Hladiny Moravy se zastavila tři centimetry pod hranicí protipovodňové ochrany, vzpomíná starosta Petr Kolář
Foto: archiv / Petr Kolář, starosta Veselí nad Moravou
Také Veselí nad Moravou čelilo v září povodním, které prověřily protipovodňová opatření města, neboť k jejich překonání chyběly pouhé tři centimetry. Starosta Petr Kolář se v rozhovoru pro DOBRÝ DEN S KURÝREM nejen vrací k této mimořádné události, ale také představuje nové investiční plány města. „Podle statistik patří správní obvod ORP Veselí nad Moravou mezi regiony s nejvyšším věkovým průměrem a výstavba nového pobytového zařízení pro seniory je tedy naprosto nutná,“ říká starosta Kolář, který mimo jiné zve na bohatou kulturní a společenskou paletu akcí.
V září město čelilo povodním, které naštěstí nezpůsobily vážné škody. Jak hodnotíte současný systém povodňové ochrany a jaké změny plánujete pro budoucí zlepšení?
Letošní zářijové povodně byly už několikáté, které jsem za dobu svého působení na radnici zažil, v mnoha ohledech ale byly nejsložitější. Řeka Morava protéká územím našeho města v délce necelých pěti kilometrů, z toho většina říčního koryta vede zastavěnou částí města. Od roku 1997, kdy byla při povodni zaplavena významná část města, došlo k výraznému vylepšení protipovodňových opatření, zejména díky řadě projektů realizovaných Povodím Moravy. V letošním roce se výška hladiny řeky Moravy zastavila tři centimetry pod hranicí protipovodňové ochrany, a to samozřejmě bylo velmi stresující pro občany i všechny zasahující složky krizového řízení. Jim patří velký dík za zvládnutí situace a pro nás všechny je to výzva udělat maximum pro další vylepšování. Jedno je jasné – extrémní výkyvy počasí budou do budoucna sílit a my na to musíme být připraveni.
S tím asi souvisí i aktuální projekt ÚSES, ve kterém město plánuje vysadit tisíce stromů a keřů. Jaké jsou hlavní cíle tohoto projektu a jak přispěje ke zlepšení kvality života ve Veselí nad Moravou?
Ano, nepřímá souvislost zde určitě je. Jedná se o projekt tzv. územního systému ekologické stability, který tvoří klíčovou součást městské strategie na ochranu přírody a krajiny. Celý projekt je založen na propojení přirozených krajinných ekosystémů, včetně zadržování vody v krajině. Projekt je rozdělen do čtyř etap, aktuálně soutěžíme zhotovitele první etapy, v níž se počítá s výsadbou čtyř a půl tisíce stromů, téměř tři tisíc keřů a osmi hektarů nového travního porostu. Finanční náklady budou hrazeny z evropského Operačního programu Životní prostředí a výsadba by měla proběhnout už na jaře příštího roku.
Zaznamenal jsem, že v úvaze je i obnova historických zavlažovacích kanálů napojených na Baťův kanál?
Baťův kanál dnes všichni vnímáme jako oblíbenou vodní dopravní cestu a turistickou destinaci. Už méně se ale ví, že historicky plnil „Baťák“ i další významnou funkci – byl hlavním páteřním kanálem celého zavlažovacího a odvodňovacího systému, který reguloval vodní hladinu v celé šíři údolní nivy řeky Moravy od Nedakonic po Rohatec. Celková délka závlahových náhonů byla téměř 28 km a bylo jimi umožněno provádět zavlažování nebo naopak odvodňování pozemků s rozlohou přesahující výměru přes 8 200 ha. Od šedesátých let minulého století celý systém chátral, a to je obrovská škoda. Většina pozemků pod kanály je ve správě Státního pozemkového úřadu a společně hledáme cestu jejich možné obnovy.
Když jste zmínil Baťův kanál, jak pokračuje příprava nového plavebního okruhu z Veselí nad Moravou do Vnorov?
Velmi dobře! Dokončena je projektová dokumentace, běží stavební řízení a výběr zhotovitele pro výstavbu první etapy spočívající v rozšíření kapacity veselského přístavu pro kotvení 81 plavidel. S tím souvisí i nové dopravní napojení celé lokality, včetně výstavby úplně nového mostu přes Baťův kanál v blízkosti veselské hvězdárny. Hlavním investorem celého projektu je Ředitelství vodních cest České republiky a stavební práce by se měly rozběhnout ještě během nadcházejících zimních měsíců.
S využitím unikátního lodního zdvihadla se nadále počítá?
Ano, lodní zdvihadlo je součástí druhé etapy projektu plavebního okruhu z Veselí do Vnorov a umožní nové propojení mezi Baťovým kanálem a řekou Moravou jen několik desítek metrů od veselského přístavu. S jeho výstavbou se počítá v průběhu následujících dvou let. Poslední etapu pak představuje výstavba nového přístaviště umístěného na levém břehu řeky Moravy v Zarazicích.
Můžete přiblížit plán výstavby nového Domova pro seniory ve Veselí nad Moravou, včetně kapacit a zamýšleného termínu otevření? Jaké další služby budou obyvatelům domova k dispozici?
V létě jsme uzavřeli memorandum o spolupráci mezi naším městem a Jihomoravským krajem při výstavbě a provozování nového domova pro seniory. Měl by mít kapacitu 70 lůžek a jeho výstavba proběhne na městských pozemcích v těsné blízkosti veselské polikliniky. Podle statistik patří správní obvod ORP Veselí nad Moravou mezi regiony s nejvyšším věkovým průměrem a výstavba nového pobytového zařízení pro seniory je tedy naprosto nutná. Doufám, že během příštího roku by se mohlo začít s přípravou projektové dokumentace a následně s výstavbou. Už nyní také řešíme klíčovou otázku zařazení nového domova pro seniory do krajské sítě sociálních služeb, aby bylo od samého počátku zajištěné řádné financování jeho provozu.
Ve městě byla dokončena výstavba nové okružní křižovatky. Jaký dopad očekáváte na místní dopravu a jaké další dopravní projekty město připravuje?
Během posledních tří let vznikly ve Veselí hned čtyři nové okružní křižovatky a zkušenost s nimi je výborná. Kdo z řidičů pravidelně projíždí naším městem, určitě zaznamenal výrazné vylepšení plynulosti a bezpečnosti silničního provozu, hlavně na silnicích první třídy I/54 a I/55. Výrazně pozitivní efekt má i umístění laserových snímačů výšky nákladních vozidel ve směru na Blatnici, díky čemuž ubylo množství kamionů, které uvíznou pod železničním viaduktem. V příštím roce počítáme s kompletní opravou povrchu ulice Kollárova ve směru na Kozojídky, kterou bude provádět krajská Správa a údržba silnic.
Jak se ve Veselí projeví zprovoznění nových úseků dálnice D 55?
Otevření všech tří nových dálničních úseků od Babic po Bzenec očekáváme na jedné straně s velkou nadějí a na druhé straně s určitými obavami, jak se dopravní situace v našem městě projeví v mezidobí do ukončení výstavby navazujících úseků dálnice ze Bzence do Rohatce. V tomto směru se snažíme v maximální míře spolupracovat s Ředitelstvím silnic a dálnic a pevně doufáme, že navrhované technické řešení dálniční trasy přes bzeneckou Doubravu povede k co nejrychlejšímu zahájení stavebních prací i na těchto úsecích. Teprve po dokončení těchto dálničních úseků si budou moci nejen občané Veselí, ale samozřejmě i Vnorov, Strážnice a Petrova od intenzivní nákladní dopravy opravdu oddechnout.
Město Veselí nad Moravou hostí mnoho kulturních a společenských akcí. Jaké nové akce plánujete pro rok 2025, které by mohly přilákat jak místní, tak návštěvníky z okolí?
Těch je samozřejmě celá řada! Ale asi bych aktuálně pozval všechny občany z Veselí i okolí na tradiční rozsvěcení vánočního stromu spojené i se zahájením další sezony provozu zimního kluziště na náměstí Míru, které proběhne již v sobotu 30. listopadu odpoledne. A zvláště srdečně pak zvu všechny zpěváky a hudebníky, aby si dojeli v neděli 5. ledna odpoledne do Veselí zahrát a zazpívat známou Rybovu mši „Hej, mistře“, která letos, již podesáté proběhne na podiu na náměstí v rámci Tříkrálového koledování.