Reakce na článek Kritika zabrala, časové jízdenky se „vrací“ už od června

Reakce na článek Kritika zabrala, časové jízdenky se „vrací“ už od června
Foto: web  /  Pavel Botek
Zlínský kraj, Slovácko Tribuna 05 / 06 / 2020

Dovolte mi reagovat a uvést na pravou míru některá tvrzení a zavádějící informace z článku Kritika zabrala, časové jízdenky se „vrací“ už od června, který vyšel v týdeníku DOBRÝ DEN S KURÝREM dne 25. 5. 2020. Celý článek je tendenčně postaven tak, aby budil dojem, že vinou Zlínského kraje od 15. 12. 2019 nemohli cestující v souměstí Uherské Hradiště, Staré Město, Kunovice používat časovou jízdenku uherskohradišťské MHD také pro příměstskou linkovou dopravu. Není to pravda. Systém fungování MHD (tedy i její propojení s jinými dopravními systémy) je vždy v plné kompetenci města, což platí i v tomto případě.

 

Na rozdíl od zbytku kraje fungovala v minulosti MHD v souměstí uherskohradišťské aglomerace ve vztahu k linkové dopravě organizované krajem velmi „nestandardně“. Protože na počátku těchto dohod nestáli žádní z představitelů současné politické reprezentace města ani kraje, nechávám vznik těchto smluv raději bez komentáře. Důležitým faktem je, že tržby z prodeje jízdného zůstávaly v té době dopravci a ten poté vykázal prokazatelnou ztrátu z provozování linkové dopravy - kupodivu včetně MHD - kraji. Zlínský kraj tak skoro dvacet let suploval při financování roli města Uherské Hradiště, které na systém MHD vydávalo nepoměrně méně prostředků než jiná města nejen v regionu, ale v celé ČR.

Od 15. 12. 2019 jsme však na kraji uzavřeli nové smlouvy s autobusovými dopravci s tím, že riziko tržeb je nově na straně kraje jako objednatele. Proto již nechceme a ani si nemůžeme dovolit doplácet ztrátu z uznávání tarifu MHD ve výše zmíněných městech na linkách majících meziměstský charakter, tak jak tomu bylo dříve. Není již totiž možné dále akceptovat stav, kdy dopravní obslužnost na území města platí kraj. To je v rozporu s péči řádného hospodaření s veřejnými prostředky. Z tohoto důvodu jsme také v loňském roce tato města oslovili a nabídli jim možnost zachování stávajícího stavu provázání MHD s linkovou dopravou objednávanou Zlínským krajem za předpokladu, že se budou podílet na spolufinancování tarifní ztráty. To města v plném rozsahu odmítla, a proto zde na linkách v objednávce Zlínského kraje nebyl do 31. 5. 2020 uznáván plnohodnotný tarif MHD, ale pouze jeho vybrané části. Změnilo se to až od 1. 6. díky tomu, že města dodatečně po tlaku cestujících na spolufinancování tarifní ztráty přistoupila.

Rozhodně to nebyla žádná revoluce, jak dobře ví pan zastupitel Dvouletý. Bylo to jen spravedlivé narovnání anomálie, která na území kraje neměla obdoby. Bohužel se objevilo v čase, kdy nemohl být díky obstrukci skupiny BusLine LK, s. r. o., spuštěn integrovaný systém dopravy kraje, který by tuto nepříjemnost pro cestující odstranil už na samém začátku. Díky rozhodnutí ÚOHSu, který dal kraji ve sporu s BusLine LK, s. r. o., za pravdu, od 1. 1. 2021 zavedeme na celém území Zlínského kraje plnohodnotnou integrovanou dopravu. Opět žádná revoluce. Jenom se Zlínský kraj zařadí mezi normálně fungující kraje v ČR, kde veřejná doprava funguje pro cestující komfortním způsobem.

„Zetko“, jak náš integrovaný systém nazýváme, lidem přinese novou kvalitu cestování. Pravidelným cestujícím s časovými jízdenkami umožní nejen používat v rámci souměstí Kunovice, Uherské Hradiště, Staré Město jakýkoli autobus jako doposud, ale nad to budou moci s tímto kupónem přestupovat mezi autobusy a vlaky a rovněž mezi různými dopravci navzájem. Jak vidíte, není pravdou, že při tom na obyvatele Uherskohradišťska nemyslíme, jak se ve zmiňovaném článku obává pan zastupitel Dvouletý. Se zástupci měst Uherské Hradiště, Staré Město a Kunovice jsme již absolvovali vstupní kolo jednání o začlenění MHD v aglomeraci do integrované dopravy. Nyní záleží jen na nich, zda se MHD do Zetka připojí a umožní tak svým občanům využívat všech výhod nového systému. Protože máme všichni v první řadě na zřeteli zájem obyvatel měst a chováme se při správě veřejných financí zodpovědně, jsem přesvědčen, že se dohodneme.

autor: Ing. Pavel Botek, náměstek hejtmana Zlínského kraje pro dopravu

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace