Uvažujete o nákupu nového auta? Není na co čekat, radí expert

Uvažujete o nákupu nového auta? Není na co čekat, radí expert
Foto: archiv   /  Pavel Sedláček, prokurista několika značek spadajících pod skupinu AUTO UH
Uherské Hradiště Podnikání 28 / 02 / 2023

Trh s prodejem aut zažívá v poslední době velmi turbulentní období. Nejdříve covidová pandemie a teď inflační krize zasáhla celý obor velmi citelně. Do toho přichází Evropská unie se zákazem prodeje aut se spalovacím motorem od roku 2035. I proto experti radí neodkládat nákup nového auta. „Dodací doby se nijak nezkracují a inflace roste. V tomto případě nákup vozidla zní jako ta správná volba,“ říká Pavel Sedláček, prokurista několika značek spadajících pod skupinu AUTO UH, která je největším prodejcem aut v našem regionu. V rozhovoru pro DOBRÝ DEN S KURÝREM také prozrazuje, jak se budou vyvíjet ceny elektromobilů a co v nejbližší době čeká motoristy.

Evropská unie rozhodla o zákazu prodeje aut se spalovacím motorem od roku 2035. Co tento krok znamená pro koncového zákazníka? To se od tohoto roku budou opravdu prodávat jen elektromobily?

Domnívám se, že snižování emisí je do budoucna nutnost. Na druhou stranu si nemyslím, že by to mělo být takto striktní. Od roku 2035 se dle schváleného návrhu nesmí prodávat vozidla, která budou mít spalovací motor. Osobně bych to viděl tak, že by se mohla prodávat vozidla se spalovacím motorem vykazující nulové emise. Například technologie se spalovacím motorem uzpůsobeným na spalování vodíku. Nicméně tato technologie je zatím velmi finančně náročná. Od roku 2035 se tak dle schváleného návrhu budou prodávat jen vozidla, která mají nulové emise. Pro koncové zákazníky z toho plyne, že se jízda v bezemisním vozidle stane běžnou činností jejich dne.

Mezi lidmi často panují nejasnosti, jestli se bude tento zákaz vztahovat pouze na auta vyrobená po tomto termínu, nebo i na starší modely, příp. prodej v autobazarech. Můžete tuto věc blíže objasnit?

Zákaz by měl platit pro vozidla, která budou prodávána jako nová. Neměl by se týkat vozidel prodávaných v autobazarech. Nicméně musíme počítat s tím, že vozidla se spalovacím motorem budou mít nějaká omezení. Už dnes je zákaz vjezdu se spalovacím motorem do center měst například v Německu běžným jevem.

V poslední době jsou čím dál oblíbenější auta s hybridním pohonem. Jak to bude v budoucnosti s nimi? I jejich prodej bude zakázaný?

Vozidla s hybridním pohonem jsou takový mezistupeň mezi spalovacím motorem a elektrovozidlem a za mě je to ta správná cesta. Doufám, že tato vozidla dostanou alespoň na nějaký čas výjimku z avizovaného ukončení prodeje k roku 2035. Pokud by výjimku tato auta nedostala a návrh by byl přijat, platí tento zákaz i pro ně.

Přestože např. autobusy už v mnoha městech jezdí na elektrický nebo vodíkový pohon, jak to bude s nákladními auty? Zvládnou elektromotory „utáhnout“ plně naložený kamion nebo náklaďák?

Tento návrh zatím řeší jen zákaz pro osobní a lehká užitková vozidla. V rámci nákladních vozidel je samozřejmě možné tuto technologii využít. Nedovedu si ale představit síť nabíjecích stanic pro nákladní vozidla a jejich obsazenost s přihlédnutím na současný provoz. Elektomotor jistě zvládne „utáhnout“ plně naložený kamion, otázka je následně, jaký bude mít kilometrový dojezd. Tento dojezd se bude dle zatížení kamionu velmi lišit.

Pokládáte termín roku 2035 za reálný, nebo se dá očekávat, že tento ambiciózní plán spíš dozná v průběhu času ještě nějaké změny?

Jsem člověk, který se nebrání novým technologiím, ale zároveň má rád ve vozidle klasický motor. Věřím, že návrh projde ještě několika změnami, než ho komise v Bruselu schválí.

Jsou podle vás automobilky připraveny na tak rychlý přechod od spalovacích motorů k jiným bezemisním technologiím? Nehrozí nám v budoucnosti to, že aut bude reálný nedostatek?

Nedostatek vozidel jistě nehrozí, automobilky jsou na tuto variantu připraveny. Dalo by se říct, že nové modely vozidel, které jsou v současné době představovány, mají vždy „elektrickou“ variantu.

Auta na elektrický pohon si s sebou stále nesou několik šrámů na své pověsti, jako třeba vysoká pořizovací cena, krátký dojezd nebo otázky nad bezpečností. Jak se na elektroauta díváte vy?

Elektrická vozidla mají nyní vyšší pořizovací hodnotu z toho důvodu, že jejich vývoj je velmi nákladný. Čím více elektrovozidel budou automobilky vyrábět, tím nižší bude cena vozidel. Každý rok se kilometrový dojezd těchto vozidel prodlužuje a věřím, že do roku 2035 bude srovnatelný s dojezdem vozidel se spalovacím motorem, to samé platí i pro bezpečnost těchto vozidel. Již nyní jsou opravdu pod drobnohledem a jejich bezpečnost je velmi vysoká.

Velkou neznámou je také to, jakým způsobem bude zajištěno dobíjení elektromobilů po jejich tak rychlém nástupu. Máme se tedy v příštích letech připravit na rychlé budování dobíjecích stanic či přeměny čerpacích stanic na stanice dobíjecí?

Ano, v příštích letech nás čeká veliké rozšíření dobíjecích stanic. I naše skupina AUTO UH se intenzivně zabývá výstavbou dobíjecích stanic a každé prodejní místo je vybaveno nabíjecí stanicí pro elektrovozidla.

Kdybyste měl poradit svým zákazníkům, měli by si začít objednávat auta „do zásoby“, aby se vyhnuli problémům spojeným s rokem 2035?

Jednoduše řečeno, podle schváleného návrhu si vůz se spalovacím motorem od roku 2035 nekoupíte. Na koupi „do zásoby“ bych to ale ještě neviděl.

AUTO UH patří k největším prodejcům aut široko daleko. Jak se krize posledních let podepsaly na trhu s automobily?

Krize automotiv zasáhla asi nejvíce. Jedná se o výrazné navýšení cen energií, zvýšení úrokových sazeb, nedostatek vozidel a delší čekací dobu na náhradní díly. Je pro mě ale příjemným překvapením, že i když dodací doby vozidel jsou delší, jsou naši klienti ochotni počkat na dodání vozidla. Díky větším investicím do servisu jsme schopni pokrýt větší počet zákazníků, a to nám vyrovnává ztráty, které nám krize způsobila.

Pokud jednotlivci nebo firmy přemýšlejí o nákupu nového auta, je teď ten správný čas, nebo byste jim doporučil spíše ještě např. počkat na další vývoj na trhu?

Určitě bych chtěl říct, že není na co čekat. Dodací doby se nijak nezkracují a inflace roste. V tomto případě nákup vozidla zní jako ta správná volba.

AUTO UH dnes zastupuje na dvě desítky značek a v této souvislosti se chci zeptat, jestli je více těch zákazníků, kteří hledají auto jedné konkrétní značky, nebo si nechávají poradit napříč všemi výrobci?

Situace na trhu nahlížení zákazníků změnila. Dříve se naši klienti orientovali vždy jasně na předem vybranou značku. Nyní je to trochu jiné. Velkoodběratelé plánují nákupy hodně dopředu a jednají o konkrétní značce. Klienti, kteří pořizují vůz pro sebe, si rádi nechají poradit, a jsme rádi, že můžeme nabídnout vůz z naší široké nabídky. Zkrátka v AUTO UH si vybere každý.

autor: komeční článek

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace