„Musíme věřit, že se všechno brzo vrátí do normálu. Ono nic jiného ani nezbývá,“ říká majitel vinotéky

„Musíme věřit, že se všechno brzo vrátí do normálu. Ono nic jiného ani nezbývá,“ říká majitel vinotéky
Foto: archiv vinotéky
Uherské Hradiště Podnikání 13 / 05 / 2021

Přestože vinotéky mohly mít během pandemie otevřené, ani jejich provozovatelé neměli zrovna na růžích ustláno. Také centrum Uherského Hradiště se mnoho dní v roce doslova vylidnilo, což pocítili i ti podnikatelé, kteří nebyli zasaženi přímým vládním nařízením. „Je to jednoduché, když nemůžou zákazníci za námi, musíme my za nimi,“ říká v rozhovor pro DOBRÝ DEN S KURÝREM majitel dvou uherskohradišťských vinoték Filip Gajdůšek.

Vládní opatření v souvislosti s pandemií covidu-19 velmi tvrdě dopadla na velké množství podnikatelů a živnostníků. Jak tato opatření zasáhla právě provoz vinoték?

Přestože vinotéky patřily mezi jedny z mála obchodů, co můžou mít otevřeno, ne vždy to bylo terno.

Zákaz provozování posezení, zavření veškerých okolních obchodů a služeb zapříčinilo to, že centrum města bylo téměř prázdné. Za normálního stavu lukrativní místo, při pandemii „černý Petr".

Tak jsme nazývali jednu z našich prodejen v centru města Uherského Hradiště, která se na tržbách propadla o 40 %. Ale každá mince má dvě strany. To je případ i naší druhé vinotéky ve Štěpnicích. Ta se nachází mimo centrum, tržby jsme udrželi ve standardu, a tím pádem mohli dotovat prodejnu, které se nedařilo.

Na rozdíl od jiných typů gastronomických provozů vinotéky mohly mít celou dobu otevřeno. Změnilo se nějak chování zákazníků?

Částečně ano. Při uzavření nejen gastronomických podniků se samozřejmě zvýšil dovoz jídla a potravin přímo k zákazníkovi domů. My jsme se rozvozu jako vinotéka dlouho bránili, protože jsme prostě nevěřili, že by to v Uherském Hradišti fungovalo. Přece jenom je to malé město. Ale pokles tržeb nás donutil vytvořit pro Uherské Hradiště a okolí novou speciální službu: rozvoz vína a delikates až domů zdarma. Opravdu nás předtím ani nenapadlo, kolik zákazníků využilo a dále využívá novou službu, která nám pomohla vyrovnat ztráty na tržbách. Je to jednoduché, když nemůžou zákazníci za námi, musíme my za nimi.

Některé statistiky mluví o tom, že se během pandemie zvýšila v české populaci konzumace alkoholu. Dáváte těmto statistikám za pravdu?

Těžko říct. Víno jsme před pandemií dodávali kavárnám, restauracím i barům. Teď jsou tyto podniky zavřené a lidé prostě více alkoholu konzumují doma než ve společnosti, jak tomu bylo dřív.

Vinotéky jsou místem, kde se střetává prodej sudového a lahvového vína. Změnila se během posledního roku struktura preferencí vašich zákazníků?

Zatím jsme tuto změnu nezaznamenali. Je možné, že to přijde. Na druhou stranu, když je zákazník zvyklý na určitý standard, není pro něho jednoduché se přesměrovat jinam. Například když pijete lahvové plné, nazrálé víno, nechcete přejít na lehké svěží sudové, které má průměrnou kvalitu.

Ve vašich vinotékách zákazníci nachází také bohatý doprovodný sortiment. Jak se pandemie projevila v tomto segmentu? Někteří ekonomové tvrdí, že lidé začali více šetřit.

Jak jsem již uvedl, zatím jsme zaznamenali celkový pokles na tržbách, ne v konkrétním sortimentu. Od samého začátku stavíme prodejny na kvalitních produktech a pevně věříme, že to zákazníci ocení i nadále.

Vaše vinotéka se také zapsala do povědomí veřejnosti prodejem dárkových krabic, kterými jste cílili především na firemní klientelu. Jak se vám daří prodávat tento sortiment?

Ano, dárkové zboží je jedna z věcí, kterou se odlišujeme. Krabičky lze sestavit z prémiových rumů, ginů, oříšků, čokolád, kávy, sypaných čajů, sýrů, vína atd. V loňském roce i přes to, že už některé zakázky byly domluveny předem, tak nakonec nedopadly z důvodů šetření firem v důsledku pandemie. Nevyšlo nám 20 % zakázek oproti standardu. Pro letošní rok jsme se rozhodli, že se zapojíme do online světa, a proto pracujeme na e-shopu s dárkovými krabičkami, jak pro koncové zákazníky, tak pro firmy. Zákazník si sám vyskládá sortimentem dárkovou krabičku, u které při shrnutí objednávky uvidí kompletní vizualizaci. E-shop máme v plánu spustit začátkem září, pokud vše půjde, jak má.

S nástupem jara všichni v naději vzhlíží k letní a podzimní turistické sezóně u nás na Slovácku, která je spojena s řadou nejen vinařských a folklorních akcí. Jste optimista, nebo se obáváte, že i tuto sezónu poznamenají přísná protiepidemická opatření?

Pevně věříme, že naděje, kterou všichni vyhlížíme, přijde. Na Slovácku máme několik úžasných akci, kterých se jako vinotéka účastníme. Jestli budou, za jakých opatření a kolik lidí se nechá odradit, to uvidíme.

Vláda je v posledních měsících terčem ostré kritiky z řad podnikatelů za to, jak chaoticky přistupuje k vydávání vládních opatření. Kdybyste měl tu možnost, co byste vládě poradil pro tuto chvíli z pozice zkušeného podnikatele?

Určitě se ve svém věku nepovažuji za zkušeného podnikatele, který by měl radit vládě. Samozřejmě všichni vidíme, jak se každou chvíli mění opatření, a těžko se v tom vyznat. Proto se nedivím kritice z řad podnikatelů, kterým se to nelíbí. Některá vládní opatření nemají hlavu ani patu, a přesto se vydají v platnost. Všichni v tuto těžkou dobu hrajeme s tím, co máme. Musíme věřit, že se všechno brzo vrátí do normálu. Ono nic jiného ani nezbývá.

Kvůli lockdownu a také absenci většiny koštů a podobných vinařských akcí mělo jen velmi málo zákazníků možnost ochutnat vína ročníku 2020. Máte v tomto ročníku nějakého svého favorita, na nějž byste pozval naše čtenáře k vám do vinotéky?

Absenci koštů, otevřených sklepů a podobných akcí pocítili hlavně menší vinaři, kteří zde prodávali značnou část své produkce. Vinných favoritů mám samozřejmě spoustu, ale doporučuji svěží ovocný Hibernal, který patří do naší květnové akce spolu s Vinařstvím Konečný. Hibernal a mnohá další vína u nás vaši čtenáři nakoupí za jeho ceny ze sklepa po celý měsíc.

autor: Karel VÝBORNÝ

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace