Turbolet už 50 let brázdí nebe a vydělává miliony

Turbolet už 50 let brázdí nebe a vydělává miliony
Foto: sal  /  Vedení společnosti AI netají spokojenost, o turbolet je zájem už padesát let. „A nyní stojíme na prahu další padesátky,“ je přesvědčená generální ředitelka Ilona Plšková.
Kunovice Podnikání 24 / 04 / 2019

Letadlo L 410 slaví 50 let, k nebi poprvé vzlétlo 16. dubna 1969. Za půlstoletí jich v Kunovicích vyrobili více než 1 300 a stále patří mezi civilní letouny, o které je obrovský zájem po celém světě. Jeho nejmodernější verze L 410 NG navíc společnosti Aircraft Industries (AI) otevírá i zatím nedostupné trhy.
„Stojíme na prahu další padesátky,“ je přesvědčená Ilona Plšková, generální ředitelka AI, která stojí v čele společnosti už devatenáct let.
Z kunovického hangáru zamířila L 410 do sedmdesáti zemí světa, ve více než padesáti stále létá. „Její devízou je nadčasový design konstruktéra Ladislava Smrčka a vlastnosti, které jsou dodnes klíčové v boji o místo na trhu. Charakteristickými rysy jsou prostorná kabina, komfort cestujících, schopnost přistávat na nezpevněných letištích, provozní spolehlivost a bezpečnost,“ shrnul v kostce Miroslav Pešák. „Je to pro mě nejkrásnější letadlo na světě,“ vyznal se Stanislav Sklenář, už 43 let zkušební pilot továrny, který má nalétáno přes dvacet tisíc letových hodin.
Společnost AI má za sebou povedený rok, její tržby dosáhly 2,03 miliardy a zisk se přehoupl přes 219 milionů korun. „Vyrobili jsme patnáct letadel, třináct jsme prodali do Ruska, po jednom do Kazachstánu a Arménie. Letos už máme v plánu šestnáct letounů a v dalších letech počítáme vždy s navýšením o jeden dva stroje. Ale záleží, jak se nám podaří získat další nové zaměstnance,“ prohlásila Plšková. I když firma už loni přijala 114 lidí, vzhledem k výrobním plánům potřebuje dalších 135. „Trh práce je složitý, nedostatkovým zbožím jsou stále klempíři, zámečníci, frézaři, soustružníci, ale i výrobní konstruktéři, kterých bychom okamžitě potřebovali na dvacet. Stále nás přitom trápí poměrně vysoká fluktuace,“ zdůraznila generální ředitelka.
Hlavním odbytištěm byl a je ruský trh, firma má totiž už dvanáctým rokem ruského majitele. Ale letadla nabírají i směr Kazachstán, Latinská Amerika nebo jihovýchodní Asie. AI aktuálně usiluje o certifikát pro čínský letecký provoz. „Už máme podepsané kontrakty na tři letouny a memorandum na dodávku dalších sedmadvaceti, ale podmínkou je získání certifikátu,“ potvrdila Plšková.
Společnost představila i první sériový kus L 410 NG, který čerpá z padesátiletých zkušeností a odstraňuje slabá místa. Jeho největší předností je dvojnásobný dolet, větší zavazadlový prostor, nosnost a moderní pilotážní navigační systém. „Nové parametry a moderní technologie nám otevírají nové obchodní možnosti po celém světě. Populární letoun nové generace do budoucna pokryje polovinu naší produkce,“ nastínila Plšková.

autor: PETR ČECH
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace