O víkendu na Slovácký okruh. Naposledy?
Foto: sal
Už po patnácté zvedne o víkendu oponu největší motoristický svátek v regionu. Slovácký okruh O cenu Bohumila Kováře každoročně přiláká více než pět tisíc návštěvníků a více jak dvě stovky závodníků. Jenomže i tomuto oblíbenému podniku zvoní hrana. Organizátoři v čele s předsedou Motosport klubu Liborem Karáskem nevylučují, že tento ročník může být tím posledním.
Co nejvíce trápí pořadatele Slováckého okruhu?
Nedostatek pořadatelů. Zhruba před pěti či šesti lety se začala rýsovat mladá generace, která by mohla po nás převzít otěže organizování závodů. Ovšem jejich počáteční elán se nějak vytratil a my dnes bojujeme, jak se dá. Síly nám prostě ubývají. Parta nadšenců je prostě jenom o patnáct roků starší než na začátku. Na profesionální pořadatelský sbor prostě nemáme prostředky.
Už po loňském ročníku se proslýchalo, že to byly poslední závody. Jak se ukázalo, nebyly. Letos se jede znovu. Budou i příští rok?
Náš kraj je specifický tím, že se tady koná spousty akcí a lidé už možná tyto akce berou jako samozřejmost. Závody ve Starém Městě jsou po Barum Rally druhou nejvýznamnější motoristickou akcí v regionu, a to s úctou ke všem ostatním akcím. Takže jestli bude další ročník, je opravdu otázka.
Pevné stanovisko k dalšímu ročníku tedy ještě nepadlo?
Jak říkám, je otázkou, jestli do toho příští rok ještě půjdeme. Hned po závodech si musíme všechno vyhodnotit a říct, jestli budeme pokračovat.
Ale možnost, že se letos jede naposledy, nevylučujete?
Ne, to opravdu nevylučuji. Ale je to moje představa a můj názor, protože se může někdo najít, kdo bude chtít v této tradici pokračovat. Ale je také možné, že se letos ve Starém Městě uvidíme naposledy.
Jak moc velkou roli v tom hrají finance?
Když porovnám začátky závodů a dnes, tak tam je asi dvojnásobný nárůst. Spíš je to dáno tím, že se pořád kladou vyšší a vyšší nároky na bezpečnost. Na začátku jsme měli asi 2000 bezpečnostních prvků a dnes jich máme minimálně dvojnásobně a pořád přibývají. Ale na druhou stranu musím říct, že oprávněně.
Můžete uvést nějaký konkrétní příklad?
Jury přišla s požadavkem, abychom na obchvatu, kde jsou svodidla, dali pod ně dřevěné zábrany. Požadavek jsme splnili a co čert nechtěl, tak hned v prvním tréninku v prvním kole pád a hned ta deska možná závodníkovi zachránila život.
Pojďme ale zpátky k letošnímu ročníku. S jakými nečekanými problémy se musíte aktuálně vyrovnávat?
Problémy nám třeba dělá EET a ne kvůli tomu, že by někdo chtěl zatajovat tržby, ale kvůli tomu, že většina poskytovatelů, kteří nám každoročně zajišťovali občerstvení pro diváky, nemá přenosné pokladny. Většinou mají své kamenné provozovny a nevyplatí se jim kvůli jedné akci pořizovat přenosné.
A co samotné závody, kolik jezdců poslalo přihlášku?
Podle všeho bude o něco málo více jezdců než v minulém roce. Opět přijedou jezdci ze Slovenska, Německa či Rakouska. Trochu mě mrzí neúčast slovinských sajdkáristů, kteří asi dávají přednost závodům doma či v Itálii. Dva závody se pojedou jako součást seriálu mistrovství republiky, a to Supermono a Twin, ostatní jako přebory ČR.
Když si dáte všechno dohromady, neříkáte si, jestli má cenu to všechno vůbec dělat?
Je pravda, že jsem uvažoval o rezignaci na post předsedy Motosportklubu, ale pro letošní rok jsem to ještě odložil.
V minulých letech jste coby jeden z hlavních organizátorů vystupoval buď v roli starosty města, nebo náměstek ministra vnitra. Dá se říct, že dřív byla vaše pozice při jednání se sponzory, nebo samotné organizaci jednodušší?
To máte pravdu, bylo to jednodušší, ale teď mám alespoň více času. Aktuálně jsem podnikatel v oblasti poradenství a konzultací. Teď větší část organizace závodů leží na starostovi Starého Města Josefu Bazalovi, který opravdu pro uskutečnění závodů dělá maximum.
A co Libor Karásek jako závodní jezdec, zasedne opět do sajdkáry?
Čas by byl, ale držím se hesla: buď organizuj, nebo závoď. Obojí to nejde dělat naplno. Na druhou stranu musíme ještě doladit sajdu, tak snad na podzim.