Servis a údržba kolečkových bruslí

Servis a údržba kolečkových bruslí
Uherský Brod Podnikání 17 / 03 / 2014

 V předcházejícím článku jsme se věnovali radám a doporučením pro nákup inline bruslí. Aby vaše brusle byly bezpečné, správně plnily svoji funkci a dlouho vydržely v dobrém stavu, je třeba jim občas věnovat chvilku času, případně je zanést do specializovaného servisu. Základní údržba je poměrně jednoduchá a zvládne ji každý průměrně manuálně zručný jedinec. Se složitějšími úkony a opravami se raději obraťte na odborníky.
   Věnovat pozornost je třeba hlavně dílům, které mají rozhodující vliv na jízdní vlastnosti. Jsou to kolečka a ložiska. Standardně je inline brusle vybavena 4 kolečky (wheels), každé kolečko je osazeno dvěma ložisky (bearings), mezi nimi je vložena distanční rozpěrka (spacer). Kolečka jsou upevněna do rámu bruslí (chassis) pomocí osek (průměr 8, případně 6 mm) s maticí, které se dotahují výrobcem dodávanými šestihrannými klíči. U některých kvalitnějších inline bruslí nemají osky matici, ale závit, kterým se fixují přímo do rámu.
   Kvalita koleček zásadně ovlivňuje jejich jízdní vlastnosti a životnost. Kolečka jsou dnes vyráběna převážně z litého polyuretanu. Jejich šířka je standardizována, liší se svojí velikostí (průměrem) a tvrdostí. Obecně platí, čím větší kolečka, tím rychlejší, ale hůře ovladatelná. Tvrdost je označována číselným údajem s písmenem A, např. 82A. Čím větší číslo, tím tvrdší kolečko. Měkčí kolečka (78 - 82 A) jsou pohodlnější, ale pomalejší a rychleji se opotřebují. Tvrdší (82 A a více) mají naopak větší životnost, jsou rychlejší, ale hůře absorbují povrchové nerovnosti. Aby se kolečka opotřebovávala rovnoměrně a měla tak co největší možnou životnost, je třeba je pravidelně otáčet a měnit jejich pořadí. Kolečka se více sjíždějí z vnitřní strany a zpravidla i na 1. a 4. pozici. Výměnu provádíme tak, že povolíme osky, vyndáme kolečka z rámu a prohodíme navzájem jejich pořadí - 1. se 3. a také 2. se 4. Zároveň každé otočíme o 180 stupňů. Potom opět přiměřenou silou všechny osky dotáhneme. Pokud jsou kolečka sjetá až na plastový korpus, je třeba je vyměnit za nová.
   Poměrně jednoduchá je i výměna ložisek. Do kolečkových bruslí se používají kuličková ložiska mazaná tukem zpravidla o rozměru 608, případně 688 (tzv. mikroložiska). Jejich třída a přesnost zpracování je označována jako ABEC, SG nebo ILQ, ale především závisí na kvalitě výroby a použitých materiálech. Rozhodně nekupujte neznačková levná ložiska, ať už je jejich označení jakékoliv. Ložiska mají většinou delší životnost než kolečka. Je ale třeba se vyhýbat jízdě ve vlhkém prostředí. Způsob vyjmutí ložiska z plastového lůžka v kolečku závisí na typu distančních rozpěrek. Je třeba jej opatrně vypáčit nebo vytlačit vhodným nástrojem. Ložiska pak podle jejich stavu buď pouze otřeme od nečistot a vysušíme, nebo vyměníme za nová. Existují i ložiska servisovatelná, která lze rozebrat, vyčistit a znovu namazat, ale většina rekreačních bruslařů stejně nejvíce ocení více používaná, tzv. bezúdržbová ložiska.
   Také výměna brzdového špalku by neměla být žádným problémem. Brzda na inlinech je tvořena plastovým ramenem, které je uchyceno v zadní části rámu ve dvou bodech, a vyměnitelným gumovým špalkem připevněným k rameni šroubem. Lze jej tedy jednoduše vyměnit jen za pomoci vhodného šroubováku. Dejte jen pozor na včasnou výměnu, abyste nezničili i rameno brzdy. Brzdový stoper je z výroby vždy umístěn na pravou brusli, lze jej ale samozřejmě přehodit i na brusli levou. Typy brzdových špalků jsou bohužel u různých výrobců (a často i u jednotlivých modelů) odlišné, a proto buďte opatrní při jejich nákupu. Na neznačkové brusle často brzdu vůbec neseženete.
  Rozhodně nezanedbávejte pravidelnou kontrolu a údržbu vašich kolečkových bruslí. Před každou jízdou zkontrolujte jejich stav, pozornost věnujte zejména tomu, zda nejsou uvolněná kolečka nebo příliš opotřebovaný brzdový stoper. Následky nesprávné nebo zanedbané údržby bruslí mohou být velmi nepříjemné. Neberte také na lehkou váhu používání bezpečnostních chráničů a helmy.

www.hope-sport.cz

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace