Zkušební pilot slaví sedmdesátiny

Zkušební pilot slaví sedmdesátiny
Foto: archiv  /  Oslavenec Stanislav Sklenář.
Kunovice Společnost 27 / 01 / 2012

Má za sebou tisíce startů, letových hodin, stovky zalétaných letadel z výroby, prototypů a modifikovaných letadel a větroňů za dobu více jak třicet pět let kariéry zkušebního pilota v podniku LET Kunovice, který se dnes jmenuje Aircraft Industries, který ale mnozí z nás ještě pamatujeme jako největší průmyslový podnik v okolí s bezmála šesti tisíci zaměstnanci.
Stanislav Sklenář začínal jako letecký mechanik na montážní lince v LET, n. p., Kunovice, krátce nato začal létat na větroních ve Slováckém aeroklubu, kde pak dále působil jako instruktor a aktivistický náčelník. V roce 1968 Slovácký aeroklub téměř zanikl působením ničivé vichřice Olga a většinu budov a hangárů museli členové postavit znovu. V té době začíná létat Stanislav Sklenář s motorovými letadly a ve spolupráci s tehdejším předsedou rady Slováckého aeroklubu Františkem Srncem pokračuje v budování a obnově aeroklubu, který se na konci 80. let vypracoval na jeden z největších v Československu. Od roku 1990 až do dnešních dnů je jeho předsedou. Jako instruktor tu vychoval desítky pilotů, kteří dnes létají u ČSA, Travel Service, u jiných velkých provozovatelů u nás i ve světě.
V roce 1976 se Stanislav Sklenář vrací do továrny LET, tentokrát už ale na pozici zkušebního pilota. Zálety nových letadel, převážně L-410, předvádění a přelety zahraničním zákazníkům. Byly to mnohdy lety v náročných podmínkách sibiřské zimy, v námraze nebo na rozmoklých letištích. Jsou to dlouholeté zkušenosti s létáním na mnoha místech světa, kde strávil stovky letových hodin a nalétal mnoho tisíc kilometrů.  
V průběhu let provedl řadu prvních vzletů nejrůznějších letadel, jen namátkově Don Quijote, L-23, L-13AC, Raven, Tatra 101, VUT-100, VUT-001, především ale L-610 ve funkci 2. pilota s Františkem Srncem. S letadly L-610, L-410 a L-420 navštívil při přeletech zákazníkům a předvádění řadu míst na světě, od Austrálie přes Indii až k Americe, podíval se na Kamčatku a do Jižní Koreje.
Skoro dvacet let zastával funkci vedoucího leteckého provozu a továrního letiště. Za tuto dobu se tu pětkrát změnil název a vlastnické vztahy, což dostatečně ilustruje složitost poměrů, které tu za ta léta panovaly.
Od roku 2005 po dvou bankrotech nastává období obnovy výroby L-410 v Kunovicích a Stanislav Sklenář je stále při tom. V současné době jsou aktuální zkoušky nových motorů jako první fáze předpokládané modernizace L-410, kde může využít svých bohatých zkušeností.
Pilot Stanislav Sklenář slaví v lednu 2012 sedmdesátiny ve funkci vedoucího zkušebního pilota firmy Aircraft Industries Kunovice, a. s. Nezbývá, než mu popřát hodně zdraví a spokojenosti v práci. Připojí se k tomu jistě všichni spolupracovníci z letiště, z továrny a členové Slováckého aeroklubu.

autor: Albert Orlita
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace