Češi se ještě nenaučili jezdit na dovolenou mimo špičku
Foto: Aleš Korvas
Baťův kanál je výjimečnou turistickou atrakcí na Slovácku. Prvního května pravidelně zahajoval sezonu a až do podzimu křižovaly vody z Moravy výletní lodě, motorové čluny a hausbóty. Vodní cestu lemovaly nekonečné řady cyklistů, většinu tvořili i slováčtí mořeplavci.
S jakými nadějemi vyhlíží letošní sezonu Michal Hampala, majitel půjčovny lodí ve Spytihněvi a Starém Městě?
Věříte, že o víkendu vyplují vaše lodě a hausboty?
Ano, věřím. Podle stávajících opatření mohou pobývat členové jedné domácnosti na palubě lodi. Takže rodina z Polska, která má objednaný hausbót, by vyplout mohla. Ale jestli se dostanou přes hranice, to nevím.
Mám objednané lodě, kde posádku netvoří členové jedné domácnosti, a ti už volali, že by chtěli termín přesunout.
Nějaké lodě ale vyplují, tomu věřím.
Takže plavební sezona zahájena bude. Jak byla složitá její příprava?
Z hlediska údržby, kterou děláme každý rok, to bylo stejné. V hale jsme se střídali tři a dodržovali základní hygienická opatření.
Z hlediska organizace a administrativy to složitější bylo. S každým lockdownem ubývaly objednávky. Návštěvníci netušili, jak léto bude vypadat. Teď se pomalu rozvolňuje, objednávek přibývá. Věřím, že dopadneme jako vloni a budeme mít obsazeno.
Takže loňská, první covidová sezona nakonec dopadla dobře?
Musíme rozlišovat dva segmenty, které provozujeme.
V půjčovně lodí, tedy hausbótů na víkend nebo menších lodí na půl dne či den, jsme to téměř nepocítili. Zákazníci ze zahraničí sice nepřijeli, ale nahradili je ti naši z tuzemska. Tady problém nebyl.
Druhým segmentem, který pandemie postihla velmi výrazně, je osobní lodní doprava. Zpočátku byla kapacita lodí omezena na třicet osob, celkově byly omezeny skupiny lidí. Odpadly školní výlety, nepřijely svazy zahrádkářů a včelařů, ani kluby důchodců. Všichni se báli.
Celkové tento segment dostal tvrdou ránu a obávám se, že pokud to bude pokračovat i letos, dostaneme se za hranici existenčních problémů.
Rozšířili jste s novou sezonou nabídku pro turisty?
Už delší dobu víme, že počet lodí nechceme zvyšovat. Snažíme se spíše zkvalitňovat služby. Nabízíme různé pobytové balíčky pro jednodenní výlety. Například: přijedete do Napajedel nebo Uherského Hradiště, vyzvedne vás průvodce a udělá vám soukromou prohlídku města. Pak vás zavede do kavárny, kde pro vás bude nachystána láhev vína s drobným občerstvením.
Nebo nabízíme týdenní nebo víkendové pobytové balíčky. Jezdíte si s lodí po Baťově kanále a my vám k tomu nachystáme doprovodný vinařský program. Návštěvu vinných sklepů s degustací vína, završenou posezením u cimbálu.
Pokoušíme se zákazníkům nabídnout nejen loď, ale i vyžití okolo. Jsme místní, známe prostředí, takže dokážeme turistům nachystat program na míru, splnit každé přání.
Kde berete průvodce?
Máme perfektní spolupráci s Městskými informačními centry v Uherském Hradišti a Napajedlech, která pro nás tuto službu zajištují. Přes Regionální agenturu Slovácko se dá domluvit spousta věcí, a líbí se mi, že probíhá propojení soukromého a veřejného sektoru. Návštěvníkům můžeme nabídnout tyto služby, protože řadu místních ani nenapadne, že by si mohli průvodce objednat a projít se městem poučeni více než běžný návštěvník.
Jaká je nejžhavější novinka letošní sezony?
Balíček nazvaný Plavba na piknik pod třešní. Váže se k májové tradici líbání pod tímto ovocným stromem.
Milenci, manželský nebo jakýkoliv pár si půjčí loď a přijedou ze Starého Města k Zašívárně U Osla. Tady budou mít pod třešní nachystánu deku s piknikovým košem a láhví vína. Specialitou balíčku bude výtisk Máchova Máje. Zbytek už je na nich….
Kdyby nám hygienická opatření pikniky nedovolila, zůstane jenom u polibku a pikniky přesuneme na červen.
Připomenete nám další balíčky?
Plavba za historií Uherského Hradiště, plavba do Napajedel a dva vinné balíčky. Stejně tak na výletní lodi Morava každý páteční podvečer děláme během dvouhodinové plavby degustaci vína s živou hudbou.
Další balíčky máme zaměřené na školy.
Přesto, když vám turista položí otázku, která tři místa by neměl vynechat, co mu odpovíte?
Na to se těžko odpovídá, protože každý turista má jiné nároky. Někdo preferuje vinařství, tak mu řeknu: Nevynechejte vinné sklepy Plže v Petrově.
Pokud někoho zajímá spíše technika a historie Baťova kanálu, doporučím mu, ať si projede celý kanál s naším kapesním průvodcem. Jakákoliv komora je zajímavá, křížení s řekou Moravou ve Vnorovech nebo Výklopník v Sudoměřicích.
Pokud má rád historii a kulturu, ať navštíví Uherské Hradiště a jeho památky a muzea nebo skanzen ve Strážnici.
Pokud mají rádi přírodu, říkám jim: Vezměte si s sebou kola a jeďte na výlet do Chřibů, objevte slepá ramena řeky Moravy nebo se zajeďte podívat na přírodní památku Osypané břehy - tzn. na regulovaný úsek řeky Moravy pod Vnorovy.
Pokud někdo prahne po koupalištích, tak ho pošlu do Uh. Hradiště, Veselí nad Moravou nebo Strážnice.
Každý si v okolí Baťova kanálu najde to své…
Popíšete nám typického turistu, který je vaším nejčastějším zákazníkem?
Uspěchaný člověk, který by chtěl vidět všechno a hned!
Je potřeba mu říci: Uklidněte se, víme, že máte za sebou zběsilou cestu po dálnici, teď už jste na dovolené. Slovácko je kraj, kde vládne klid a pohoda.
Typický návštěvník je strašně rychlý a odjíždí od nás zpomalený, zrelaxovaný a spokojený.
Opravdu k vám tak často jezdí po D1?
Ano. Příběhy z D1 bývají velmi časté a veselé. Na některé turisty proto čekáme až do půlnoci.
Odkud k vám nejčastěji přijíždějí?
Ze sedmdesáti procent z Čech, z dvaceti procent z Moravy, osm procent místních a v jednotkách procent jsou to zahraniční zákazníci. Upozorňuji, že Slováky nepočítám jako zahraniční, beru, že jsou stále „naši“.
Počet cizinců ale neustále narůstá …
Ano, zejména ve spojení s vinařskou turistikou, i když tento trend teď zbrzdil covid. Před půldruhým rokem jsem si nechal stránky přeložit do polštiny. Paradoxně, prvními letošními návštěvníky, kteří vyplují, je rodina z Polska.
Jiný kraj, jiný mrav. Pořád platí, že loď může řídit kdokoliv?
Pokud si půjčíte loď v půjčovně, tak ano. V zákoně je výjimka. Za ni jsme dlouho lobovali, aby to u nás fungovalo jako v Holandsku nebo v Belgii. Tady přijdete a nemusíte předkládat žádný lodní průkaz a po zaškolení můžete loď řídit.
S ohledem na to, že Baťův kanál je malá vodní cesta a nepotkáváte se tady s velkým nákladním provozem, je to o to jednodušší.
Jak dlouho takové zaškolení trvá?
Podle zkušeností. Když přijde někdo, kdo řídil loď v Holandsku, je za půl hodiny vyřízen. Poznáte, že umí s lodí přistát, otočit se…
Když jde o úplného začátečníka, může to někdy trvat i tři hodiny.
S každým projíždíme během zkušební plavbu i skrz plavební komoru, vysvětlujeme si plavební manévry. Z 95 procent lidé pravidla dodržují.
A zbylých pět procent? Rozjívené skupinky puberťáků?
Nemusí být ani mladí. Nejhorší zkušenost jsme měli s partičkou šedesátiletých a sedmdesátiletých seniorů. Zvládli zaškolení, ale nezvládli pobyt na lodi. Když jsem je po dvou dnech doprovázel ne zrovna v dobrém z lodi, říkali, že nechápou, čemu se divím. Přijeli si vyhodit z kopýtka, když odložili manželky v lázních v Ostrožské Nové Vsi.
Nevím, jak to potom manželkách vysvětlovali, že museli zkrátit týdenní pobyt na lodi na dva dny.
Kdo vlastně kontroluje dodržování pravidel na Baťově kanále?
Provoz na vodní cestě řídí a kontroluje Státní plavební správa. Samozřejmě, lidé by se měli podle toho chovat. V drtivé většině se tak děje. Na prstech jedné ruky bych spočítal nějaké porušení za rok. Buď alkohol, nebo drobný ťukanec.
Navíc, vodní cesta je relativně malá, lodě se tomu přizpůsobeny a jezdí se pomalu, nemělo by se nic stát… když tedy lidé dodržují elementární zásady bezpečnosti.
Když se dvě lodě ťuknou, je to jako u aut dopravní nehoda?
Je to plavební nehoda. Záleží na posádkách a hlavně majitelích, jak se mezi sebou domluví. Většinou si zavoláme, popíšeme si rozsah škol a zákazník škodu uhradí. Policie nebo Státní plavební správa se volá jen v případě, že poškození má uhradit pojišťovna, nebo když je ohrožen život. V loňském sezoně jsme řešili jen dva malé ťukance.
Za co je zodpovědný kapitán člunu, lodi nebo hausbotu?
Za posádku a za plavidlo.
Co musí dodržovat?
Každý od nás dostává manuál. Ale když to zkrátím. Nesmí řídit pod vlivem omamných látek - tady na Slovácku hlavně alkoholu. Musí dodržovat základní plavební znaky. Nejdůležitějším je Zákaz proplutí. Na ten velmi dbáme, protože za ním se nachází jez a ty sjízdné nejsou. Přikázaný směr jízdy, tzn. šipka mu ukazuje, kam může plout. Dodržovat pokyny při proplavování v plavební komoře.
Už jste někdy tahal loď z jezu?
Bohužel jedenkrát ano, dokonce za asistence hasičů. Nerad na to vzpomínám, nebyl to příjemný pohled. Skončili na Kunovském jezu. Byli jsme rádi, že se celá loď nepotopila. Byla v ní jenom drobná díra, kterou se podařilo rychle zavařit. Šlo spíše o šok. Když vám řeknou, že vám visí loď na jezu, neřešíte peníze, ale spíše zdraví posádky.
Kapitán exces vysvětlil slovy, že to chtěl zkusit. Nebyl v tom žádný alkohol. Ještě vím o dvou soukromých lodích, taky na stejném jezu.
Každý účastník plavby je pojištěný, nebo se musí pojistit sám?
Pojištění lodí v České republice je složitější. Máme lodě pojištěné a zákazníci se většinou připojišťují sami.
Nepřipadá vám, že se z Baťova kanálu občas stává turistická dálnice jako z cyklostezek kolem něj?
Češi se ještě nenaučili jezdit na dovolenou mimo špičku. Kdyby přijeli v květnu nebo v září, zažili by pohodovou dovolenou, všechny služby fungují a je krásné počasí.
Nevím, z jakého důvodu většina národa volí za TOP sezonu červenec a srpen, ale s tím se nedá nic dělat …
To je všude. Třeba o prázdninách v Tatrách. Protože miluju hory, jezdím tam v říjnu. Nebo víkend na Pradědu. Půjdete v štrúdlu lidí, ale když tam přijede v úterý, tak tam nikdo není. Ne všichni ovšem můžou jezdit na výlety v týdnu, ale kdo může, ať jede.
Časem se to změní. V tomto nám covid prospěl. Lidé se naučili pracovat z domu a jinak si organizovat práci i volno. Nemyslím teď lidi pracující ve stavebnictví nebo výrobě, ti to mají složitější než lidé v administrativě.
Myslíte, že kanál unese i větší nápor turistů?
Jak se staví další a další přístaviště, tak kanál unese tlak turistického ruchu. Tady vidím ještě potenciál dalšího rozvoje. Nikoliv v počtu plavidel, ale v prodloužení sezony mimo hlavní prázdniny a do pozdějších hodin.
Zkvalitňování služeb, doprovodných programů a rozptýlení lidí z vody do okolí. Ať je pro ně loď pouze prostředkem pohybu mezi body A a B a místem pro přespání a zážitkovou činnost realizují úplně bokem. Je to šance i pro ostatní vesnice a doposud neobjevená místa.
Jak, když loď nemůžete zakotvit kdekoliv?
Ano, v půjčovně lidem říkáme, že s lodí můžou zastavit pouze v přístavištích nebo přístavní hraně. Je to z bezpečnostního hlediska pro posádku i loď to nejlepší. Přímo zastavit u břehu zakázáno není. Samozřejmě nesmíte se vyvazovat k dopravní infrastruktuře, ke stromům nebo keřům… Musíte mít kolíky, které zatlučete do hráze, a vyvážete se k nim, a pak je zase ohleduplně vytáhněte a odjedete pryč. Břehy řeky Moravy tomu nejsou uzpůsobeny, ale kotvící lodě vidíte běžně.
Naštěstí možnosti přistávání přibývá.
Třeba u Kunovského jezu, kde se staví nové přístaviště.
Ano. Bude ale otevřeno až 30. června 2021.
Neomezí stavba nějak letošní sezonu?
Ne. Kdo bude chtít, zastaví pod plavební komorou jako doposud. Ani provoz Zašívárny U Osla nebude nikterak omezen.
Takže jediným omezením se zdá pracovní doba na plavebních komorách. Omezuje významně turistický ruch?
Podle výzkumu, který proběhl mezi provozovateli a návštěvníky Baťova kanálu a který organizovala obecně prospěšná společnost Baťův kanál, tak omezuje. Jak provozovatelé, tak návštěvníci se z drtivé většiny vyjádřili, že by chtěli tuto manipulační dobu a provoz na plavebních komorách prodloužit jak přes den, tak ji rozšířit na květen a září, aby se jezdilo v týdnu.
Jak dopadla poslední schůzka na generálním ředitelství Povodí Moravy?
Zatím k žádnému posunu nedošlo.
Takže platí loňská provozní doba komor?
Bohužel ne! V loňském roce Povodí Moravy zareagovalo velice vstřícně na možnost rozšíření. Byla poměrně podstatně rozšířena plavební sezona, bralo se to jako opatření proti covidu-19, aby provozovatelé mohli nějak pokrýt svoje ztráty. Bylo to perfektní, a Povodí Moravy za to patří velký díky, ale pravděpodobně covid už není, protože letošní rok se vracíme tam, kde jsme byli v plavební sezoně 2019.
To znamená, že…
V květnu a v září se bude jezdit o víkendech, plus pátky a státní svátky. Červen, červenec a srpen, kromě pondělí, vždy od 9.30 do 18.00.
Mimo tento čas nikdo nepropluje?
Jen osobní loď, protože kapitán má od plavební komory ovladač.
Běžný turista, který si půjčí loď nebo přijede na své lodi, což je docela výrazné množství lidí, kteří tady tráví dovolenou, se musí držet časů stanovených Povodím Moravy.
Smutné. Rozjede se letos pravidelná lodní linka Moravy?
Ano, od června bude jezdit o víkendech podle jízdního řádu. Přes červenec a srpen častěji na lince Otrokovice - Uherské Hradiště - Uherský Ostroh. Páteční plavby šestým rokem doplňuje ochutnávka vín.
Zatím zjišťujeme podrobnosti ohledně maximálního počtu, vzhledem ke covidovým opatřením.
Jak se díváte na plán vybudovat velké přístaviště ve Starém Městě u Havaje?
Jsem nadšený a tento záměr podporuju.
V Holandsku u takové vodní cesty, jako je Baťův kanál, je v každém městečku, v každé vesnici přístaviště. Není pro turisty, ale pro místní. Také na Slovácku je nespočet lidí, kteří vlastní loď. Jezdí s ní do Chorvatska, po České republice na přehrady, po Labi, Vltavě a taky na Baťův kanál. Každý rok jsem bombardován desítkami telefonátů, jestli bych umožnil někde stání pro soukromou loď lidem z okolí. Rád bych jim to umožnil, ale nemám kde.
Vítám, jakoukoliv možnost, kde mohou stát místní lidé. Oni by měli s kanálem žít a vodní cestu využívat.
Přístav bude jednoznačně přínosem i pro turisty. Přibude kultivované místo, kde mohou zastavit na noc, použít sociální zázemí…, takže stavbu vítám. Dnešní kapacita hran v Uh. Hradišti a Starém Městě je nedostatečná a lodě v sezoně stojí vedle sebe dvojmo i trojmo.
A plány vybudovat kanál Dunaj-Odra-Labe (D-O-L-). Jaký na něj máte názor?
Rozporuplný. Jako velký fanda lodní dopravy si tuto vodní cestu dokážu představit. Myslím si, že Morava jako taková je už kanalizovaná a připravená na lodní dopravu. Z tohoto pohledu jsem zastáncem a příznivcem této myšlenky.
Proč se to ve mně bije? Pohybuju se kolem vody a vidím, jak dochází ke komunikaci s lidmi, kde ta trasa je vytýčená, jak se přistupuje k plánování atd.
Mám restauraci a rodinný dům v trase vodního koridoru a podle nových plánů mně přímo přes hospodu má vést kolejová vlečka přímo k překladišti, které má být U Osla.
Když vidím, jak D-O-L trasuje a jakým hrubým způsobem se navrhuje, myslím si, že se kanál nikdy nepostaví.
D-O-L je krásná myšlenka, ale myslím, že ho nedožijí ani děti mých dětí.
Kolik času v roce trávíte na vodě vy?
Možná budou někteří překvapení, ale během sezony možná míň než moji zákazníci. Dělám spíše administrativu, servis, údržbu… Sem tam se svezu, většinou, když je nějaká jednosměrná plavba. Zákazník si půjčí loď u nás ve Spytihěvi, skončí ve Skalici a loď je potřeba rychle přepravit zpět. Vezmu buď manželku a děti nebo kamarády a jedeme se projet. Jako turisté se nezastavujeme, jedem bez přestávky v kuse, abychom nachystali loď pro dalšího zákazníka.
A mimo sezonu?
Každý rok se s rodinou snažíme, alespoň čtrnáct dnů vyrazit někam na vodu po Evropě. Vloni i letos jsme měli v plánu Skotsko, ale bohužel covid mám to nedovolí, takže počkáme.
Vidím, že celá rodina vodou opravdu žijete…
K vodě mě přivedl strýc Stanislav, který je velký fanda lodní dopravy. Já jsem v naší rodině vnímán spíše jako šotouš, tzn. nadšenec do železnice. Postupem času jsem plavbám propadl taky a cestování po evropských vodních cestách se mi velice líbí. Mnohem víc než jachting na moři, který jsme taky zkoušeli.
Zapojujete i děti?
Obě děti umí jezdit s malou loďkou, syn začíná kormidlovat hausbóty, jde mu to. Ještě tři roky, bude plnoletý a nastoupí na zkušenou ke strýcovi, aby mohl skládat kapitánské zkoušky na osobní loď.
Na podzim nastoupí na dopravní školu. Taky ho to více táhne k železnici, vidí tam větší potenciál, využití a profesního uplatnění než na vodě. Nikam ho netlačím, ale klidně se brzy může stát, že se vrátí na Baťák. A dcerka je umělecky tvořivá. Byl bych rád, kdyby dělala grafiku a design, a to i v rámci firmy. Pomůže třeba s propagací, marketingem…
Takže syn kráčí ve vašich šlépějích?
Já jsem se ke kapitánským zkouškám nedostal. Mě to zase tak neláká, ale jak se říká, „nikdy, neříkej nikdy“. Není to jenom o jízdách na osobní lodi, musíte se starat i o menší lodě, hausbóty.
Když jsem já studoval (pozn. red. učitelství pro střední školy), začínal jsem brigádničit u strýce na pobočce ve Starém Městě. Pod plavební komorou měl tehdy půjčovnu. Tady jsem začínal, a taky obsluhoval plavební komoru. Ještě jsem ji otvíral klikou. Tehdy těch lodí tolik nejezdilo. Dneska si to nedokážu představit, protože při tom provozu by mi asi upadly ruce. Jezdí větší lodě, musíte otevřít oboje vrata. A pořad obíhat komoru…
Vaše image je typický námořník. Nelákalo vás to na moře?
Vždycky jsem chtěl být lodní kuchař. Baví mě plavba a strašně rád vařím. Kdykoliv jedeme na plavbu na jachtě nebo hausbótu a nejsem zrovna kapitán, což bývá většinou Stanislav, tak vařím. Když jsme na hausbótu s rodinou, tak u vaření občas ještě kormidluju.
Je to jen koníček, nebo pomáháte i ženě s vařením?
Vypomáhám často, pořád se jí do toho pletu.
Práce na vodě, dovolená na vodě. Nemáte občas vody po krk?
Na dovolenou jezdíme i na hory. Na vodě nás to ale baví nejvíce. Vždycky, když na Baťáku strávíme sezonu, tak si dokážeme užít služby, které pak poskytuje někdo nám. A jak rádi říkáme: Dáváme velká dýška!, protože víme, co to znamená stát za výčepen nebo v kuchyni.
Někteří považují práci v cestovním ruchu za dovolenou. Že to není pravda!
Dovolená je to jen pro ty, kteří se na to dívají jako uživatelé služeb. Pro nás je to práce od nevidim do nevidim. Nezbývá čas na nic jiného než na spánek.
Jsme rádi, že máme aktivní babičky, protože se nám často starají o děti. My se jim to pak snažíme vynahradit na jaře a na podzim, což už pochopili i ve škole. Děti Hampalovy se totiž během školního roku ztratí na 14 dnů. Naštěstí jsou šikovné, samostatné a dobře se učí.
Nestěžujeme si, vybrali jsme si toto povolání, baví nás to, ale dovolenou si představujeme jinak.
Čím je Baťův kanál pro turisty tak jedinečný?
Vodní cesta Baťův kanál je unikátní v tom, že je to taková pomyslná šňůrka, která spojuje korálky jednotlivých měst a turistických zajímavostí na šedesáti kilometrech Slovácka.
U Michala Hampaly si můžete půjčit sedm lodí na krátkodobé výpůjčky od hodiny až po celý den, nebo třináct hausbótů na víkend nebo i týden.