Rodinný příběh Ray Service aneb jak firma ze Slovácka dobývá svět

Rodinný příběh Ray Service aneb jak firma ze Slovácka dobývá svět
Foto: archiv   /  Zleva Jakub, Petr a Michal Gabriel
Staré Město Podnikání 30 / 03 / 2025

Když se v roce 1994 ve Starém Městě odštěpila maličká firma Ray Service se dvěma společníky a třemi zaměstnanci, málokdo by tehdy vsadil, že jednou bude dodávat špičkové technologie pro Boeing, Airbus nebo švédské obrněnce CV90. Dnes je Ray Service respektovaným jménem ve světě obranného a leteckého průmyslu, přesto nezapomíná na své kořeny. Zakladatel firmy Petr Gabriel v exkluzivním rozhovoru vzpomíná na začátky, mluví o rodinném podnikání, budoucnosti Slovácka i o tom, co firmě otevřelo dveře do světa.

Ray Service oslavil už 30 let. Vzpomínáte si na ten moment, kdy jste se rozhodl, že do toho půjdete? Jaké byly začátky?

Myslím, že začátky všech před 30 lety byly podobné. Žádné zkušenosti, dostatečně mladí a odvážní… a samozřejmě lokální historie dvou leteckých fabrik. Většina firem tehdy nějak navazovala na LET nebo Mesit. U nás to byl LET a firma Aeroservis, ze které se v roce 1994 oddělila firma Ray Service. Dva společníci, tři zaměstnanci.

Co byl první velký milník, kdy jste si řekli – tohle opravdu funguje, budujeme něco, co má budoucnost?

Prvním milníkem byla modernizace tanku T-72 pro českou armádu. Po revoluci se plánovalo upravit 350 tanků, ale jak to bývá, v průběhu projektu došlo ke zpoždění a snížení na konečných 35 kusů. Pět let jsme pracovali jen na dvou prototypech. Ale byl to moment, kdy jsme se naučili spoustu věcí.

Jak moc byl region Slovácko v začátcích pro firmu klíčový? Byla výhoda podnikat právě tady?

Region je náš domov, tady jsme se narodili a vyrostli. V tom byl zásadní. A taky ta historie letecké výroby – tam je kvalita naprostý základ. Každý start musí končit přistáním, žádné výmluvy.

Rodinné podnikání přináší mnoho krásných momentů, ale i třecích ploch. Jaké to bylo, když se do firmy postupně zapojili synové Jakub a Michal?

Měl jsem asi to štěstí, že těch třecích ploch bylo minimum. Možná jen v tom, že jsem kluky dlouho nechtěl pustit ke konkrétní práci. Až růst firmy nás přirozeně vedl k tomu, že jsme si rozdělili role – a myslím, že to funguje bez tření.

Byly chvíle pochybností, jestli společná práce otce a synů bude fungovat? Jak jste nastavili pravidla?

Nevzpomínám si, že by takové pochybnosti někdy byly. Firma měla vždy nějakou řídicí strukturu, a když jsme se dohodli na rozdělení kompetencí, tak jsme to všichni respektovali.

Do jaké míry se filozofie rodinné firmy propsala do firemní kultury? Má to vliv na vztahy se zaměstnanci?

Určitě. Oproti korporátům jsme jako majitelé stále „na očích“, rozhodujeme transparentně a s firmou žijeme každý den. Máme otevřené dveře - kdokoli může přijít se svým nápadem nebo problémem.

Vidíte budoucnost Ray Service v rodinných rukou i za dalších 30 let?

Za 30 let mi bude přes devadesát, klukům kolem sedmdesátky. Mezigenerační předání jsme si mezi sebou už nastavili, a pokud jejich děti najdou chuť pokračovat a tato zkušenost jim bude ku prospěchu, může se to podařit znovu.

Jak si udržujete tuto atmosféru i při růstu a expanzi?

Jednoduše – systémem. Systém řízení, odpovědnosti a angažovanosti. Když máte přes 150 lidí, už to nejde „na dobré slovo“. Ale snažíme se, aby kultura zůstala.

Začínali jste ve Starém Městě, dnes jste hráčem v obraně, letectví i motorsportu. Jak se ten směr vykrystalizoval?

Letectví byla jasná volba – díky regionální tradici. Obranná technika využívá podobné technologie, které jsme z letectví přenesli. A v automobilovém průmyslu jsme si záměrně vybrali jen motorsport – malé série, vysoká kvalita. Do velkého automotivu jsme nikdy nechtěli.

Jak jste se dostali k prvním mezinárodním zakázkám? Bylo těžké prosadit se ze Slovácka?

Česko a Slovensko nám brzy začaly být malé. Ale cesta ven nebyla jednoduchá – naráželi jsme na různé požadavky na certifikace. Nečekali jsme, získávali jsme je dopředu. A reference otevřely další dveře. Dnes je mezinárodní expanze hodně spojená s Jakubem – od obchodníka až po současného generálního ředitele.

Dnes máte třeba prestižní smlouvu se švédskou firmou BAE Systems. Co to pro Ray Service znamená?

Je to další velký úspěch našeho obchodního týmu. Díky digitalizaci výroby nás naši zákazníci zvou k projektům i tam, kam bychom se normálně vůbec nedostali.

Vaše produkty jsou i v letadlech Airbus a Boeing. Jak jste se tam dostali a co konkrétně dodáváte?

Sám létám, takže se na to dívám i optikou vlastní bezpečnosti – chci přistát. Přínos je především v kvalitě našich výrobků a schopnosti komunikovat se zákazníky v jejich rodných jazycích.

Co je podle vás největší tajemství úspěchu Ray Service?

Lidé a systém. Dřív dělal každý všechno, dnes máme specializovaná oddělení, lidi na sobě pracují. Bez toho by to nešlo.

Na rozdíl od jiných firem se aktivně vracíte zpátky do regionu. Co považujete za největší investici do Slovácka?

Po třiceti letech čerpání chceme přispět k udržitelnosti života i práce v regionu. Spolupodílíme se na projektu Region 47 – ambiciózní snaze propojit firmy, školy, žáky a obce, aby se Slovácko stalo místem, kde chtějí mladí zůstávat.

Jak vidíte budoucnost Slovácka? Co je klíčové, aby zůstalo atraktivní?

Klíčové je vzdělání. Pokud nezměníme přístup a neuděláme něco napříč celou společností, ujede nám vlak. A už ujíždí. Vnímáme to při cestách do zahraničí – občas z toho jde mráz po zádech.

Technicky vzdělaných lidí ubývá. Cítíte to jako problém?

Ano. Musíme mladým ukazovat, jaké příležitosti technické obory nabízejí. A hlavně víc zapojit dívky – ony na to mají, ve světě je to normální.

Jaké nové výzvy před firmou stojí?

Stejné jako před celým regionem – udržitelnost. Máme se víc než dobře, ale nesmíme usnout. Je na nás, abychom to zvládli s respektem k okolí.

A na závěr – co byste dnes poradil mladým lidem ze Slovácka, kteří zvažují podnikání?

Neřešte to a jděte do toho.

autor: Karel Výborný

Tagy článku

TOPlist