Hledáte klid? Zkuste hausbót

Hledáte klid? Zkuste hausbót
Foto: ara  /  Provozovatel přístavu ve Veselí nad Moravou Lukáš Habarta stojí u vyhledávaného hausbótu Zapa s matkou Hanou, zastupitelkou z Moravského Písku a velkou propagátorkou Baťova kanálu. Společně vybudovali u přístavu i penzion. „Cílem je, aby lidé, kteří přijedou do Veselí, tady strávili alespoň jednu noc a nechali své peníze v regionu. Veselí není typické město pro cestovní ruch. Kanál je ale fenoménem, který podpoře turistiky může pomoci,“ řekla Habartová.
Veselí nad Moravou Zajímavosti 29 / 01 / 2011

Na tachometru rychlost pět kilometrů za hodinu a užívat si? Nesmět zastavit a vystoupit, kde se mi zlíbí, a být v klidu? Život na hausbótu nabízí přesně tuto „terapii“, a přesto patří k nejvyhledávanějším letním kratochvílím na Baťově kanálu. I když je za oknem zima a život v přístavu ve Veselí nad Moravou utichl, Lukáš Habarta už má deník se žádostmi o pronájem hausbótů plný.
„Loňská deštivá sezona nebyla nejlepší. A když navíc nemůžete vyjet přes plavební komoru kvůli vysokému stavu vody, tak je to těžké,“ říká provozovatel veselského přístavu. „Lidé se k nám ale vracejí. Především proto, že vidí budoucnost v zážitcích. Hledají klid, pohodu a návrat zpět do třicátých let. Tady se každý zklidní. Loď jede rychlostí pět kilometrů za hodinu, nemáte kam odejít a najednou se ocitnete v jiném světě. Možná to zní divně, ale tento recept funguje.“
Za vybavení veselského přístavu by se nemusela stydět ani menší přímořská kotviště. V nabídce jsou čtyři hausbóty. Dva pro tucet, jeden pro šest a jeden pro čtyřčlennou posádku. K flotile patří ještě devět motorových člunů a pěti- a dvanáctimístné lodě. „I když ceny nejsou v případě dovolené na lodi malé, dvanáctimístný hausbót půjčujeme za pět tisíc na den, právě ony nás drží nad vodou. Je to zkrátka trend, který táhne. Dá se říct, že jdou na odbyt bez ohledu na počasí,“ podotkl Habarta.
Jedinou lodí, kterou zájemce sám nekormidluje, je šedesátimístný Danaj. Největší osobní loď v přístavu má svého kapitána a k půjčení není.
Hausbóty nabízí turistům vše, na co jsou zvyklí. Samozřejmostí jsou postele, voda, elektřina, toalety, a sprcha. Součástí minikuchyně je lednice. Na palubě je posezení s venkovním nábytkem a grilem. Na největším hausbótu Zapa, který má kapacitu dvanáct míst a patří k nejoblíbenějším, nechybí opalovací paluba a zařízení na upevnění jízdních kol.
Hausbóty se půjčují na turnusy od pondělí do čtvrtka a od pátku do neděle. „Můžete plout třeba od Otrokovic až do Skalice. Má to ale háček. Protože se na kanálu komoruje denně jen od desáté do osmnácté hodiny, trasu nestihnete proplout,“ podotkl Habarta.
ŘIDIČÁK ZA DVĚ HODINY
Abyste se postavili za kormidlo, k tomu nepotřebujete zvláštní průkaz. Loď patří do kategorie „vozidel“, která můžete řídit sami. Školení, tedy zaškolovací plavba, trvá obvykle dvě hodiny. Výuka je individuální, nikdy ale nebývá delší než jeden den. Na školení navazuje předávání lodi. Nájemník musí mít dokonalý přehled o všem, co k lodi patří. „Nemehla jsme tady zatím měli jen dvakrát. Vybíráme dvacet tisíc zálohu, což je dobrá motivace, aby se „žák“ snažil. Jeden ale narazil s hausbótem do mostu… Pak si rychle uvědomil, že i řízení pomalé lodi se člověk musí pečlivě věnovat,“ usmál se Habarta.
„Námořníci“, kteří brázdí Baťův kanál, si soustavně stěžují pouze na jeden problém, se kterým však Habarta ani další podnikatelé nic nezmůžou. Jde o infrastrukturu v přístavištích, která soukromníkům nepatří a kde zoufale chybí sociální zařízení. „Jestliže se vám po kanálu projede padesát tisíc lidí, nemůžete mít pro ně připravenou chemickou toaletu sem tam po patnácti kilometrech,“ podotkl Lukáš Habarta. „Další turisty by ke kanálu mohla přilákat změna doby komorování pro veřejnost. To návštěvnost určitě dokáže posílit. Jde přece o to, aby lidé se svojí lodí mohli plout podle nálady a nemuseli se spoléhat na otevírací doby komor.“
V květnu, červnu a září je otevřeno od 10. do 18. hodiny, vždy jen od pátku do neděle, o prázdninách pak denně ve stejnou dobu. Podle dostupných informací z Povodí Moravy se zatím žádná změna neplánuje.

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist