Vánoční nákupy: Na webu, nebo v obchodě?

Vánoční nákupy: Na webu, nebo v obchodě?
Foto: ilustrační foto
Zlínský kraj Podnikání 16 / 11 / 2015

Jaké budou letošní Vánoce? Kolik dárků jste už nakoupili a schovali na tajném místě? I když ta pravá nákupní horečka teprve vypukne, už dnes je jisté, kdo z prodejců zvítězí. Všechny dostupné průzkumy potvrzují trend z posledních tří let, kterým jsou nákupy přes internet. Virtuální obchody loni vůbec poprvé vyhrály svůj souboj s obchodními centry v počtu lidí, kteří se rozhodli nakoupit vánoční dárek. A letos se chystají pozici obhájit.
Loni zasedly k pohodlnému vánočnímu nákupu ve vlastním obýváku alespoň jednou dvě třetiny Čechů. Hitem byly v pořadí oblíbenosti kosmetika, oblečení, elektronika, knihy a dětské hračky. Pokud jde o kamenné obchody, tam se loni vydalo o tři procenta zákazníků méně než v předcházejícím roce 2013. Letos se očekává pouze jediná změna. V Česku rekordně stoupl počet nákupů dětských hraček, většina výrobců hlásí už nyní rekordní rok. Vánoce to pak mají jen potvrdit. Zkrátka však rozhodně nepřijdou ani kamenné obchody. Před Vánocemi těží především ze zájmu žen, které do obchodů, butiků a parfumérií chodí stále častěji.
„Především oblečení a móda, to jsou komodity, které patří do klasických butiků, a ty internetové obchody nenahradí. Lidé si budou stále chodit nové věci prohlížet a zkoušet,“ říká František Rochovanský, šéf Centra Zlín, vůbec největšího obchodního komplexu ve Zlínském kraji. Tady najdete „vše pod jednou střechou“. K dispozici je 1 200 parkovacích míst, a pokud si nákupy nenaplánujete na poslední chvíli, spolehlivě se zde vyhnete stresu. „Především ve všedních dnech si nakoupíte zcela v klidu. Navíc za nákupy nemusíte nijak spěchat, obchody mají otevřeno do jedenadvaceti hodin, což dává zákazníkům dostatečný prostor. Samozřejmě že o víkendech je situace jiná. V těchto dnech přicházejí zákazníci od rána až do zavírací doby,“ poznamenal ředitel František Rochovanský.
I když se zdá, že mezi vánočními nákupy a stresem je přímá úměra, nakupovat se dá v klidu i přímo pod širým nebem. Především díky vánočním trhům. „Mají atmosféru a nabízejí sortiment, který jinde neseženete. Na druhou stranu jde pouze o doplňkové nákupy, které už jen „vylepšují“ dárky pořízené v klasických obchodech,“ vypočítává klady a zápory Jana Pokorná, maminka z Uherského Hradiště. „Letos prý budou mít trhy v Hradišti ještě lepší atmosféru. Vím, že se chystá nová výzdoba Masarykova náměstí. Na trhy ale půjdeme samozřejmě napřed bez dětí. Nemohou přece vidět, co se rozbaluje až na Štědrý den pod stromečkem,“ usmívá se Jana Pokorná.
„Já jsem zcela v klidu. Tradičně dostávám pod stromeček peníze a počkám si na výprodeje přes slevové portály. Na slevy v kamenných obchodech nemyslím, tam bývá velký nával a nemáte klid na výběr,“ doplňuje Jarmila Pekárková z Uherského Brodu. „Pokud jde o vánoční trhy, na ty jezdíme pravidelně na začátku prosince do rožnovského skanzenu. Na doplnění dárků je to ideální místo. Jen musíte mít s sebou dostatek peněz.“
Jedinou nevýhodou nákupů na vánočních trzích je placení pouze v hotovosti. „A to mi vadí. Já už s sebou peníze nosím jen výjimečně. Vystačím si s kartou,“ podotýká Josef Jegla z Bojkovic.
Pokud jde o trend v placení kartou za vánoční nákupy, Češi se, na rozdíl od ostatních Evropanů, stále drží poněkud zpátky. Podle průzkumů, které nedávno zveřejnila jedna z největších tuzemských bank, platí tři čtvrtiny ze šesti tisíc dotázaných za dárky v hotovosti. Třetina nakupujících volí také bankovní převod „z účtu na účet“. Není bez zajímavosti, že tuto platbu volí především ženy. Každý šestý dotázaný navíc uvedl, že uhradí nákup kartou na internetu. Debetní kartu v obchodě pak hodlá k nákupu dárků použít 45 procent dotázaných, a to především vysokoškoláci a obyvatelé větších měst. Kreditní kartou zaplatí přibližně 15 procent nakupujících.

Vánoční horečka za 10 tisíc?
Polovina listopadu. To je termín, na kdy vánoční nákupy plánují bezmála dvě třetiny lidí (62 %). Nákupní horečka je obvykle zrcadlem aktuálního trhu práce. Jelikož letos je nezaměstnanost na historicky nejnižší úrovni a firmy dál přibírají, Vánoce mohou být ještě bohatší než vloni.
A proč začínají brát lidé obchody útokem pravidelně od poloviny listopadu? Z monitoringu a analýzy sociálních sítí a webových diskuzí, na kterém spolupracoval jeden ze tří nejvýznamnějších internetových prodejců v zemi, vyplývá, že plných sedmdesát procent diskutujících žádá do 5. listopadu od svých přátel radu na vhodný vánoční dárek. Šestnáct procent internetových debat se pak týká receptů na vánoční stůl. Na „vytřídění nápadů“ pak mají týden. Z dlouhodobých výsledků prodejců pak vyplývá, že tržby jim jdou nahoru právě od druhého a třetího listopadového týdne. Průměrný Čech je podle průzkumů připraven letos utratit za dárky údajně přes 10 tisíc korun. Jen necelých 17 procent lidí plánuje svátky skromnější než loni.
Potvrzuje to také Lenka Dvořáčková, majitelka prodejny hraček z Hluku. „Na konci listopadu nebo týden před Mikulášem už lidé začínají nakupovat víc. Menší dárky nakupují babičky, větší pak rodiče. Spousta zákazníků chodí také na poslední chvíli, tedy týden před Vánocemi,“ říká podnikatelka. Lenka Dvořáčková patří k těm, kteří si na konkurenci ze supermarketů nebo virtuálních obchodů příliš nestěžují. „Samozřejmě že tržby poněkud klesly, ale stěžovat si nemůžeme. Zájem o hračky je vytrvalý. Ale víte, jak to chodí. Někdy lidé přijdou, nechají si hračku předvést, a i když ji mají už vyzkoušenou, nakonec odejdou a koupí si ji doma přes internet. S tím se ale musíte smířit,“ poznamenala podnikatelka.

Nemáte tip? Značka: Spěchá
Letos se internetoví diskutéři baví nejvíc o dárcích pro nejmenší, proto se ve 29 procentech debat objevují tipy na vhodné hračky. Čtrnáct procent údajně zvažuje nákup elektroniky. Tradičně vedou tablety, chytré mobily, ale také čtečky elektronických knížek.

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace