S novoročním předsevzetím to nepřehánějte

S novoročním předsevzetím to nepřehánějte
Slovácko Společnost 03 / 01 / 2016

Koncem roku a hlavně na Silvestra se snažíme rekapitulovat, jaký jsme prožili rok, se všemi úspěchy i prohrami. Dáváme si různá předsevzetí, abychom byli lepší a zbavili se chyb. S novým rokem do nás totiž vstupuje touha začít znovu a lépe. Jenže... jak už to bývá, většinou moc dlouho nevydrží.
Tohle je poslední cigáro! Zhubnu do plavek! Už nebudu sedět u televize a začnu více sportovat! Mobil nebudu používat více, než je nutné! Nebudu tolik pít! Znáte tyto vyřčené věty? Podle statistik jsou právě tato předsevzetí dlouhodobě nejfrekventovanějšími. V závěsu za nimi je pak přání trávit více času s rodinou, urovnání osobních záležitostí a vztahů, splacení dluhů, naučení se něčeho nového a podobně. Ukažme si na několika příkladech, jak fungují podobná předsevzetí v praxi.

Hubnu, hubneš, hubneme
Život mnoha lidí a hlavně žen se pořád točí kolem hubnutí a přibírání. Propadají všem možným i nemožným radám, jak být v létě do plavek štíhlé. Ale i když si s každým novým rokem dáme předsevzetí, že nebudeme obětí jo-jo efektu, hodně lidí nevydrží a přibere nazpátek to, co pracně zhubli. Do prázdnin se zhubne zimní váha, ale po prázdninách se opět začne pomalu, plíživě nabírat jedno kilo za druhým, takže před vánočními svátky máme ještě o dvě kila víc, než když jsme začali hubnout. Vánoce pak většina z nás prožije ve znamení hojnosti - nedokázali byste si přece představit vánoční pohádky v televizi bez maminčiných rohlíčků, bramborového salátu a jiných dobrot. Možná že mnozí z vás tušíte, že tímto způsobem životosprávy stejně skončíte v nadměrných velikostech, ale máte slabou vůli a kolotoč hubnoucího předsevzetí stejně rok co rok roztáčíte. Málokdo z vás si ale uvědomuje, že čím častěji projdeme koloběhem hubnutí a tloustnutí, tím menších váhových úbytků dosáhneme. Tělo přestane spolupracovat a nebude se nechávat opětovně týrat drastickými dietami. Jedinou záchranou by byla celková změna životního stylu.

Poslední cigáro
Zahodili jste právě do koše poslední krabičku cigaret? Pak patříte k osmdesáti procentům kuřáků, kteří si dávají každý leden stejné předsevzetí. Jen v Česku jeden a tři čtvrtě miliónů lidí denně utrácí za něco, co vlastně nechtějí. Řada z nich začíná s odvykáním opakovaně a znovu se ke svému zlozvyku vrací. Psychologové tvrdí, že někomu spíše vyhovuje přestat kouřit z hodiny na hodinu, zatímco pro jiného je vhodnější končit postupně, pomalu a strategicky. Schopnost měnit své zvyklosti závisí hlavně na povaze, temperamentu, a lámat něco přes koleno nemívá smysl. Proto se stává, že jeden člověk típne cigaretu při vítání Nového roku a už si nikdy nezapálí, vydrží a nedělá mu to kdovíjaké potíže, ale jiný musí začít kouření spíš omezovat a definitivně přestane až po čtvrt roce. Velmi důležité je i pochopení a podpora rodiny či přátel. Hodně lidí si zapálí v určité situaci. Když to jde, je dobré se takovým situacím vyhnout, například odpustit si kávu. Když to možné není, můžete si například po jídle místo cigarety dát sklenici vody, namočit si ruce nebo vyčistit zuby. Pokud se vám to podaří, a jste pevně rozhodnuti přestat, máte slušnou šanci na úspěch i bez pomoci odborníků. Naprostá většina kuřáků však není závislá jen na svých zvycích, ale také na nikotinu. Bez pomoci odborníků a podpůrných prostředků se s touto závislostí vyrovnají pouze dvě procenta těch, kdo se o to pokusí. Jak poznáte, jestli jste víc než jen sociální kuřák? Pokud si zapálíte do hodiny po probuzení, uvažujte o sobě jako o závislém.

Na dně sklenky pravda není
Někdo se rád napije. Nemusí být akoholik, ale už dlouho stojí takřka na samé hranici, protože si den bez skleničky pomalu už nedokáže představit. Ten, kdo má pořád má důvod k oslavě, pije z radosti i žalu, balancuje nad propastí. Nemusí se opíjet do němoty… Jednu z takových pařmenek přivedla k zamyšlení až poznámka jednoho sympaťáka v baru. Seděla s kámoškou a s chlapíkem, který se jí už dlouho moc líbil, začala koketovat. Skvěle se bavili a když už si myslela, že je ruka v rukávu a rande na spadnutí, její vyvolený jen suše prohodil: Teda, do tebe to ale padá. A já myslel, že jsi křehká princezna. Zdá se ale, že máš trénink! Zvedl se, nějakou rychlou větou se rozloučil a bylo po lásce. Dána posilněná alkoholem zůstala jako opařená, lupla pak další čtyři panáky na žal i vztek, ale už v noci o všem začala přemýšlet, dala si předsevzetí a v pití se velmi hlídá.

Předsevzetí není oprátka
V rozčilení z hádky jste si zapálili? Neovládla jste se a slupla šlehačkový dort? No a co! Kvůli tomu se přece nezboří svět a nemusíte se svým snažením přestat. Účinné bývá, když vás vaši blízcí tak trochu kontrolují, zda opravdu nekouříte, nehltáte tajně své oblíbené kalorické pochoutky, nenaléváte se alkoholem, vyrážíte sportovat apod. Pomáhá také upřímná pochvala, jak se snažíte a jak vám to jde. Měli byste se však domluvit předem, že vám vaše případné selhání nebudou mlátit o hlavu věčnými připomínkami, aby vám snahu něco změnit nezprotivili. Se selháními je třeba počítat a nikdy by se nemělo stát záminkou pro definitivní konec. Na oplátku si však slibte, že své okolí nebudete vlastním předsevzetím tyranizovat. To, že jste přestal kouřit vy, neznamená, že je povinen přestat také partner. Jestli chcete jíst místo oběda jen zeleninový salát, nemůžete odpírat zbytku rodiny něco jiného. Musíte své předsevzetí zařadit do vašeho života přirozeně, aby se z vás nestal nervózní člověk, který jde všem v okolí na nervy jenom proto, že si nemůže zapálit, nebo proto, že hubne a všem okolo závidí dobroty na svačinu. Na tom, jestli to bude právě od Nového roku, skutečně vůbec nezáleží. Začít se dá kdykoli, klidně třeba na jaro, v létě či na podzim…

autor: IVA PAŠKOVÁ
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace