Jsme C.S.O., slavíme 30 let na trhu

Jsme C.S.O., slavíme 30 let na trhu
Foto: ilustrační foto
Staré Město Podnikání 19 / 09 / 2022

C.S.O. dodává do airbusů výrobky s přesností na tloušťku lidského vlasu

Jednou z největších výzev v dějinách společnosti C.S.O. bylo zvládnutí start-upu výroby mechanických součástí pro civilní letouny Airbus. K té došlo těsně před celosvětovou hospodářskou recesí v letech 2008/2009.

Tehdy se naplno prokázalo, že na rozdíl od jiných průmyslových segmentů je letectví úplně odlišný svět. Žádný pokles poptávky na trhu se nekonal, ačkoli zakázky pro ostatní odvětví zaznamenaly pokles přes 50 %. Silná koncentrace na letecký průmysl se stala strategickým cílem, který naboural až příchod další krize spojené s pandemií covid-19. Tehdy kvůli významnému omezení letecké přepravy nastaly všem společnostem v dodavatelském řetězci Airbus či Boeing zlé časy.

Ale zpět k výzvě spojené s kvalifikací C.S.O. jako dodavatele do letadel. Většina firem ze Západu provádí odsouhlasení svých dodavatelů na základě takzvaného „křtu ohněm“. Jinými slovy - společnost vybere svého dodavatele a provede u něj audit, a to vlastnictví certifikátu navzdory. Pak vytipuje velmi problémový produkt, s nímž mají i dlouholetí dodavatelé problémy, a zkusí ho nechat vyrobit potenciálního dodavatele. Ten má pak pouze tři šance dle modelu: třikrát a dost. Další příležitosti už neexistují.

V roce 2007 takto kontaktovala významná německá společnost firmu C.S.O. s možnou výrobou těsnicích prvků do vodního hospodářství modelu Airbus A320. Úvodní výrobní série měla dost krutý termín dodání a samotná specifikace si žádala vyrábět vnitřní průměr na sto kusech ve 20 mikronech. To lze dobře přirovnat k lidskému vlasu, jenž mívá průměr od 18 do 150 mikronů. Všemu navzdory firma C.S.O. uspěla, zadání splnila.

Další velká výzva na sebe nenechala dlouho čekat. Zákazník požadoval výrobu centrálních hřídelí klimatizačních jednotek opět pro Airbus A320, kde hned dva průměry měly být opakovaně vyráběny v toleranci osm mikronů - tedy zhruba čtvrtiny průměru lidského vlasu. Společnost C.S.O. musela zainvestovat do špičkové CNC brusky švýcarské výroby, aby bylo možno těchto hodnot dosahovat.

Hřídel se v provozu točí obrovskými otáčkami 16 000/minuta. Při těchto otáčkách je nesmírně důležitá hodnota vyvážení, jelikož systém v letadle musí vydržet šest let nepřetržitého provozu. Pokud by C.S.O. vyrobilo průměr místo v osmi mikronech například ve dvanácti, nemohla by ložiska zmiňovaných šest let vydržet a hrozilo by zničení klimatizace - nedejbůh přímo za letu v letové hladině přes deset kilometrů nad zemí.

Stejně fatální dopady by mohla mít hodnota nevývahy nad specifikovaných 20 mg, protože by při obrovských otáčkách mohlo dojít k vysokým vibracím a zničení klimatizace. Aby toho nebylo málo, je povrch hřídele nalakován dvousložkovým lakem s maximální vrstvou pět mikronů. Pro vrstvy nad 10 mikronů už lak funguje jako izolant a systém by neměl požadovaný výkon.

Mám tu čest konstatovat: i zde C.S.O. uspělo a dodnes vyrábí stovky hřídelí každý měsíc. Vděčíme za to špičkové technice a především desítkám na slovo vzatých odborníků, které C.S.O. už 30 let zaměstnává.

autor: Petr Chmelař, jednatel C.S.O. spol. s r. o.

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace