Plochodrážníci z minima vytěžili maximum

Plochodrážníci z minima vytěžili maximum
Březolupy Sport 17 / 02 / 2012

Plochodrážní sport v Březolupech oslavil v loňském roce padesát let své činnosti. Během této doby zažil ovál, dnes už jediný na Moravě, nespočet krásných a strhujících závodů, na které se vždy chodily dívat stovky diváků. Nejinak tomu bylo i v roce 2011, kdy plochodrážní tým ve složení Martin Málek, Martin Gavenda, Michal Dudek, Roman Čejka, Daniel Hádek vybojoval v 1. lize družstev třetí místo. Kromě závodů s vůní benzínu a prachu musí březolupský klub bojovat i o přežití, protože, jak říká dlouholetý předseda Miloš Plzák, nepatří tento sport zrovna do hledáčku silných sponzorů. „V Česku není plochá dráha až tak populární. Než se jezdec dostane na vrchol, chvíli to trvá a stojí to moc peněz. Řekněme si upřímně, že pochopení sponzorů pro tento sport není tak silné jako třeba v Polsku. Na Moravě už patří Březolupy k posledním a nebýt podpory kraje a několika sponzorů, už dávno by se tady nejezdilo. Buďme rádi, že můžeme alespoň jezdit první ligu, i když extraliga by tomuto místu slušela daleko víc, tak jako tomu bylo v minulosti,“ říká s trochou nostalgie Plzák, který doby největší slávy pamatuje osobně, neboť byl její součástí, ať už jako úspěšný jezdec, nebo trenér.
„I přes všechny tyto  problémy se nám podařilo dát plochodrážní stadion dohromady tak, že tu dnes můžeme jezdit i mezinárodní závody. Takovou tečkou bylo vyřešení bezpečnosti samotných jezdců,“ dodává Plzák k otázce bezpečnosti. Právě ochrana zdraví jezdců byla dlouhou dobu alfou a omegou samotného fungování ploché dráhy nejen v Březolupech. Podle přísných pravidel musel mít každý ovál nainstalované nafukovací vaky, které měly chránit před těžkými úrazy. A jelikož investice v řádech statisíců korun byla dlouhou dobu jen snem, začaly se nad oválem pomalu stahovat černé mraky. „Samotné nafukovací vaky by vyšly na milion korun a ten vám jen tak nikdo nedá, proto jsme hledali alternativu. Ta se nám naštěstí podařila a dnes máme kolem okruhu speciální vaky, sice ne nafukovací, ale homologované, které splní stejný účel,“ popisuje anabázi s vaky Miloš Plzák, který funkci trenéra pomalu přesouvá na svého žáka Jaroslava Gavendu. „Chci, aby na závody jezdil právě on a zároveň se staral i o tým, za který jezdí i jeho syn.“
Jezdci AK Mitas Březolupy stále patří mezi českou plochodrážní špičku. Vždyť všichni, kteří v týmové soutěži jezdí právě v tomto dresu, nastupují v individuálních soutěžích za extraligové týmy. „K nejstarším a nejzkušenějším patří Martin Málek, na kterém také stojí největší kus odpovědnosti za celý tým. Martin Gavenda mívá zase dny, kdy je k neporažení. To naposledy ukázal právě v Březolupech, kdy nám prakticky vyhrál celý závod. Získal sedmnáct bodů, tedy téměř maximum. Škoda že už odstup od druhého místa byl značný. Doplatili jsme i na to, že jsme většinou měli o jednoho jezdce méně, někdy jsme bojovali i ve dvou. Přesto se nám podařil husarský kousek, porazili jsme do té doby téměř neporazitelné Pardubice,“ je rád předseda březolupských plochodrážníků.
O oblíbenosti tohoto netradičního sportu svědčí i divácká kulisa, která každé závody v Březolupech doprovází. „Kolem pěti set diváků si vždycky cestu našlo, což je krásné. Jenom pro představu - v Praze na extraligu chodí dvacet lidí a to jsou ještě rodiče závodníků. K nám chodí opravdoví fanoušci. Takže doufám, že jim ještě dlouho budeme moci nabídnout špičkové závody. Já už sice nejsem nejmladší, srdce mám ale pořád na ploché dráze,“ říká Plzák, který se dění kolem ploché dráhy věnuje už padesát let. „Zájem o tento sport mezi mladými je, začínají u nás na ploché dráze a zkouší zároveň i kros. Nábor a výchovu mladých závodníků má na starosti Josef Mizera, také bývalý úspěšný plochodrážník. Teď nám tady roste úžasný závodník Patrik Mikl, který, pokud u ploché dráhy zůstane, bude patřit k výborným jezdcům,“ nemá zatím Miloš Plzák o osud ploché dráhy v Březolupech strach.

Moje forma nepatřila minulý rok k nejlepším

Po úspěšné sezoně 2010 byla ta loňská trochu jiná. Změnila se pravidla závodů a už před sezonou jsem byl proti rozpisu jízd 1. ligy. Navíc se začaly používat nové tlumiče výfuků, které snižovaly výkony motorů a snižovaly životnost. S tímto problémem jsem se trápil celou sezonu. Prvních dvou závodů jsem se nezúčastnil, kvůli školním povinnostem, poté následovala dlouhá pauza. K tomu jsem si v Polsku zlomil nohu. Následovaly státnice a konečně jsem ukončil Univerzitu Tomáše Bati ve Zlíně, obor Konstrukce technologických zařízení. První závody jsem za Březolupy jel až v červnu a nezačal jsem vůbec dobře. Další závody byly už lepší, ale stejně jsme většinou skončili třetí nebo druzí. V srpnu ve Svitavách jsem dokonce ani do závodu nenastoupil, v tréninku jsem upadl a odvezli mě do nemocnice s otřesem mozku. Podařilo se nám ale vyhrát dva závody, v Březolupech a Liberci. To je ale málo, takže třetí místo celkově je víc než zasloužené. Většinou se nám nedařilo také proto, že z tříčlenné sestavy se dvěma jezdcům dařilo a třetímu ne, nepodávali jsme vyrovnané výkony, tak i proto třetí místo celkově. Hlavně moje forma v loňské sezoně nebyla nejlepší, tak snad se nám bude o to víc dařit letos.
Co se týká mistrovství ČR jednotlivců, tak se mi podařil nejlepší výsledek v kariéře - 2. místo v Divišově. Po dobrém výsledku ale přišla nepochopitelná smůla v Praze. Z pěti jízd jsem dojel do cíle jen jednou. V prvních dvou jízdách se mi z prvních míst rozpadly dva motory. Na třetím motoru jsem ve třetí jízdě dojel do cíle na druhém místě a ve čtvrté jízdě jsem špatně odstartoval. Když jsem zkoušel objet soupeře, jednomu praskl řetěz, zavadil o mě a já jsem šel přímo do mantinelu. Naštěstí se mi nic nestalo, ale rozbil jsem motorku a neměl na čem jet. Třetího závodu ve Mšeně jsem se zúčastnil jen z povinnosti a celkově skončil na 8. místě.
Martin Málek, závodník AK Mitas Březolupy

Plochá dráha
AK Mitas Březolupy

Největší úspěchy v roce 2011
3. místo v l. lize družstev

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace