Distanční výuka jako nežádoucí

Distanční výuka jako nežádoucí
Foto: ilustrační foto
Slovácko Tribuna 01 / 03 / 2021

Potřetí (myšleno třetí pololetí či semestr) jdeme do výuky, která bude probíhat online formou. Ať už jsme na vysoké škole, střední, základní, nebo přecházíme mezi těmito úrovněmi, jedno máme společné.

 Téměř rok zůstáváme doma za počítačovými obrazovkami. A situace se bohužel nelepší. Při prvním celoplošném uzavření škol v nás byly smíšené pocity: radost z volna, zmatení z toho, jak to vlastně bude fungovat, a naděje na brzkou změnu. Vše, co by se dalo považovat za pozitivní, už z nás ale pomalu mizí.

Toto není kritika mířená na univerzity, které - jako nikdo jiný - za vzniklou situaci nemohou, ale především na vyjádření k online výuce. A to vyjádření ministra školství, politiků, avšak i samotných pedagogů. Všude se můžeme dočíst, že by většina lidí stála o obnovení prezenční výuky, o tom není sporu. Co se ovšem často dočítáme dál, je, jak i přes všechna úskalí online výuka funguje, jak to školy zvládají.

Po technické stránce ano, kantoři se již naučili být poměrně zdatnými uživateli aplikací umožňujících online konference a přenosy.

 "Masarykova univerzita i proto klade a nadále bude klást velký důraz na kvalitu online výuky. Na jaře loňského roku rozjela online výuku prakticky ze dne na den, synchronní online výuka dle rozvrhu je nyní na fakultách standardem. Škola úspěšně pořádá v online prostředí zasedání kolektivních orgánů univerzity a fakult, vědecké konference, akce pro uchazeče jako Prvákoviny, Open Day a Dny otevřených dveří i akce pro veřejnost, jako byla Noc vědců. I nadále probíhá prostřednictvím online kursů Univerzita třetího věku."

 Martin Bareš, rektor MU

 (zdroj: https://www.em.muni.cz/udalosti/13598-rektor-mu-obavam-se-ze-ani-podzimni-semestr-nebude-standardni?utm_campaign=newsletter&utm_source=newsletter&utm_medium=email)

Podpora a zvládání online výuky je pouze jednou částí z mnoha. Tato situace není pouze o technických záležitostech. Je především o lidech a ti bohužel tímto stavem trpí. A trpí také vzdělávání, ať chceme, nebo ne.

Vzdělávání je totiž přinejmenším dvoustranná záležitost. Prvním aktérem je zde vyučující - v dnešní době spojen i s technickou podporou - a druhým neméně důležitým článkem je samotný student/žák.

Všichni nám zde tvrdí, jak online výuka funguje. Když tedy toto připustíme, i když jisté výhrady by byly i zde, musíme si uvědomit, že pokud osoba, která informace přijímá, není zcela v pořádku, nemůže být vzdělávání na tak vysoké úrovni, jak je nám předkládáno.

Studenti ztrácejí motivaci, projevují se psychické obtíže, které komplikují studium a podporují například nesoustředěnost. Student, který přijímá informace, není zcela schopen je zpracovávat, jako kdyby se škole věnoval za normálních podmínek. Po téměř roce s online výukou již nemůžeme očekávat stejnou výkonnost studentů jako v prvním měsíci. Přichází beznaděj, není vidět konec tohoto stavu, vzniká tak apatie.

Spousta studentů nevidí smysl v distančním studiu, proto svá studia předčasně ukončují.

Tudíž argumentace, že obory středních i vysokých škol, kde není příliš nutná praktická výuka, to zvládnou s přehledem ještě delší dobu a budou schopny plnohodnotně připravit studenty k záverečným (nakonec k jakýmkoli jiným) zkouškám, není zcela pravdivá.

Pokud zde budeme mít studenty na pokraji psychických sil s perfektní online přípravou, výsledky nebudou tak zářné, jak někteří předpokládají.

Je proto na místě zabývat se touto problematikou, jelikož se nejedná o hudbu budoucnosti, ale tyto problémy už zde s námi jistý čas jsou a je žádoucí je okamžitě řešit. Nelze to považovat za problémy slabších jednotlivců, začíná se to týkat čím dál tím větší části společnosti. Od dětí prvního stupně základní školy až po vysokoškoláky. Před tím bychom neměli zavírat oči. A nevymizí to pouhým otevřením škol. Jakmile se tyto problémy u člověka projeví, je náročné se jich zbavovat ze dne na den, ještě k tomu bez pomoci odborníka.

autor: Adéla Vodičková

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace