Jožka Gabrhel se nesmazatelně zapsal do historie kunovického aeroklubu

Jožka Gabrhel se nesmazatelně zapsal do historie kunovického aeroklubu
Foto: archiv Alberta Orlity
Kunovice, Pitín Společnost 31 / 10 / 2023

V sobotu dne 16. září 2023 se v kunovickém aeroklubu sešlo několik desítek lidí, aby tu oslavili 89. narozeniny svého člena Josefa Gabrhela. Je to člověk, který jen výjimečně chyběl při velké většině akcí tohoto aeroklubu.

Narodil se v Pitíně, ale od útlého věku žil u své babičky na Vsetínsku. Na konci padesátých let začal chodit do aeroklubu ve Valašském Meziříčí, kde začal létat na větroních, ale brzy také na motorových letadlech. Vojenskou základní službu absolvoval na vojenském letišti v Klecanech, kde poznal instruktora Josefa Skorku. Ten se pak později objevil v Kunovicích jako vojenský pilot, zástupce zákazníka. V sedmdesátých létech Skorka v Kunovicích, už jako zaměstnanec Aerotechniku, provedl první zkušební let s prvním prototypem motorového kluzáku L-13SW Vivat.

Později se Jožkova rodina přestěhovala na Uherskobrodsko, nejprve do Pitína a později pak do Uherského Brodu. Svoji zálibu v létání našel v kunovickém aeroklubu a zároveň i zaměstnání v letecké továrně SPP Kunovice, kde postupně pracoval na různých místech, aby pak nakonec zakotvil jako letecký mechanik na vývojové zkušebně letadel. Tady měli mechanici za úkol připravit letadla, ponejvíce prototypy, na různé letové zkoušky, namontovat záznamová zařízení a také to všechno při zkušebním letu obsluhovat. Také pracoval na zalétávacím oddělení.

V kunovickém aeroklubu Josef Gabrhel létal, jako ve Val. Meziříčí, větroně i motorová letadla, později pak také L-410A kunovického aeroklubu jako druhý pilot při vyhlídkových letech a výsadcích parašutistů.

S přibývajícími léty se pak omezil pouze na větroně, ponejvíce motorový kluzák L-13B, přezdívaný podle jeho tvůrce Bačostroj.

 V sedmdesátých létech se v kunovickém aeroklubu při různých příležitostech pořádala posezení při táboráku. Jožka byl vždy ten, který při těchto příležitostech rád hrál úlohu slováckého „strýca“ v kroji a podobně. Bývalo to většinou po několikadenních akcích vyhlídkových letů pro veřejnost s letadly L-410A. Zpočátku to bylo s letadly zapůjčenými z LETu, později se podařilo získat do aeroklubu dvě L-410, původně z letadlového parku ČSA. S těmito letadly se v rámci aeroklubu také prováděly výsadky parašutistů, mimo jiné také i v zahraničí.

Jožka Gabrhel se nesmazatelně zapsal do historie kunovického aeroklubu jako pilot a instruktor, ale i jako iniciátor různých akcí i neleteckých, třeba turistických, anebo různými výlety s aeroklubovými letadly na jiná letiště.

I když už dnes nelétá, rád se objeví na letišti posedět s kamarády a zavzpomínat na léta minulá. Kdo ho zná, a asi by se jich po republice našlo dost, ten by se jistě rád ke gratulaci připojil.

autor: Albert Orlita

Galerie

Tagy článku

TOPlist