Další obrovský úspěch divadla. Má nejlepší scénu a kostýmy v republice

Další obrovský úspěch divadla. Má nejlepší scénu a kostýmy v republice
Foto: Kuba Jíra
Uherské Hradiště Společnost 13 / 02 / 2024

Slovácké divadlo jede na vítězné vlně. Po ceně za nejlepší mužský herecký výkon na Grand festivalu smíchu v Pardubicích pro Zdeňka Trčálka si hradišťská scéna zapisuje další obrovský úspěch. Eva Jiřikovská byla zařazena mezi tři finalisty prestižní Ceny divadelní kritiky. A to za scénu a kostýmy, které vytvořila ke tragikomické grotesce Opilí režisérky Anny Davidové.

„Některé inscenace zaklapnou víc než jiné,“ říká Eva Jiřikovská

Jméno Evy Jiřikovské se v nejrůznějších divadelních anketách objevuje pravidelně, na Cenu divadelní kritiky už nominovaná byla. Automaticky ji však rozhodně nebere.

„Pokaždé je to o zastavení srdce a velkém potěšení. Navíc v nejužší nominaci jsem teprve podruhé, o to větší pocit štěstí to pro mě je, že si naší práce někdo všiml. Samozřejmě ji děláme především pro diváky, ale když ji ocení i kritici, je to ještě něco navíc,“ svěřila se Eva Jiřikovská. „Mé poděkování i ta nominace samotná patří všem, kteří se na inscenaci podíleli - od krejčových až po herce a režisérku,“ dodává scénografka.

Eva sama říká, že na práci má štěstí a podílí se na inscenacích, ve kterých vše funguje tak, jak má. „Pak jsou ale některé, kde to zaklapne ještě o kousek víc, o něco jemněji přesahují ostatní. Všichni se na ní podílí energií i nasazením stejně, dají jí ze sebe něco navíc. A pak se stane zázrak,“ říká s tím, že Opilí mezi takové inscenace bezesporu patří. „V Česku je spousta divadel a vzniká obrovské množství inscenací. O to víc mě těší, že je tato nominace pro Slovácké divadlo, že kritici se na východ republiky vydali, inscenaci viděli a ještě pro ni takto hlasovali,“ uzavírá Eva Jiřikovská.

Eva Jiřikovská

Hradišťská rodačka v letech 2004-2016 působila jako scénografka ve svém domovském Slováckém divadle. Její fantastické scény a kostýmy ale vidělo publikum mnoha českých a slovenských divadelních scén, nechybí mezi nimi ani Národní divadlo v Praze, Štátna opera v Banské Bystrici nebo Městská divadla pražská. Eviny kostýmy oblékají naše největší herecké hvězdy, jako je František Němec, Taťjana Medvecká a další. S Annou Davidovou spolupracovala už poněkolikáté. Na Ceny divadelní kritiky byla  nominována už několikrát, v širší nominaci se objevila například za práci na inscenaci Lucerna ve Slováckém divadle.

Slovácké je jedinou moravskou regionální scénou mezi nominovanými

Mezi nominacemi na Ceny divadelní kritiky převládají pražské scény - Národní divadlo Praha, Švandovo divadlo na Smíchově nebo Divadlo Na zábradlí. Mezi nominovanými figurují ještě další „velikáni“ typu Divadlo Petra Bezruče z Ostravy, Činoherní studio Ústí nad Labem nebo Klicperovo divadlo Hradec Králové. Slovácké divadlo je však jedinou moravskou regionální scénou v nominacích za rok 2023. Výsledky 32. ročníku Cen divadelní kritiky za rok 2023 budou vyhlášeny v sobotu 16. března v Divadle X10.

Kritici na Opilé pějí ódy

Od dubna minulého roku, kdy měla tragikomická groteska Opilí premiéru, jí věnuje odborná veřejnost mimořádnou pozornost. Kritik J. P. Kříž ji dokonce navrhl na Inscenaci roku. Podobně se odborníci vyjadřovali na lednovém festivalu Zaráz. Představení ani následnou diskusi si nenechala ujít režisérka Anna Davidová.

„Na Zarázu odborníci často vyzdvihovali odvahu, s níž jsme se nebáli ukázat naši současnost bez příkras, a ocenili i jistou surovost a ironii té inscenace. A volbu titulu. Shodli se, že nemá smysl tu inscenaci rozebírat na dílčí okamžiky, že je ji nutné buď přijmout, nebo odmítnout jako celek, protože jí nelze upřít, že jde o promyšlený tvar,“ shrnula Anna Davidová názory odborníků. „Hodně vyzdvihovali herecké výkony. Nejen v tomto smyslu ji označili za nadregionální. Dokonce zaznělo, že někteří dlouho na českých scénách neviděli tak tvarově vytříbenou a soudržnou inscenaci. A tím mysleli jeviště napříč republikou, která mají sježděné,“ dodala režisérka.

Co napsali kritici o Opilých:

J. P. Kříž: „Slovácké divadlo patří dlouhodobě k nejlepším regionálním scénám u nás. Nebyl jsem proto vůbec překvapen, že právě ve Slováckém divadle a v režii Anny Davidové jsem poprvé viděl dílo Ivana Vyrypajeva tak, jak se má předvádět. Viděl jsem už dříve jeho hry na českých jevištích, ale tady poprvé jeho síla konečně vybředla na povrch. Anna Davidová ho jako první pochopila a dokázala jeho poselství tlumočit naprosto jedinečným a skvělým způsobem.“

Vladimír Mikulka: „Proč někdy divadelní magie zabere a jindy ne, se popisuje a rozebírá hodně obtížně. Nejsilnější byly scény, kdy se hrálo na první pohled docela vážně, bez velké exprese, jen s občasnými prasklinkami. Jako třeba, když se do naivkovsky osudového zamilovaného proslovu dívky vůči postaršímu muži, kterého náhodou potkala na ulici, vkrádají vulgarity. Nebo když se ta samá slečna otřese poté, co se na svého vyvoleného poprvé opravdu podívá, ale pak jede dál ve stejných kolejích. Nebo naopak, jak se on postupně vnitřně rozzáří, když zjistí, že se stal objektem lásky. Je to směšné, ale zároveň dojemné a jaksi opravdové.“

Pavla Bergmannová: „Tohle divadlo stojí za to! Je to těžký zásah do srdce. S parádní výpravou Evy Jiřikovské, s hudbou Ivana Achera a především mimořádnými hereckými výkony téměř celého souboru Slováckého divadla.“

Lukáš Dubský: „Groteskní přehrávání opileckého stavu na mě nejprve působilo rušivě, postupem času ale tato stylizace vycházela stále lépe a některé scény vyzněly vskutku působivě. Emocionálním vrcholem je kázání sebevědomého Lawrence (Pavel Šupina) a následná hromadná scéna, v níž se všechny postavy kloužou po vodou politém povrchu. Přišlo mi, že v ten moment se všechny roviny hry úspěšně propojily, skepsi doplnila naděje a pocit, že vše podstatné již bylo řečeno.“

Anna Davidová o práci na inscenaci Opilí

 „Mně je ve Slováckém divadle vždycky hrozně dobře. Cítím, že můžeme společně zakoušet a ochutnávat divadlo i s jeho nekonečným tajemstvím. Že nacházíme odvahu společně riskovat. Byla to pro mě velmi obohacující zkušenost, cítím se z celého toho procesu vlastně moc obdarovaná. I z některých reflexí. Například v recenzi na Vltavě uznali, že v poslední scéně se dotýkáme téměř něčeho mystického...“

Inscenaci čeká derniéra

Už pouze jedenkrát mají zájemci možnost zhlédnout výjimečnou inscenaci Opilí. A to ve čtvrtek 29. února, kdy tragikomickou grotesku čeká derniéra. „Na derniéru určitě přijedu zamáčknout slzu, vypít sklenku vína a opít se nostalgií nad tím, jak to všechno začalo,“ slibuje režisérka Anna Davidová.

Vstupenky na derniéru Opilých jsou k dispozici na webu a v pokladně Slováckého divadla.

Tagy článku

TOPlist