Radek Doležel: Aglomerace Uherského Hradiště má velký dopravní potenciál

Radek Doležel: Aglomerace Uherského Hradiště má velký dopravní potenciál
Foto: archiv   /  Radek Doležel, náměstek hejtmana pro dopravu
Zlínský kraj, Slovácko Podnikání 09 / 09 / 2024

Faktické spuštění systému Integrované dopravy Zlínského kraje (IDZK), zavedení krajské dopravní karty Zetka, instalace nových označníků autobusových zastávek, sezónní cyklobusové linky, posílené spoje na kulturní akce, linkové označení vlaků, spuštění časových jízdenek, integrace MHD v Uherském Hradišti do systému IDZK, zavedení zrychlených spojů ze Zlínského kraje do Brna, spuštění rezervačního systému na vybrané spoje.

To jsou jen některé z novinek, jež během minulých tří let zaznamenali cestující ve vlacích a autobusech krajské dopravy nejen na Uherskohradišťsku, ale v celém regionu. V letošním roce k nim přibyly další, třeba spuštění autobusové linky 300 v souměstí Uherské Hradiště - Kunovice - Staré Město a od léta možnost cestování po celém kraji prostřednictvím mobilní aplikace Fairtiq. Kam se v uplynulém období posunula Integrovaná doprava Zlínského kraje a jaké jsou výhledy do budoucna, představuje náměstek hejtmana Zlínského kraje pro oblast dopravy Radek Doležel.

Letos v říjnu to budou čtyři roky, co jste usedl do křesla náměstka hejtmana Zlínského kraje pro oblast dopravy. Jak byste uplynulou dobu charakterizoval?
Myslím, že se jednalo o dobu intenzivní práce, a to ve všech oblastech, které pod krajskou dopravu patří. Vedle oblasti správy a údržby komunikací jde zejména o veřejnou dopravu. Jsem přesvědčen, že řidiči i cestující zaznamenali, kam se v obou těchto oblastech krajská doprava posunula.

Když se budeme věnovat veřejné dopravě, jaké projekty považujete za zásadní?
Nejdůležitějším úkolem hned na úvod pro nás bylo samotné spuštění Integrované dopravy Zlínského kraje, k němuž došlo k 1. lednu 2021. Na to pak byly navázány další související projekty, zejména zavedení krajské dopravní karty Zetka.

Spuštění Integrované dopravy Zlínského kraje bylo v regionu doprovázeno také výměnou zastávkových označníků.
Integrovanou dopravu jsme pojali i jako příležitost k pozvednutí úrovně veřejného prostoru v regionu prostřednictvím nového vizuálního stylu zastávkových označníků. Naším záměrem bylo, aby zastávky byly jasně identifikovatelné a byla zřejmá jejich příslušnost k systému Integrované dopravy Zlínského kraje. Na rozdíl od starých označníků jsou přehledně vidět všechny podstatné informace pro cestující.

Jakým způsobem se vyvíjela nabídka placení jízdného?
Rozšíření možností, jak platit ve veřejné dopravě jízdné, bylo jednou z našich priorit. Zatímco zprvu mohli cestující jezdit pouze na jednotlivé jízdenky, už v roce 2022 jsme zavedli časové kupony pro uživatele krajské dopravy, kteří pravidelně dojíždí do zaměstnání nebo do školy. Letos jsme do vlakových souprav na našich tratích instalovali samoobslužné pokladny. K dispozici jsou dva typy pokladen - menší validátory, kde lze platit pouze bezkontaktně, a větší automaty, které přijímají jak hotovost, tak bezkontaktní platby bankovními kartami, kartami Zetka a ODISka nebo prostřednictvím Apple a Google Pay. Umožňují také nahrát si na kartu Zetku časové jízdné.
V červenci jsme nabídli zcela novou, moderní a již v řadě evropských zemí osvědčenou možnost nákupu jízdenek pro jednotlivé cestování. Jedná se o cestování pomocí švýcarské mobilní aplikace, kterou jsme zavedli jako první koordinátor v Česku. Našim klientům cestování nejen výrazně zjednodušuje, ale také zlevňuje.

Představte nám mobilní aplikaci Fairtiq blíže.
Uživatel aplikace vůbec nemusí řešit, kudy a jak dlouho pojede. Před zahájením cesty jen přejede prstem po obrazovce a aplikace vyřeší zbytek: sama pomocí senzorů a technologií pro určování polohy vyhodnotí, jakými linkami probíhala cesta, a následně automaticky naúčtuje nejvýhodnější jízdenku. Během jednoho dne není možné překročit cenu celodenní jízdenky, a to bez ohledu na počet cest či ujetou vzdálenost. A co je hlavní - aplikace platí ve všech městských dopravách v regionu, takže lidé mohou bezproblémově přesedat mezi vlaky, autobusy a trolejbusy a nemusí řešit, kde si pořídí jízdenku na jednotlivé spoje.
Připomínám ještě, že jde o systém, který úspěšně funguje už v šesti evropských zemích, a věřím, že se zanedlouho rozšíří i do dalších českých krajů.

Zmínil jste, že aplikaci Fairtiq můžou cestující využívat i v městských dopravách. Jak vůbec probíhá tarifní integrace krajské dopravy s městskými hromadnými dopravami v případě klasického jízdného?
Zde postupujeme po jednotlivých krocích. Aglomerace Uherského Hradiště byla první, kde došlo ke sjednocení tamních tarifů s IDZK. Zdejší souměstí má z hlediska veřejné dopravy velký potenciál, proto jsme letos na jaře zavedli zcela novou linku 300, páteřní spojení Kunovic a Uherského Hradiště s vlakovým nádražím ve Starém Městě, odkud míří rychlíky do dalších částí republiky. Autobusy jezdí v pravidelném půlhodinovém intervalu, linku obsluhují třídveřové nízkopodlažní vozy, které cestujícím s platnou jízdenkou umožňují nástup všemi dveřmi. Efekt této linky se ještě zvětší v příštím roce, až bude spuštěn nový koncept městské hromadné dopravy, na nějž byla linka 300 navržena.

Na co se můžou cestující těšit v příštích letech?
Ještě do konce tohoto roku chceme představit vlastní mobilní aplikaci, která bude určena výhradně pro cestování na linkách IDZK a bude sloužit i jako nosič předplatného jízdného. Nesmím zapomenout ani na skutečnost, že ještě letos začnou na trati z Přerova do Břeclavi jezdit zcela nové elektrické vlakové soupravy Regiopanter.
V nejbližší době chceme také tarif nové generace, nyní využívaný při cestování s aplikací Fairtiq, rozšířit i na jednotlivé jízdné. Cestující pak například mezi Uherským Hradištěm a Zlínem zaplatí v krajské dopravě vždycky stejnou cenu bez ohledu na to, jestli pojede přes Spytihněv, Topolnou nebo Březolupy. Musíme také nastavit podmínky pro vyhlášení veřejné zakázky na dopravce pro IDZK pro období od roku 2030. Práce máme před sebou spoustu a věřím, že v nastavené tempu rozvoje dopravy budeme pokračovat.

 

Zadavetel/zpracovatel: Hnutí ANO

Tagy článku

TOPlist