Lucie Šťastná: Společné plenéry obohacují všechny

Lucie Šťastná: Společné plenéry obohacují všechny
Foto: Aleš Mazúrek  /  Lucie Šťastná pracuje na ZŠ a MŠ Šafaříkova nejen s dětmi s poruchou autistického spektra
Uherské Hradiště Společnost 31 / 03 / 2022

Každoroční setkání, na kterém se může školní mládež i veřejnost seznámit s problematikou autismu, probíhá v rámci Světového dne porozumění autismu v uherskohradišťském kině Hvězda. Součástí setkání bude vernisáž výstavy společných prací zejména autistických žáků Základní školy a Mateřské školy Uherské Hradiště, Šafaříkova, s žáky a studenty základní umělecké školy a UMPRUM. Vernisáž připravila učitelka Základní školy a Mateřské školy Uherské Hradiště, Šafaříkova, Lucie Šťastná.

Naše škola už více jak osm let spolupracuje díky Haně Klinkovské se ZUŠ v Uherském Hradišti, ke které se připojila díky pochopení akademického malíře Miroslava Maliny také uherskohradišťská UMPRUM. Naše spolupráce se přetavila ve společné zářijové "plenéry", kdy naši žáci s různým postižením společně se žáky ZUŠ a studenty malby druhého a třetího ročníku UMPRUM tvoří výtvarná díla ve venkovních prostorách. Vystřídali jsme mj. naši školní zahradu, Galerii Slováckého muzea, Masarykovo náměstí a naposledy to byly Smetanovy sady. Každý náš žák má svůj malířský stojan, vytváří své dílo, a žáci ZUŠ i UMPRUM mezi nimi chodí a pomáhají jim.

 Mluvíme spolu před nastávajícím Světovým dnem porozumění autismu. Zúčastňují se společných malování autističtí žáci?

Nejen žáci s autismem. U nás máme žáky s různým postižením, často i kombinovaným. Ve výtvarné oblasti ale vzděláváme a vychováváme všechny naše žáky. Na výstavu v rámci Světového dne porozumění autismu vybíráme většinou práce žáků s poruchou autistického spektra. Práce ostatních žáků jsou zastoupeny na fotografiích. Společného malování se zúčastňují i naši předškoláci.

 Jak moc se podílí na výsledných pracích žáci ZUŠ a studenti UMPRUM?

Míra pomoci je různá. Někteří naši žáci zvládnou malbu jen se slovním vedením, někteří s fyzickou dopomocí, kdy jim studenti například přidržují nebo vedou ruku a radí jim, jakým směrem mají třeba strom malovat. Většinou dáme našim žákům nějaký prvek, kompozici práce a od ní se mohou odrazit. Pro práce, které budou na čtvrteční vernisáži, to byly například fotky z parku, které jsme rozstříhali, nalepili a žáci domalovávali realitu. 

 Svět handicapovaných a zdravých dětí je v mnohém rozdílný. Jak při společné práci na sebe vaši žáci se studenty reagovali?

Atmosféra je vždy velmi příjemná. Naše děti mají z této práce velkou radost a projevují ji na výkresech. Studenti k nim mají také velmi hezký přístup. Je velmi obohacující, když vidíme, jak z počáteční nesmělosti a možná obav se studenti noří do práce s dětmi a vznikají velmi hezká spojení. To obohacení je ale vzájemné. Naši žáci zase berou rady studentů mnohem přirozeněji, než když jim "radíme" my, dospělí.

 Držíte se při společných "plenérech" pouze malování, anebo jste zkusili i jiné výtvarné směry?

V loňském roce jsme zkusili keramiku a práci s hlínou. Bohužel do loňského školního roku zasáhl výrazně covid-19, takže jsme výstavu keramických talířů uspořádali pouze ve školních prostorách.

 Je hlavním cílem vzájemného poznávání se už jen samotné setkání, nebo jsou jím také výtvarné práce vašich žáků?

Prioritní je vzájemný prožitek. I tak z něj ale vznikají zajímavá dílka, která buď vystavíme hned v naší škole nebo si je rodiče berou domů a zarámují si je nebo je představíme právě na vernisáži ke Dni autismu. Na této výstavě prezentujeme i společné fotografie z "plenéru", které fotí studenti UMPRUM nebo ředitel naší školy.

 Dokáže podobná spolupráce ovlivnit studenty UMPRUM v jejich dalším směřování?

Podle reakcí, které máme od Miroslava Maliny, tak někteří ze studentů si spolupráci velmi chválí a uvažují o artefiletickém směru. Také pro jeho studenty je to výrazný zážitek a vždycky se na společná setkání těší.

 Kolik výtvarných prací ze společného malování vznikne a vystavíte je ve Hvězdě všechny?

Celkem ze setkání vznikne zhruba šedesátka obrazů, na výstavu se jich vejde přibližně polovina.

autor: Aleš Mazúrek

Tagy článku

TOPlist