Hlaholice znovu ožila. Na etiketě vína

Hlaholice znovu ožila. Na etiketě vína
Foto: pas  /  Spolumajitel vinařství Jiří Kubernát.
Modrá Zajímavosti 12 / 11 / 2021

Dávný odkaz sv. Cyrila a Metoděje je stále živý. Potvrzuje to fakt, že hlaholice, písmo, které do našeho regionu přinesli právě slovanští věrozvěstové, se nově objevilo také na etiketě originálního vína ze Slovácka. O všech detailech jsme si povídali s Jiřím Kubernátem, spolumajitelem Vinařství Modrá.

Proč jste si vybrali pro název vašeho vinařství právě Víno Modrá? Nezasvěceného by mohlo napadnout, že máte v oblibě modrou barvu…

Je to prosté. Modrá je dobrá, už je to tak… Modrá je místo, kde bydlím, kde jsem poznal svou ženu, mám svou rodinu. Modrá je místo, kde jsme vysadili vinice a založili vinařství. Modrá je místo s bohatou historií a tradicí.

Jde jen o polohu vašich vinic, nebo i odkaz na slavnou velkomoravskou historii obce Modrá i celého našeho regionu?

Obojí, určitě obojí. Jak poloha vinic s nádhernou rozhlednou, odkud můžete vidět nejen vinice, ale dohlédnete na Svatý Hostýn, Lopeník, Javořinu, … Máte tu jak na dlani Velehrad s bazilikou s panoramatem Buchlova a Barborky. A co se té historie týče, Velká Morava je zde krásně prezentována v archeoskanzenu. Celá Modrá je významnou archeologickou lokalitou. Výzkum má pod patronací Moravské zemské muzeum v Brně v čele s panem docentem Luďkem Galuškou, mimochodem, patron našeho vinařství.

Jde tedy jen o marketing, nebo je pro vás velkomoravský odkaz něčím víc?

Nabízí se říct, že je to jen odkaz, ale ne. Obojí je důležité. Historie, předci, tradice, ale nesmí se zapomínat ani na obchod a marketing, který navíc může dobře posloužit k propagaci regionu, místa, obce. Řekl bych, že prodejem našich vín děláme edukativní osvětu.

Znamená to, že se také při výrobě vína inspirujete dávnou historií, nebo se spíš orientujete na moderní postupy?

A je to tu zas. Obojí. Propagujeme moderní postupy při výrobě vín stejně jako i výsadbu nových, interspecifických, rezistentních odrůd révy v našich vinicích. Např. Cabernet Cortis, Solaris, Johaniter, ale zároveň jsme i tradicionalisté, vyrábějící vína z klasických odrůd a v malé míře  i vína oranžová, podobně jako ta  v Gruzii, která jsou vyráběná tradiční oxidativní metodou.

Mimochodem, existují nějaké historické informace o tom, jaké se vlastně vyrábělo a pilo víno v období sv. Cyrila a Metoděje?

To je víc otázka na Luďka Galušku, než na mě, ale naši předci holdovali především medovině a víno se k nám dováželo. Za doby Velké Moravy panoval v okolí čilý obchodní ruch a víno dozajista bylo oblíbeným nápojem privilegovaných. Já osobně věřím, že se v okolí i réva pěstovala.

V těchto dnech jste představili novou etiketu vašich vín. Čím se odlišuje od těch dosavadních? Je něčím mimořádná?

Nejen etiketa, ale i lahev je jiná. Odlišuje se výraznějším znakem našeho vinařství. Jde o skutečný nález z dob Velké Moravy, šperk, rytinu v karnevalové gemě v podobě přívěsku, znázorňující Erota hrajícího si s kohoutem. Tento nález je součástí nejvýznamnějších sbírek Moravského zemského muzea v Brně. Zajímavostí dozajista bude i název Modrá, na přední straně dominantní ornamentální kruhový motiv psaný v hlaholici.

Koho a proč vlastně napadlo zachytit na etiketě vína hlaholici? Kdo ji umělecky ztvárnil? Měli jste k ní ještě nějaké odborné konzultanty? Má etiketa nějaké známé kmotry?

Už dříve jsme hledali něco originálního, jiného a zároveň tradičního. Tak znělo zadání a tímto moc a moc děkuji Petře Pohlové a PUK-PUK studiu, grafickému a ilustračnímu ateliéru. Právě ona je autorkou myšlenky použít hlaholici. A co se týče dalších konzultantů, tak jmenovitě Martin Mišťúrik, Jakub Kubernát, Lubka Slámů a také vzpomenu mou ženu. A kmotrů budeme mít více. Jedním z nich je náš starosta Mirek Kovařík, Lubka Slámů, jeden z nejlepších valchystů z kapely Lončáci, a "Otec zakladatel" kapely Poutníci, František Linhárek.

Pod novými etiketami budete teď prodávat všechna svá vína, nebo půjde jen o nějakou speciální edici?

Jedná se o speciální edici, vína pouze z podoblasti slovácké. Tato série je sérií nultou. Pod touto etiketou se chceme od ročníku 2021 prezentovat jen a pouze víny z našich vlastních vinohradů v Modré, viniční trati Vinohrady. Místní regionální název trati je Židoviny.

Čím budou vína s etiketou v hlaholici pro zákazníka mimořádná?

Tím, že rodokmen, místo narození takového vína je Modrá. A hlavně! Ne každým rokem bude daná odrůda lahvována pod touto, pro nás prestižní etiketou. Víno, které nesplní kvalitativní předpoklady pro lahvování, se na trh a k zákazníkovi nedostane. I množství a počet lahví bude omezené.

Chystáte pro své zákazníky v dohledné době ještě nějaké překvapení či novinky?

Určitě. V dohledné době, respektive už příští rok, bychom se rádi, já sám i celé naše vinařství, připojili k akci "Suchý únor". Plně podporujeme tuto aktivitu a vyzýváme všechny, co holdují pití a střídmé konzumaci alkoholických nápojů, ať společně s námi pijí v únoru pouze suchá vína.

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace