Zlínský kraj je v zavádění počítačů do škol v republice na špičce

Zlínský kraj je v zavádění počítačů do škol v republice na špičce
Zlínský kraj Tribuna 09 / 10 / 2012
Příspěvky v rubrice Tribuna nevyjadřují stanovisko redakce, veškerou odpovědnost za obsah textů nesou jejich autoři. TEXTY MOHOU BÝT REDAKČNĚ KRÁCENY.

Zlínský kraj se ocitl v čele republikového pelotonu v zavádění výpočetní techniky do škol. Položili jsme proto několik otázek krajskému radnímu pro školství, mládež a sport Josefu Slovákovi, který je jedním z hlavních iniciátorů tohoto procesu.

Pane radní, Zlínský kraj je díky své poloze a prozatím nedostatečnému dopravnímu propojení ve spoustě oblastí při hodnoceních krajů zpravidla spíše mezi těmi na konci žebříčků. Ovšem jinak je tomu ve školství. Při vyhodnocování úspěšnosti státních maturit jste spolu s Prahou, kde se to dalo očekávat, figurovali na předních místech. A teď, jak se zdá, jste i celorepublikovými průkopníky v zavádění výpočetní techniky do školské výuky...
Dobré výsledky našich maturantů nás samozřejmě těší, ale zase tak velké překvapení to pro nás nebylo. Jde o zúročení dlouhodobého procesu, který jsme na středních školách, zřizovaných Zlínským krajem, nastartovali už před několika roky. Patří do něho například zavedení přijímacích zkoušek na střední školy, průběžné zvyšování kvalifikace pedagogů a provádění pravidelného hodnocení ředitelů škol, které také běží již několik let. Proto u nás nenastaly spory kolem vyhlašování rekonkurzů na ředitele škol jako v jiných krajích, protože sledujeme a vyhodnocujeme jejich práci průběžně. Takže se žádná velká vlna konkurzů nekonala. A samozřejmě je důležitým faktorem i zavádění těch nejmodernějších způsobů výuky, včetně využívání výpočetní techniky.

Co se stalo základním podnětem k takové podpoře zavádění výpočetní techniky do výuky? A jaké jsou její konkrétní výstupy?
Při svých evaluačních (hodnotících) průzkumech jsme zjistili zásadní věc, a sice že k efektivitě učení nejvíce přispívá internet a počítačové vybavení školy. Proto jsme s týmem na krajském odboru školství před třemi lety připravili projekt Informační strategie ve školství Zlínského kraje, kde jsme se zamýšleli nad tím, jak sjednotit prostředí na jednotlivých školách, kde to do té doby bylo s výpočetní technikou a programovým vybavením velmi rozdílné. Někde měli techniku zastaralou, někde zase měli to nejmodernější, co momentálně bylo na trhu, programové vybavení bylo také všelijaké. Kraj do těchto věcí investoval za poslední čtyři roky čtyřicet pět milionů a další zdroje jsme získali z evropských peněz díky programu EU peníze školám Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Z nich do škol přijde v nejbližší době dalších pětapadesát milionů korun. Troufám si říci, že dnes máme na všech námi zřizovaných školách podobné vybavení na velice slušné úrovni.

Jenže počítač je jedna věc a softwarové vybavení věc druhá. Jak jste na tom v této oblasti?
I tady jsme po dvouletém jednání dosáhli úspěchu, když jsme uzavřeli rámcovou smlouvu s firmou Microsoft. Byli jsme první v republice, proto možná ta gloriola průkopníků využívání počítačů ve výuce. Hned po nás podobnou smlouvu uzavřeli také v Hradeckém kraji. Softwarová firma nám poskytuje licenci na programové vybavení pro všechny naše školy, dostáváme všechny aktualizace, pravidelně nás seznamuje s novinkami, které by mohly být pro využití ve školství přínosem, to vše za cenově výhodných podmínek, kterých by samostatně školy nebyly schopné dosáhnout. Kromě středních škol, které kraj zřizuje, mají navíc možnost využít této nabídky, pokud mají zájem, i základní školy, u nichž kraj zřizovatelem není. Společnost provádí i školení našich lidí, aby uměli produkty využívat v plné míře, a to nejen pro potřeby výuky, ale i při správě školy.

Jak na vše reagují ředitelé škol a učitelé?
To je jedna z věcí, která nás od samého počátku překvapila a samozřejmě potěšila. Zájem ze strany středoškolských pedagogů námi zřizovaných škol je obrovský a zvyšuje se i zájem ze základních škol, kterým jsme účast rovněž nabídli. V kraji dnes již máme pět školících center pro pedagogy a správce informačních technologií, kterými již prošla téměř třetina učitelů z šesti tisíc pedagogických pracovníků na středních školách Zlínského kraje. Začali jsme pořádat také Školy moderních učitelů Zlínského kraje, dnes už běží zimní a letní běh. Učitelé to dokonale vzali za své, jsou i takoví, kteří obětují vlastní dovolenou, jen aby se mohli zúčastnit. Školení je důležité nejen v tom, že se zde seznámí s horkými novinkami, které přicházejí na trh, ale i pro výměnu zkušeností navzájem mezi sebou. Pedagogové tu mohou například pro své kolegy prezentovat vlastní výukové programy, které připravili. Také pro Microsoft jsou tato setkání důležitou zpětnou vazbou, které jim přináší inspiraci pro vývoj dalších aplikací využitelných ve školství.

A co nového chystáte v nejbližší době?
Skutečně sledujeme nejnovější trendy, pro které spolu se softwarovou společností vyvíjíme aplikace a postupy využitelné ve školství. Teď třeba přemýšlí vývojáři o využití Kinectu pro potřeby škol. Myslím, že právě progresivní přístup při využívání nejmodernějších produktů v oblasti IT je nejpřínosnější a stane se další motivací pro zvýšení zájmu o studium. Pochopitelně i nadále budeme pracovat na zapojování dalších pedagogů v rámci rozšiřování jejich kvalifikace v tomto směru. Využívání výpočetní techniky a moderních komunikačních technologií je bezesporu budoucností našeho školství. Zlínský kraj nechce usnout na vavřínech a určitě budeme této oblasti věnovat pozornost, kterou si zaslouží.

autor: Gabriela Štimplová

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace