Rozvoj veřejné dopravy je nikdy nekončící proces, říká náměstek hejtmana pro oblast dopravy Radek Doležel

Rozvoj veřejné dopravy je nikdy nekončící proces, říká náměstek hejtmana pro oblast dopravy Radek Doležel
Foto: archiv   /  Radek Doležel, náměstek hejtmana pro dopravu
Zlínský kraj Podnikání 18 / 06 / 2024

Možnost zarezervovat si jízdenku pro cestu na dálkové lince, instalace automatických pokladen do vlaků, spuštění zcela nové autobusové linky 300 v souměstí Uherské Hradiště - Kunovice - Staré Město, tarifní integrace městské hromadné dopravy ve Vsetíně, nová trasa cyklobusů… Cestující na linkách Integrované dopravy Zlínského kraje (IDZK) zaznamenali od začátku roku celou řadu novinek, které jim usnadňují a zpříjemňují cestování. O tom, co konkrétně jednotlivé novinky v krajské dopravě cestujícím přinášejí a kam by měl rozvoj IDZK směřovat v budoucnosti, hovoří náměstek hejtmana Zlínského kraje pro oblast dopravy Radek Doležel.

Pane náměstku, letošní rok je na události v rozvoji krajské dopravy bohatý. V podstatě každý měsíc začala cestujícím sloužit nějaká novinka. Představte nám tedy to nejdůležitější, co se od začátku roku podařilo.
Pokud začneme chronologicky, tak na začátku letošního roku jsme spustili možnost rezervací místenek a jízdenek na dálkových linkách IDZK ze Zlínského kraje do Brna. Cestující tak mají možnost si předem rezervovat jízdu a nemusí mít obavu, jestli se do autobusu vejdou. Služba je výhodná zejména pro vozíčkáře nebo rodiče s kočárkem, kteří tak mají jistotu, že se dostanou nejen do cíle své cesty, ale také zpět. Cestující si navíc může zvolit, jestli předem zaplatí jízdenku s místenkou, nebo jestli si rezervuje pouze místenku a jízdné uhradí až při nástupu do vozidla. A pokud by snad z nějakého důvodu nemohl jízdu absolvovat, má možnost do 30 minut před plánovaným odjezdem spoje rezervaci bezplatně zrušit.

Co dalšího se podařilo v autobusové dopravě?
V linkové dopravě jsme rozjeli dva důležité projekty. Prvním z nich bylo v březnu spuštění zcela nové autobusové linky 300. Jedná se o páteřní spojení souměstí Uherské Hradiště a Kunovice s vlakovým nádražím ve Starém Městě, které představuje rychlíkové spojení s dalšími částmi republiky. Autobusy jezdí v pravidelném půlhodinovém intervalu, linku přitom obsluhují třídveřové nízkopodlažní vozy, které cestujícím s platnou jízdenkou umožňují nástup všemi dveřmi. Efekt této autobusové linky se ještě zvětší v příštím roce, až bude spuštěn nový koncept městské hromadné dopravy v Uherském Hradišti, na nějž byla linka 300 navržena.

Jak se daří integrovat s krajskou dopravou jednotlivá města v regionu?
Integrace se týká druhý důležitý projekt v linkové dopravě. Po Uherském Hradišti, kde došlo ke sjednocení tarifů s IDZK v loňském roce, jsme letos tarifně integrovali městskou hromadnou dopravu ve Vsetíně. Cena za jednotlivé nezlevněné jízdné ve Vsetíně je od 1. dubna 15,- Kč, a to jak v autobusech provozovaných Zlínským krajem, tak na linkách MHD. Každá jízdenka je přestupní do 45 minut od vydání. Možnost přestupu je mezi dvěma autobusy MHD, mezi dvěma krajskými autobusy, mezi krajským autobusem a autobusem MHD navzájem i mezi autobusy a vlaky, a to na celém území tarifní zóny 460, do níž patří kromě Vsetína také Ústí a Janová.

Pojďme nyní k vlakům. Cestující si už jistě všimli, že během jara se v nich objevily automaty na placení jízdného.
Většina železničních zastávek ve Zlínském kraji nedisponuje pokladnou. Pokud tedy cestující doposud nastupoval na takové zastávce, koupil si jízdenku až během jízdy u vlakového personálu. Nyní už má povinnost pořídit si jízdní doklad v samoobslužné pokladně přímo ve voze. V soupravách jsou přitom k dispozici dva typy pokladen - menší, takzvané validátory, kde lze platit pouze bezkontaktně, a větší automaty, které přijímají jak hotovost (bankovky a mince), tak bezkontaktní platby bankovními kartami, kartami Zetka a ODISka nebo prostřednictvím Apple a Google Pay. Umožňují také nahrát si na kartu Zetku časové jízdné. Automaty znamenají lepší výběr tržeb na jízdném, protože na vytížených tratích průvodčí v minulosti často nestihl prodat jízdenku všem cestujícím.

Začíná letní turistická sezóna. Co nabízí veřejná doprava v kraji vyznavačům cykloturistiky?
I v letošním roce vypravujeme do hor Zlínského kraje cyklobusy. Podobně jako v minulých letech jde zejména o cyklobus Zlín - Troják - Tesák - Bystřice pod Hostýnem, cyklobus Vsetín - Velké Karlovice - Pustevny a o spojení Zlín - Vsetín. Novinkou letošního roku je, že ranní cyklobus ze Zlína do Vsetína a večerní spoj zpět vede přes Valašskou Polanku, díky čemuž je dostupná nová cyklostezka Bevlava na jižním Valašsku. Další novinkou je také cyklobus Zlín - Všemina - Vsetín, který bude o prázdninách jezdit ve všední dny.

Již dříve jste avizovali, že v letošním roce budou moct cestující ve Zlínském kraji platit jednotlivé jízdné ve veřejné dopravě pomocí mobilní aplikace. Tento slib pořád platí?
Ano, díky tomu, že jsme navázali spolupráci se švýcarskou společností FAIRTIQ, umožníme cestujícím od 1. července využívat k platbě jednotlivého jízdného moderní mobilní aplikaci, která už nyní funguje po celém Švýcarsku a Lichtenštejnsku a v některých oblastech dalších evropských zemí. Zlínský kraj se stane prvním českým regionem, který aplikaci začne využívat, a předpokládáme, že naše zkušenosti následně převezmou i další kraje v republice. Uživatel, který bude mít aplikaci nainstalovanou v mobilu, si ji před zahájeném cesty pouze zapne. Bude tedy stačit jedno swipnutí - přejetí prstem po obrazovce - a o zbytek se už aplikace postará sama. Vyhodnotí, jakými linkami probíhala cesta, a následně automaticky naúčtuje cenu nejvýhodnější jízdenky. Všechny platby proběhnou ze spárované platební karty. Při kontrole jízdenek průvodčím, revizorem nebo řidičem zobrazí aplikace kontrolní QR kód, který prokáže, že byl FAIRTIQ před zahájením cesty spuštěn. Aplikace bude platit jak v krajských autobusech a vlacích, tak ve všech městských dopravách na regionu, tedy i v trolejbusech a autobusech Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice.

A otázka na závěr: Kam by se veřejná doprava v regionu měla ubírat v následujících letech?
Rozvoj veřejné dopravy je nikdy nekončící proces. Pokud jde o nejbližší budoucnost, tak v současné době pracujeme na vývoji vlastní mobilní aplikace určené pro cestování výhradně na linkách IDZK. Tu chceme představit do konce letošního roku. V příštím roce pak chceme dokončit plnohodnotnou tarifní integraci městské dopravy v Kroměříži a samozřejmě ve Zlíně. A musíme také nastavit podmínky pro vyhlášení veřejné zakázky na dopravce pro IDZK pro období od roku 2030. 

autor: Karel Výborný

Tagy článku

TOPlist