Tulení žena zasáhla brodské publikum

Tulení žena zasáhla brodské publikum
Foto: mva
Uherský Brod Společnost 05 / 04 / 2011

Alex, mladík nespokojený se svým životem i údělem lovce, žije kdesi na osamělém kousku mořského pobřeží společně se svou matkou Agnes Greyovou. Jedné noci si svůj neurotický vztek na celý svět vybíjí střelbou z pušky. Přísahal by, že zasáhl tuleně, ale u moře nachází nahou zraněnou dívku Ronu. Na pobřeží žijí také dvě stárnoucí sestry, živící se sběrem a prodejem mušlí - velmi pragmatická Dora Christová, která už dávno své sny a touhy zasunula hluboko za masku lhostejnosti, tvrdosti a nezúčastněnosti, a její mentálně zaostalá sestra Kate s čistou duší věčného dítěte, které vidí i neviditelné. V ten okamžik, kdy Alex doma předává Ronu k ošetření své matce, nachází Kate Christová na pláži podivnou, snad tulení kůži.
Rona s Alexem se do sebe bláznivě zamilují. Alex po dobu největšího opojení láskou žije jen pro Ronu. Odkud se však vlastně vzala a proč každou noc utíká k moři, do kterého zadumaně hledí. Po čem tolik touží? Alex po čase znovu začíná lovit, hlavně za mláďata tuleňů dostává pořádné balíky peněz. Rony se to bolestně dotýká, vyčítá Alexovi zabíjení bezbranných tvorů, nechce slyšet jeho výmluvy, že to dělá jen proto, aby ona a dítě, které čeká, byly finančně zajištěny. Marné sliby, křik a hádky jsou na denním pořádku a Alex po jedné z nich odchází. Rona porodí děvčátko Islu a sama si ji „pokřtí“ v moři. Jejího oslavného nočního tance zrození a života je svědkem prostomyslná Kate.
Alexova matka Agnes dobře ví, co děvče prožívá, i ona byla v podobné situaci, kdy od ní odešel muž. Však na něj dodnes čeká na pobřeží, ačkoliv by nejraději žila úplně jinde. Nedokáže se však jednoznačně postavit na něčí stranu, a tak jen dívku utěšuje, že Alex je jiný než jeho otec a jistě se brzy vrátí. Rona však Agnes vyvede z omylu, že smutní za Alexem. Nazve ho totiž vrahem, se kterým se nedá žít. Do děje vstupuje porodní asistentka, slečna Manziová, která zarytě trvá na dodržování předpisů a chce, aby Rona dítě přihlásila na patřičné úřady, sama se zaregistrovala u lékaře a vůbec se začala chovat „normálně“, tak jak se sluší a patří. „Dospělé dítě“ Kate vše zpovzdálí sleduje a má pocit, že za vše zlé, co se děje kolem, může ta podivná kůže, kterou před časem našla na pláži, a odnáší ji zpět. Své postřehy a pocity sděluje Doře, ta však pro ně nemá nejmenší pochopení. Je jen náhoda, že Rona brzy poté svěřuje dítě babičce a odchází neznámo kam? Alex se vrací, nachází doma jen matku a dceru, o kterou však nejeví zájem. V hádce se dokonce nepřímo přizná, že za dávné zranění Rony může jeho výstřel. Zabil snad nyní Ronu doopravdy? Agnes až teď začíná plně chápat dívčiny pohnutky, zatímco Alex utíká na mořský břeh, kde, tak jako kdysi Rona, touží po nespoutanosti, volnosti a moci si uspořádat svůj život po svém. K miminku, které za měsíční noci v kočárku uspává šumění moře, neslyšně přichází malý lovec. Ten samý, co se potuloval nocí, kterou přišla Rona...
Silný příběh s otevřeným koncem, dávajícím prostor divákově fantazii, nastudovalo Divadlo Brod pod režijním vedením Romana Švehlíka. Prolínání tvrdé současnosti, studii mezilidských vztahů a náznaky dávného mýtického příběhu citlivě dotváří vhodně zvolená hudba. Variace na mystické skladby Hildegardy z Bingenu a skotské lidové písně vložené do příběhu děj silně umocňují. Diváka vtáhne do příběhu i velmi netradiční a působivá scéna, jež se díky nasvícení proměňuje v krajinu u moře v denním světle i za svitu měsíce. A v neposlední řadě je nutno vyzvednout bravurní výkony všech herců, kterým diváci na brodské premiéře příběhu Tulení žena věřili každé slovo a odměnili je dlouhotrvajícím potleskem. 
 

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace