Tento čas nebude ztracený, obohatí nás o samostatnost a kreativitu

Tento čas nebude ztracený, obohatí nás o samostatnost a kreativitu
Foto: archiv ZUŠ Slovácko  /  Josef Rynda s učitelkou Michaelou Kamenčákovou
Slovácko, Uherské Hradiště Společnost 07 / 04 / 2020

Už více než tři týdny jsou kromě základních a středních škol uzavřeny také „zušky“. Ačkoliv učebny a lavice zejí prázdnotou, koronavirové prázdniny děti a učitelé nemají - v obou hradišťských zuškách se pustili do distančního vzdělávání a vyučují děti i s nimi komunikují na dálku.

V hudebním, výtvarném i tanečním oboru ZUŠ Slovácko navzdory koronavirové situaci naplno probíhá výuka. Žáci se se svými učiteli setkávají ve "virtuálních učebnách” prostřednictvím nejrůznějších moderních technologií a aplikací, ale i prostřednictvím komentovaných videí nebo starého dobrého telefonu.
„Snažíme se rodičům i žákům vyjít vstříc a přizpůsobit se jejich možnostem. Chápeme, že je to pro ně náročná situace a školních povinností se na ně hrne velké množství. Věříme ale, že hra na nástroj, výtvarné tvoření nebo tanec právě nemusí být jednou z dalších nepříjemných povinností, ale naopak vítaným zpestřením a rozptýlením. Naši pedagogové se naštěstí s kreativitou a elánem pustili do online výuky na dálku. V hromadných předmětech jako hudební nauka nebo výtvarka jsme se pak rozhodli jít cestou aplikace Google Classroom. Děti mohou pracovat přes mobil nebo počítač, tyto technologie jsou jim blízké a odezva je od dětí i rodičů velice kladná,” komentuje celou situaci ředitel školy David Hrubý.

"Výuka na dálku samozřejmě nemůže plnohodnotně nahradit výuku tváří v tvář, ale otevírá zase řadu jiných možností, které možná začleníme i do běžného chodu školy,” říká zástupkyně ředitele Kristina Hrubá Czajkowská. "Od pedagogů, máme např. zprávy, že se jim velice osvědčilo, aby se žáci sami zhodnotili z nahrávky, už jen díky tomu dokáží řadu věcí sami zlepšit a opravit.”

Pedagogové hudební nauky se zase pustili do tvorby vlastních výukových videí a připravují pro děti zejména kvízy a různé zábavné úkoly, aby mohly procvičovat a nezapomněly, co už se naučily. Cílem je koncipovat výuku tak, aby ji děti zvládaly co nejvíce bez pomoci rodičů, na které je toho i tak hodně.

Učitelky výtvarného oboru rozjely zajímavé projekty, které děti tvoří samy nebo s celou rodinou z toho, co doma mají. Komunikace probíhá podobně jako v hudebním oboru - žák výtvor vyfotí a přidá pod zadaný úkol ve virtuální učebně. Následně mu učitelka práci okomentuje, případně poradí a ohodnotí. "Naším cílem bylo zaměřit se na klasickou rodinu, nepřitěžovat jim sháněním speciálních barev a pomůcek. Naopak, chtěli jsme, aby děti dokázaly tvořit umění i z mála běžné domácnosti. Pomalu tak vznikají pozoruhodná karanténní díla, která si jistě za nějaký čas zaslouží svoji výstavu,” popisuje učitelka Jana Široňová, vedoucí výtvarného oboru. Ochutnávku z výtvorů škola uveřejňuje na svém Facebooku a webových stránkách.

Nezahálí samozřejmě ani taneční obor, děti mají k dispozici výuková videa, která pro ně připravila učitelka Jarmila Krystoňová, mimo to i odkazy na hudbu a zajímavá taneční videa třeba na Youtube, kterými se mohou inspirovat. Žáci nahrávají svůj domácí trénink a posílají ho pak paní učitelce prostřednictvím e-mailu či další elektronické komunikace.

„Tento čas určitě nebude ztracený, děti se naučí víc samostatně pracovat a pedagogy zase přiměje zapojit více svou kreativitu a přemýšlet o své práci z jiné perspektivy. Určitě si z celé situace odnesou řadu cenných zkušeností pro jejich další pedagogickou práci. Je důležité, abychom se nenechali odradit, ale vytěžili z celé situace co nejvíc pozitivního,” uzavírá ředitel školy David Hrubý.

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace