Finský model výuky v kunovické škole
Foto: archiv školy / Žáci druhých až čtvrtých tříd se učí v menších týmech.
Během loňského školního roku pouze ve dvou třídách, od září 2016 už ve třech ročnících prvního stupně praktikuje kunovická základní škola U Pálenice na konci každého týdne model výuky, který má podpořit individuální rozvoj žáků.
Žáci druhých až čtvrtých tříd se učí v menších týmech, což jim umožňuje rychleji a snadněji zopakovat nebo prohloubit probrané učivo. V osmi skupinách tak mohou děti trénovat čtení s porozuměním, využití čtenářských dovedností, logické myšlení, matematiku hrou, angličtinu nebo gramatiku českého jazyka. Během 90 minut zvládáme se skupinou žáků různého věku zopakovat základní učivo jednotlivých ročníků. Každý si najde to své, v čem se potřebuje zdokonalit, shodují se vyučující 1. stupně.
Takový model výuky sledovali vyučující na stáži ve Finsku, tamní školství dlouhodobě patří mezi evropskou špičku. Pedagogický sbor z kunovické základní školy U Pálenice během posledních dvou let nesbíral zkušenosti jen ve Finsku, ale také ve školách v dalších pěti evropských zemích. Konkrétně na Maltě, v Maďarsku, ve Slovinsku, ve Španělsku a ve Velké Británii. Vyučující absolvovali osmadvacet zahraničních stáží, sedm učitelů v zahraničních školách dokonce učilo své předměty, vše pochopitelně v angličtině. Uvedené aktivity navíc školu nestály ani korunu, protože uspěla se svou žádostí v programu Erasmus+ a projekt byl hrazen z prostředků Evropské unie.
Získali jsme téměř milion korun a byl to jeden z nejnáročnějších projektů, který jsme kdy ve škole tvořili, uvedl ředitel školy Marek Tvrdoň. Určitě je skvělé, že můžeme čerpat nápady pro naše hodiny také v zahraničí. Vždy můžeme objevit něco nového, nebo se naopak utvrdit v tom, že to, co děláme v naší škole, je správné, shodli se všichni vyučující, kteří zahraniční stáže absolvovali.