Jarošovský kříž aneb je špatné chránit si svá památná místa a zákoutí?
Foto: ilustrační foto
Příspěvky v rubrice Tribuna nevyjadřují stanovisko redakce, veškerou odpovědnost za obsah textů nesou jejich autoři. TEXTY MOHOU BÝT REDAKČNĚ KRÁCENY.
Kříž, který stojí u hlavní cesty spojující ulice Na Návsi a Za Humny, byl postaven našimi předky před 137 lety, tedy v roce 1884. Je to jedna z mála památek, která se v Jarošově dochovala dodnes.
Toto místo, kde byl kříž postaven a kde kdysi stávala lípa, tvoří nedílnou součást starého Jarošova. Zde se lidé zastavovali a zastavují, aby spolu prohodili pár slov… Kříž tvoří pohledovou osu z obou směrů ulic. Po stranách kříže vedou dvě cesty, jejichž asfaltový povrch po pár metrech končí a s nezpevněným povrchem pokračují dále do polí.
V otázkách projektu, který město vypracovalo, se hovoří o nesplnění platných norem a nebezpečnosti daného místa. Podle vyjádření policejní mluvčí, které jsme mohli slyšet v rozhlasovém vysílání Českého rozhlasu Zlín dne 16. 6. 2021, je současná podoba křižovatky bezpečná. Hlavní provoz je zde ráno, když obyvatelé přilehlých domů odjíždějí do práce, a odpoledne, kdy se z práce vrací. Jelikož je ve všech směrech silnice úzká a klikatá, auta zde projíždí pomalu. Tato cesta není průtahovou cestou obcí, jezdí tudy jen pravidelná linka autobusu MHD a případně dopravní obsluha.
Při plánované rekonstrukci a modernizaci by mělo údajně dojít k jakémusi „zkapacitnění“ stávající silnice, kde by již původní stav nevyhovoval. Zde se nám ovšem nabízí otázka, zda a jakým způsobem je potřeba danou silnici zkapacitnit. Z hlediska dnešního ekologického smýšlení by mělo být naším cílem zaměřit se spíš na omezení dopravy a snížení emisí a jejich dopadu na životní prostředí. Tento problém a problém úzké komunikace by v Jarošově mohl být vyřešen například využitím menších eko busů, které již v Uh. Hradišti jezdí, a začleněním této části do kategorie obytné zóny, kde se dá snížit rychlost a váha projíždějících vozidel.