Má čtyři přítelkyně o dvou kolech!

Má čtyři přítelkyně o dvou kolech!
Foto: sal
Uherské Hradiště Sport 11 / 08 / 2010

Cyklomaratonec David Koziel soupeře šokuje, závod dojede klidně i na prázdném kole

Biker David Koziel soupeře přivádí k šílenství! V úsecích, kde většina už potí krev a s vyplazeným jazykem vzhlíží k cíli, má třiadvacetiletý borec z Uherského Hradiště sil na rozdávání. A tak není divu, že i v nejextrémnějších cyklomaratonech sbírá medaile jako na běžícím páse. Jeho výsledky jsou o to fantastičtější, že poprvé do pedálů šlápl závodně až v osmnácti letech, a co víc, kašle na kouče. Trénuje se úplně sám, podle chuti a pocitu.
 Když se objevíte na startu, soupeři mají jistotu, že už se poperou jen o dvě medaile. Vaše fyzická kondice je opravdu obdivuhodná. Vždyť absolvovat závody s převýšením 3 000 metrů musí být pořádný zápřáh. Jak náročné jsou doopravdy?
Hodně náročné, hlavně fyzicky. Už si kolikrát říkám, že cíl přece musí být blíž... I proto už nemám na kole tachometr, kilometry v terénu totiž naskakují strašně neochotně, což mě pro změnu odrovnávalo psychicky. Nejhorší je, když přijde krize, to nejsem schopný kolo tlačit, natož jet. A že bych si orazil ve sjezdu? Na kořenech a kamenech je to holý nesmysl.
Ale přesto se pokaždé na startu objevíte...
Jedním z důvodů, proč na kole jezdím, je pocit při projetí cílem. A vůbec nezáleží, na jakém místě dojedu, jak moc byl závod náročný. Vždycky je to obrovská úleva, že už to skončilo a nemusím ani jednou šlápnout.
A jak se v cíli cítíte?
Za ta léta už přesně vím, co mě bude nejvíc bolet. Třeba první závody jsou náročné na plíce, Beskydy na ruce a Súlovské skaly na lýtka. Za deště zase dostává zabrat zadek. Únava přijde až třetí den po závodě, na to jsem si ještě stále nezvykl.
Existují vůbec nějaké hranice, které nepřekročíte? Jaké jsou aktuálně?
Stále je posouvám a sám jsem opravdu zvědavý, jak moc to ještě půjde.
 Kamarádi o vás říkají, že když sednete na kolo, proměníte se v šílence. Nevidíte, neslyšíte a jste schopný ujet prakticky cokoliv i za cenu, že dojedete do cíle dotlučený…
Už jsem si taky všiml. (smích) Ale to pramení z mých začátků, kdy jsem nedokončil každý druhý závod, což mě hodně štvalo. A teď proto dojíždím za každou cenu, třeba i na prázdném kole, i když ho tím zničím.
Vybavíte si, kdy vám bylo nejhůř?
Když jezdím po zamrzlých jezerech a začne praskat led, když mě v lese chytne pořádná bouřka nebo letím z kola střemhlav. A vůbec pokaždé, když si sáhnu až na samé dno.
Máte za sebou několik krkolomných pádů, což není v náročném terénu, ve kterém jezdíte, nic neobvyklého. Jaké máte za sebou nejvážnější zranění?
I pády mají své kouzlo, když se obejdou bez následků. Hlavně na bahně, to se padá skoro pořád. Rekord mám šest pádů za závod, ale naštěstí mám pevné kosti. Moje nejčastější zranění jsou proto jen věčně dobité nohy. Po sezoně se ale pokaždé zahojím.
Co má největší vliv na vaše výtečné výsledky? Vrozené fyzické předpoklady, talent, nebo tréninková dřina?
 Od každého něco, ale hlavně kvůli tvrdým tréninkům a časté smůle je nejdůležitější, aby závodění bavilo.  A to za každého počasí. I když celý týden proprší nebo je dvacet stupňů pod nulou.
Vím, že nemáte trenéra. Jste samouk a začínal jste s ježděním až v osmnácti letech, což je bez diskuze unikum. Jak vůbec vypadá váš týdenní trénink?
Co jsem se vykašlal na tréninkové doporučení, co, kdy, jak a v jakých tepech či wattech dělat, a poslouchám jen vlastní tělo a chuť, tréninky mě baví víc než závody. Výkonnostně jsem šel hodně nahoru a soupeři vůbec nechápou. Jenže to prostě funguje.
V čem tkví kouzlo Davida Koziela?
Je to jednoduché. Jen najíždím objemy a pravidelně odpočívám. Od začátku roku do prvních závodů v půli dubna jsem najel asi deset tisíc kilometrů. Jak trénuju? Tři dny jezdím a den mám volno. A tak pořád dokola.
Co považujete za dosavadní největší úspěch kariéry?
Jednoznačně to, že jsem se v osmnácti letech, kdy většina se sportem končí, rozhodl jezdit na profesionální úrovni.
Vraťme se tedy o pět let zpět. Jaké byly začátky?
Hrozné. Hned po prvním závodě jsem si týden myslel, že už nikdy nepojedu. Jenže postupně jsem si uvědomil, že sport je to, co jsem chtěl vždycky dělat. Jelikož jsem začal pozdě, minuly mě přípravné kategorie, jako jsou junioři, a hned jsem naskočil do rozjetého vlaku hlavní mužské kategorie. O co ale byly začátky těžší, o to víc mě to chytilo.
Když každý týden objíždíte závody, jste schopný si někdy vyjet i jen tak? Po rovince, do přírody, bez šíleného převýšení?
Na kole jsem denně, někdy i na úplnou pohodu, zvolna. A to se pak i stane, že mě někdo předjede. (smích)
Sledují vaše výkony bedlivě i rodiče? Nemají někdy strach?
Sledují a podporují. Jeden z rodičů má strach, ale který neřeknu.
Jelikož jste neustále na kole a na závodech, počítám, že ani nemáte čas na přítelkyni. Mám pravdu, nebo se pletu?
Kdepak. Přítelkyně mám hned čtyři, každou na něco jiného, ale všechny mají dvě kola. Jednu do sněhu, druhou do bláta, třetí na silnici a čtvrtou na závody. (smích)
Jaké máte profesionální cíle?
Hodně mě lákají extrémní výzvy. Postupně chci přesedlat na ultramaratony, čtyřiadvacetihodinovky a hlavně etapové závody. To je pro mě výzva.
Jak náročné je závodění po finanční stránce? Jak dlouho vydrží kolo a jak často měníte přilbu?
Lepší kolo pořídíte od sto tisíc korun a jeho životnost je odvislá od počasí. Ale vydrží asi dva roky. Třeba brzdové destičky ale musím měnit každé tři týdny. Přilba? Už dvakrát mi zachránila život, takže bez ní nevyjedu ani do obchodu, natož na závod. Nikdy totiž nevím, kdy spadnu, a rozhodně neplatí, že v těžkém sjezdu padám kvůli nepozornosti nebo únavě.
I když sbíráte medaile jako na běžícím páse, na živobytí to nestačí. Jaká je vaše profese?

Česko je sice cyklistická velmoc, nicméně kolem se uživit opravdu nedá. I když mám sponzory a něco vyhraji na závodech, živit se musím keramikou, kterou beru i jako formu aktivní regenerace. 

autor: PETR ČECH

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace