Neženeme se za značkami, ale hlavně za tím, abychom mohli co nejkomplexněji obsloužit zákazníky, říká Pavel Buráň

Neženeme se za značkami, ale hlavně za tím, abychom mohli co nejkomplexněji obsloužit zákazníky, říká Pavel Buráň
Foto: archiv   /  Podnikatel Pavel Buráň.
Uherské Hradiště Podnikání 04 / 12 / 2023

Možná to tak nemusí na první pohled vypadat, ale při výjezdu z Uherského Hradiště na Kunovice v posledních letech vzniklo jedno z největších automobilových „center“ široko daleko. Skupina AUTO UH zde postupně soustředila prodejní a servisní zázemí téměř dvou desítek automobilových značek. Nejen o tom, co tato koncentrace přináší zákazníkům a jaké jsou dnešní trendy v oblasti prodeje aut, jsme si povídali s podnikatelem Pavlem Buráněm, majitelem skupiny AUTO UH.

Skupina AUTO UH se v posledních letech stala doslova regionálním „gigantem“ v prodeji aut. Pod jednu střechu jste postupně soustředili na dvě desítky značek. Co vás motivuje k dalšímu rozrůstání vaší automobilové rodiny?
Tak především - pocházíme z Uherského Hradiště. Sice působíme v mnoha dalších městech, jako je Brno, Jihlava, Hodonín, Zlín, Uherský Brod, a je pochopitelné, že nás velká města lákají, protože jako metropole přináší řadu obchodních výhod. Nicméně téměř všechny naše firmy mají sídlo v Uherském Hradišti. Navíc zde máme jeden velký areál, v rámci kterého soustřeďujeme nejen naše prodejní aktivity, ale také nejlepší z technologií, které souvisí s péčí o auta. Neženeme se za značkami, ale hlavně za tím, abychom mohli co nejkomplexněji obsloužit naše zákazníky, ať již v podobě individuálních, či firemních zákazníků. Aby si mohli vybrat mezi širokou nabídkou aut, a to jak v rámci levnějších, tak i těch dražších. To je náš cíl.

Jakou hlavní výhodu přináší tato koncentrace zastoupení jednotlivých automobilových značek zákazníkovi?
Všichni si asi ještě budeme pamatovat, jaké problémy vznikaly např. během pandemie covidu 19 nebo během krize s nedostatkem čipů. Když byl problém s dodávkou aut některé ze značek, byli jsme schopni zákazníkům například nabídnout podobná auta od jiných výrobců. Když přijde zákazník a má nějaké specifické přání, tak jsme schopni díky tomu, že nabízíme více značek, vyjít mu lépe vstříc a najít to nejlepší možné řešení. A pochopitelně je pak velkou výhodou, když můžeme společně se zákazníkem vybírat ze širokého spektra např. užitkových aut, osobních aut či prémiových značek. Navíc pod jednu marketingovou značku AUTO UH soustřeďujeme všechno, co se aut týká. Tedy jejich prodej, opravy, v případě nehody také odtah, autorizované servisy apod.

Traduje se, že lidé, kteří si oblíbili jednu značku aut, se nechávají jen těžko zlákat nabídkou konkurenčních automobilek. Platí to ještě dnes, nebo věrnost ke značce už nehraje při výběru auta tak velkou roli?
U prémiových značek i dnes platí, že jsou zákazníci často věrní svým značkám. U dražších aut je velmi těžké zákazníka odlákat k jiné značce. Je to o prestiži, o zvyku a dalších emocích... Např. Audi si koupí pravděpodobně sportovněji založený člověk, Mercedes je spíš pro pohodáře apod. Jiná situace je v případě cenově dostupnějších aut, kde věrnost ke konkrétní značce už nehraje takovou roli. Proto jsem rád, že jsme v nedávné době mohli rozšířit portfolio našich značek také o Renault a Dacii, oblíbená auta, jež doplnila nabídku našich levnějších značek. Aktuálně také testujeme nabídku čínských aut. Nicméně máme v tomto ohledu docela jasnou podmínku. Krom Dongfengu další čínské auto, které budeme případně prodávat, musí mít vždy v Evropě dostatečné výrobní zázemí, náhradní díly apod. Bez toho se do prodeje čínských aut pouštět nebudeme, protože čisté dovozy nesou s sebou velká rizika a bez fyzického zázemí v Evropě to prostě nejde.


Díky takto širokému spektru značek, které nabízíte, máte asi velmi dobrý přehled o současných trendech. Co se z nich dá vyčíst? Budou to elektroauta?
Automobilový průmysl byl obzvláště v Evropě zvyklý na obrovské zisky. V Evropě byla auta vždycky draží než například v USA nebo v Číně. Proto bude zajímavé sledovat, co udělá čínský export s evropským automobilovým trhem. Pro zákazníka však může přinést jediné, a tím je velký tlak na cenu a rychlé snižování cen také evropských aut.
Pokud jde o elektrická auta, tak jejich vlastní výroba je v podstatě levnou záležitostí. Velkým problémem stále zůstává kapacita baterií, rychlost nabíjení a s ní spojená pojízdnost a nezbytná infrastruktura. Je nutné si také uvědomit, že elektroauto má v sobě 800 kg baterií, které rády hoří, jsou těžké, tedy mají negativní dopad např. na pneumatiky, brzdy atd. Navíc dnes elektroauta stále ujedou za optimálních podmínek reálně pouze 350 až 500 km. A i když se podaří vyřešit problém s baterkami, pořád půjde o těžké auto. Řeknu ještě jeden příklad. Když někdo zůstane stát v elektroautě v zimě v koloně na dálnici 12 hodin, tak chci pak vidět všechny ty odtahovky, které budou elektroauta odvážet z dálnice, protože uprostřed dálnice prostě elektroauto nikdo nedobije.
Zároveň se musíme bavit také o infrastruktuře. Představte si, jak se někde na sídlišti dobíjí stovky elektrických aut. Na něco takového prostě dnes nemáme připravené rozvody elektrické energie. Proto ČEPSu budeme platit čím dál víc, právě proto, aby byly peníze na investice do posilování páteřní sítě. A je smutné, že třeba tento aspekt nám naši politici neřeknou, i tohle je daň za elektromobilitu. Nicméně pořád je to drahé a rozhodně to má i své technické meze. Pochybuji, že dojdeme do takového stadia, že budou elektrická auta schopna úplně nahradit spalovací motory. To, co tvrdí Brusel, je prostě nereálné, protože nemáme na takovou změnu připravenu rozvodnou síť. Obávám se, že EU v tomto ohledu úplně neumí dohlédnout až na konec.
Momentálně je podle mého úsudku nejlepší kombinace elektrického auta s obyčejným dieslovým nebo benzínovým motorem, tzv. plug in hybrit. Takové auto ujede 50 až 100 km čistě na elektřinu, dokáže rekuperovat apod. Toto má smysl. Taková auta vznikla nikoliv rozhodnutím úředníků, ale obecným tlakem zákazníků na nízkou spotřebu. Jestli budoucím řešením bude vodík, nebo možná nějaké speciální baterky, to nevím. Ve finále je to jedno, ať si to rozhodne trh. Tlačit na to, abychom jezdili pouze v elektrických autech, je prostě hloupost. Má si to rozhodnout zákazník.

Do showroomů skupiny AUTO UH lákáte nejen širokou veřejnost, ale také firemní zákazníky. Proč by měly firmy v regionu spolupracovat třeba právě s vaší skupinou?
Naší výhodou je zázemí velké firmy. Nejde ale jen o prodej aut, avšak také o poskytnutí kompletních služeb, jakými jsou zejména kvalitní servis, STK služby, odtahové služby a mycí centrum. Ovšem i když poskytujeme široké spektrum služeb, tak hlavní úspěch tkví především v lidech. Stále se snažím apelovat na zaměstnance, aby se k zákazníkům chovali tak, že se k nám budou rádi vracet, že si budeme vždy vědět rady a mohou se na nás spolehnout. A především se budou cítit součástí velké skupiny AUTO UH.
Pořád se snažím vysvětlovat našim zaměstnancům, že poskytujeme služby, že náš zákazník se musí především cítit příjemně. Dělám všechno pro to, aby všichni ctili, že jsou součástí skupiny AUTO UH. Vždy razíme cestu, že koupíme nějakou firmu, uděláme z ní člena skupiny AUTO UH, ale snažíme se, aby nás naši zákazníci nebrali jako nějaký monopol, ale aby za námi chodili rádi a aby naši značku vnímali pozitivně, jako partnera, který jim vždy dobře poradí a pomůže ve světě aut.

Prodej aut však tvoří jen část služeb, které nabízíte motoristům. Čím se mohou pochlubit vaše servisní služby?
Autorizovaný servis je výhodou i nevýhodou zároveň. Vždy mají zákazníci na výběr, jestli si na e-shopu koupí olej a sami si jej vymění, nebo přijedou s autem do autorizovaného servisu. Otázka však je, jak kvalitní olej na internetu koupíte, navíc dnešní auta potřebují profesionální diagnostiku. Ano, v autorizovaném servisu zákazník zaplatí trochu vyšší částku, ale má jistotu, že jeho auto dostává špičkový servis včetně kapalin, které jsou doporučovány přímo výrobcem auta. Tímto zásadním způsobem prodlužuje bezproblémovou životnost auta. Zákazník si může být pak jistý, že auto má v pořádku a dostalo se mu, co se má. A když se mu něco náhodou stane, a zároveň pravidelně navštěvuje autorizované servisy, tak má možnost na tzv. kulanci na případné skryté vady auta od výrobců.

Už podstatně méně se ví o tom, že součástí vašeho areálu na výjezdu z Uherského Hradiště do Kunovic je také moderní mycí centrum. Proč se vyplatí řidičům zajet se svým „plechovým miláčkem“ právě k vám?
Naše mycí centrum vzniklo především z potřeby našich autorizovaných servisů. Nicméně právě proto nabízí i široké veřejnosti ty nejmodernější technologie a moderní kartáče. Navíc pro provoz mycího centra používáme tolik ceněnou tzv. osmozní měkkou vodu. V této souvislosti bych také chtěl zdůraznit, že všechny naše areály jsou vysoce ekologické. Topíme kogeneračními jednotkami a na každé střeše máme fotovoltaiku. Díky tomu jsme ze 60 procent soběstační v rámci zásobování elektrickou energií.

AUTO UH se tak v celém komplexu stalo nejen nepřehlédnutelným parťákem všech motoristů, ale také významným zaměstnavatelem. Kolik dnes pro vás pracuje lidí? A jsou nějaké pozice, které se vám daří obsadit jen velmi těžko?
V tuto chvíli zaměstnává skupina AUTO UH přibližně 600 lidí. Jsem rád, že všem můžeme nabídnout moderní prostředí progresivní společnosti. Práce v automobilovém průmyslu měla, má a i v budoucnosti bude mít velkou perspektivu. Pochopitelně největší nouzi máme o technické profese, především jak říkám „lidí pod zvedáky“ či lakýrníků a dalších profesí je stále velký nedostatek. Ale jsem rád, že i přes tuto situaci jsme našim zákazníkům připraveni poskytnout ty nejlepší možné služby a servis.

Vaše společnost se však zapsala do regionu také jako významný donátor. Co vás vede k podpoře kultury a sportu v regionu?
Řídím se heslem: Když můžu, pomůžu. A rád pomáhám tam, kde to má smysl, jako např. rozvíjení spolupráce se spolkem Korunka pomáhá z Luhačovic, podpora Uherskohradišťské nemocnice a jejich akcí, podpora města Uherské Hradiště a mnoha dalších. Nicméně skupina AUTO UH se také sama snaží přispět k bohatému kulturnímu životu v našem regionu. I příští rok budeme pořádat čím dál tím oblíbenější AUTO UH FEST, pro který teď hledáme nejlepší možný termín. Kromě spousty zábavy spojené se světem aut a motorek chceme také posílit v dalším ročníku AUTO UH FESTU dopolední program pro děti, a samozřejmě budeme nadále podporovat například akce Uherskohradišťské nemocnice, města Uherské Hradiště a mnoha dalších našich partnerů, stejně jako budeme rozvíjet naši spolupráci se spolkem Korunka pomáhá z Luhačovic.

Tagy článku

TOPlist