V těžké konkurenci se dokázal prosadit

V těžké konkurenci se dokázal prosadit
Martin Bujáček (vpravo) spolu s navigátorem Markem Omelkou po absolvování Barum Rally ve Zlíně.
Uherský Brod Sport 03 / 02 / 2012

V desítce sportovců bojujících o titul toho nejlepšího se premiérově objevuje i uherskobrodský Martin Bujáček. Jednadvacetiletý automobilový závodník v loňském roce získal titul juniorského mistra republiky. Martin Bujáček spolu s navigátorem Markem Omelkou na voze Mitsubishi Lancer Evo IX obsadili v celkovém hodnocení seriálu mezinárodního mistrovství České republiky 14. místo a v seriálu mistrovství ČR (rally sprint) 9. místo.
Protože se Martinův otec Petr kolem závodních aut pohyboval, i když sám nikdy nezávodil, bylo jen otázkou času, kdy tato záliba chytne samotného Martina. „Už od mala mě kolem aut všechno bavilo. Poprvé jsem usedl do motokáry někdy ve čtyřech letech, první opravdový závod jsem absolvoval v patnácti. Jednalo se o autoslalom, ve kterém jsem poprvé mohl na trať vyrazit jako závodník,“ vzpomíná na dobu nedávno minulou. Postupem času se Martin ve svém jezdeckém umění neustále zdokonaloval, nabíral zkušenosti, které v loňském roce dokázal proměnit v získání titulu juniorského mistra České republiky.
Každá závodní sezona se skládá ze dvou hlavních podniků. Mezinárodního mistrovství ČR a sprint rally. Zatímco „velké“ mistrovství loni obsahovalo osm závodů a je rozloženo do tří dnů, „malé“ mistrovství se jezdí v jeden den. Velké mistrovství začíná v březnu a končí v říjnu a malé je většinou od dubna do listopadu. „Velký mistrák se nám loni povedl. Podařilo se nám ho odjet úplně celý. Hned první závod Valašská rally dopadl parádně, skončili jsme druzí ve své kategorii hned za Václavem Pechem a celkově sedmí. Následná Rally Šumava byla pro smrtelnou nehodu zrušena. V Českém Krumlově a na Rally Bohemia se nám bohužel pokazila převodovka, takže trochu zklamání, ale v Hustopečích a na Barum Rally jsme dojeli na sedmém místě. Poslední závod v Příbrami jsme ale vynechali, protože už by na našem umístění nic nezměnil,“ říká brodský závodník. Celkově posádka Bujáček - Omelka obsadila čtvrté místo ve skupině 3 a čtrnácté v celkovém pořadí. „Nejsilnější u nás povolenou skupinou je skupina 2 a vozy super 2000. Skupina 3 jsou v podstatě sériové vozy upravené do závodní podoby, nejvíce používané jsou Mitsubishi Lancer a Subaru Impreza. Každopádně se jedná o nejvíc cenově dostupnou kategorii, ve které také jezdí nejvíce závodníků,“ popisuje Martin rozdělení do jednotlivých závodních skupin.
Samotný zisk juniorského titulu vychází z domácích šampionátů, které se skládají ze šestnácti závodů. Osm nejlepších výsledků se započítává do juniorského poháru, ve kterém startovalo kolem dvaceti posádek. „Našimi asi největšími konkurenty byli Miroslav Jakeš nebo Jan Černý, který už měl zkušenosti se závody mistrovství světa. Z osmi závodů se nám čtyřikrát podařilo zvítězit, takže jsme měli dobrý základ, který jsme doplnili druhými místy, takže už před posledním závodem jsme titul měli v kapse. A tím pádem se nám podařilo splnit hlavní cíl minulé sezony. Po dvou druhých místech jsme konečně chtěli být první,“ říká spokojeně Martin, který by titul rád v letošním roce obhájil. „I když vzhledem ke konkurenci, která bude návratem Martina Semeráda ještě větší, obhájit titul bude pořádná výzva,“ věří v parádní sezonu Bujáček, který bude díky juniorskému titulu jezdit s prioritou ASN. „To znamená, že budeme moct mít nižší startovací číslo, a tím pádem budeme startovní hned za hlavními jezdci. Tuto prioritu má u nás jen osmnáct jezdců, kteří mají dobré výsledky, nebo dokázali získat nějaký titul,“ upřesňuje.
K nejoblíbenější závodním tratím patří pro Martina Bujáčka Barum Rally, ve které se mu v loňském roce dařilo. „Ze třech startů jsme třikrát dokončili a myslím, že na slušném místě. Nebýt toho, že nás v neděli trochu potrápilo auto, mohli jsme naši skupinu i vyhrát, i přesto jsme skončili druzí a v absolutním pořadí jedenadvacátí,“ nedá dopustit na zlínskou rally. Ovšem ještě větší oblibě se těší domácí RallyShow,  kterou už třetím rokem pořádá v Uherském Brodě. „V našem městě se nikdy žádné pořádné závody nekonaly. Na zkoušku jsme uspořádali první ročník, a když jsem viděl, jaký zájem to vzbudilo, rozhodli jsme se pokračovat. Dokonce to došlo tak daleko, že v roce 2013 máme přislíbeno konání oficiálního závodu v rámci sprint rally na přelomu března a dubna. S tím, že klasická podzimní RallyShow by zůstala zachována,“ oznamuje horkou novinku Bujáček, podle kterého na strach při závodech není čas. „Souhra s navigátorem musí být stoprocentní. S Markem se mi spolupracuje výborně. Musíme si navzájem věřit, bez toho to nejde,“ uzavírá uherskobrodský Martin Bujáček, jehož hvězda v rally sportu vstoupá vzhůru.

Martin má velký talent
Nedílnou součástí každé závodní posádky je kromě samotného jezdce i jeho navigátor. V případě  Martina Bujáčka je jeho pravou rukou Marek Omelka z Hluku. Ten spolu s Martinem jezdí jeden a půl sezony. „Loňská sezona byla naše první celá. Poprvé jsem ale s Martinem jel někdy v půlce roku 2010, kdy mu na Rally Hustopeče vypadl navigátor. Po závodě jsme se dohodli na naší další spolupráci,“ říká Marek Omelka, který patří ke zkušeným navigátorům. Na horké místo spolujezdce poprvé usedl v roce 1999 a seděl v závodních autech, která řídil třeba Emil Triner.
A právě na zkušenosti Marka Omelky se rozhodl vsadit mladý závodník Martin Bujáček. „Předávám mu své zkušenosti. Martin je hodně vnímavý a poslouchá rady, které mu dávám a kterých se následně i drží. Každopádně je v něm velký talent a je jenom na něm, kolik z toho dokáže ze sebe vydat. Pokud bude mít možnosti, hlavně finanční, tak nám toho ještě hodně ukáže. Má na to, aby se prosazoval na prvních příčkách,“ říká směrem k Martinovi.
První společná sezona, ve které se spojilo dravé mládí se zkušeností, přinesla posádce juniorský titul. „Titul je oceněním naší práce, ale já si více cením titulu vicemistra ve skupině N ve sprint rally. Pro mě jsou důležitější absolutní výsledky a výsledky ve skupině. Juniorský titul je zase důležitější pro Martina,“ říká Marek Omelka k loňským výsledkům.


Bez silných sponzorů se neobejdeme
„Jsem rád, že těch šest let, co Martin závodí oficiálně pod automobilovou federací, v loňském roce vyústilo v zisk titulu juniorského mistra republiky. Ale na druhou stranu to není jen těch šest let, ale i ty roky, co závodil ve slalomu. Nesmíme ani zapomenout na výsledek ve třídě 3, kde skončil na druhém místě v rally sprintu a kde byla konkurence opravdu velká. Škoda že v jednom závodě zradila převodovka, jinak by mohl být Martin ještě výš,“ říká na úvod Petr Bujáček, Martinův otec.
I ve velkém mistrovství, tedy mezinárodním mistrovství České republiky, patřil Martin ve své kategorii k velkým favoritům. „Na to, že jsme dojeli tři závody, patřila Martinovi ve skupině o bod čtvrtá příčka, a to s takovými matadory jako Václav Arazim, který má padesát let a závodil v době, kdy Martin ještě ani nebyl na světě. I toto umístění je velký úspěch. A v absolutním pořadí mu patří čtrnácté místo,“ doplňuje Bujáček, u kterého vládne s loňským rokem spokojenost. A nová sezona? „Všechno je o penězích a o sponzorech. Aby Martin mohl titul obhájit, bude potřeba odjet všech šestnáct závodů a to opravdu nestojí malé peníze. Teď jsme ve fázi, kdy dolaďujeme poslední věci tak, aby se koncem března mohl v plné síle postavit na start Valašské rally,“ věří v další úspěšnou sezonu Petr Bujáček.

MARTIN BUJÁČEK 
motosport
Největší úspěchy v roce 2011
Juniorský mistr ČR
14. místo celkově v seriálu MMČR (4. místo skupina N)
9. místo celkově v seriálu MČR (2. místo skupina N)


Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace