...Jak autodopravce uspěl v Supermonu

...Jak autodopravce uspěl v Supermonu
Staré Město Zajímavosti 28 / 01 / 2011

Amatérský motocyklista ze Starého Města vybojoval stříbro na mezinárodním mistrovství ČR ve třídě Supermono 2010

Už sezona 2009 byla pro něj úspěšná. Vybojoval prvenství na mezinárodním mistrovství  Slovenska v Supermonu, v domácím šampionátu obsadil ve stejné kategorii 4. místo. Bronzový skončil v Přeboru ČR Klasik. Ale to, co se mu podařilo loni,  bylo ještě lepší. Staroměstský jezdec Karel Kalina navázal na výborné výkony a dosáhl svého dosud nejlepšího výsledku. Soustředil se na třídu Supermono, která byla se čtyřiceti jezdci vůbec nejobsazenější třídou a získal titul vicemistra Česka ve  třídě Supermono 2010.
Podobných úspěchů dosáhl naposled v sedmdesátých letech minulého století Bohumil Kovář z Uherského Hradiště. Kalinovi přitom chybělo ke zlatu málo, pouze sedm bodů...
Karel Kalina je se druhým místem maximálně spokojen. Vždyť jezdil na stroji, jehož nejstarší součásti pochází z roku 1992, navíc s jen nejnutnějším rozpočtem.
Jaký je to pocit být druhým nejrychlejším závodníkem v republice?
Před sezonou bych si na takový výsledek nevsadil. Musím ale říct, že bez dobrého, i když skromného zázemí, by to nešlo. Děkuji Františku a Tomáši Trávníčkovým a také manželce Daně. A také sponzorům za každou jejich podporu.
V čem se lišila příprava na úspěšnou sezonu od těch minulých?
Protože provozuji autodopravu, moc času na speciální přípravu nemám. Rád preferuji kondiční plavání, v zimě plavu často  v bazénu.Takže se jednalo o běžnou přípravu.

Uspěl jste na mimořádném stroji s podivným názvem KATYAM 690. Co je to za motorku?
Název vznikl spojením názvu podvozku Yamaha 250 a motocyklu KTM SM 690, což je stroj používaný v závodech Supermono. Ten  jsem musel pořídit jako kompletní. Z motocyklu je použit jednoválcový čtyřtaktní motor s objemem 650 ccm. Motor se „zamontoval“ do mého silničního speciálu Yamaha 250 z roku 1992. Parametry motoru jsme ještě mírně upravili snížením komprese, změnou plnění použitím karburátoru a výměnou zapalování. Všechny úpravy byly provedeny s ohledem na zvýšení spolehlivosti. Původní záměr byl takový, že ve třídě Supermono se zúčastním mezinárodního mistrovství ČR a dobře se „svezu“ s možností dát oba motocykly znovu do původního stavu. Nakonec to dopadlo takto…
Jaká vlastně byla poslední sezona?
Po prvním závodě na domácím okruhu ve Starém Městě jsem byl dobře naladěn po získání druhého místa. Další druhé místo následovalo na technické trati 300 zatáček Gustava Havla v Hořicích, toho si velmi cením. Ve třetím závodě v Ostravě Radvancích se závod vyvíjel podobně. Bojoval jsem s Josefem Duchanem, vše bylo otevřené s možností jít znovu na další druhé místo. Útok jsem naplánoval na poslední zatáčku a cílovou rovinu, ale bohužel jezdec o kolo zpět mi znemožnil předjížděcí manévr, takže jsem dojel třetí. I tak jsem v průběžném pořadí figuroval na prvním místě. Závod v Těrlicku byl náročný z hlediska strategie. Bylo potřeba zajistit body, které by mluvily do celkového pořadí. V případě bodového výpadku by se výrazněji měnilo pořadí a mohl následovat i propad na místo třetí…. Tak jsme brali taktický výsledek.
Nový ročník se blíží. S jakými plány odstartujete?
Nejdůležitější je zajištění rozpočtu. To znamená neúnavné kontaktování firem a sponzorů, jednání o možné finanční podpoře na závodní sezonu, musí se investovat do stroje, do nových pneumatik a do náhradních dílů. Každé další zvýšení výkonu motoru, a tím i zvýšení výkonnosti stroje, je nutné spojit s častější výměnou nejnamáhanějších komponentů, o pneumatikách ani nemluvě. Právě nyní musíme stroj rozebrat.
Bodoval jste ve všech čtyřech závodech. To svědčí o spolehlivosti stroje. Stačila jedna porucha, jeden pád, a mohlo být vše jinak.
KATYAM 690 je dle výsledků dobrý stroj, ve skutečnosti se největší konkurenti chodili na stroj dívat a mnohdy nevěřícně kroutili hlavou a divili se, s čím je možné bojovat o nejvyšší příčky. Výkon motoru je mnohem nižší, než by se očekávalo. Konkurence disponuje výkony motorů až devadesát koní. Na druhé straně, díky nižšímu výkonu, je pravděpodobnost poruchy poněkud menší a nutnost preventivních výměn dílů je nižší. Výměny součástí jsou nyní přímo odvislé od rozpočtu, a to je v současné době jeden z největších problémů. Motor po svém zamontování do rámu nebyl dosud opravován a údržba se soustředila na výměnu oleje. Jedinou změnou před letošní sezónou byla výměna vačky za sériovou ročníku 2010, která umožňuje zvýšení výkonu motoru o 2,5 koně.
O to větší nasazení vás při závodech čekalo.
Ano, bylo potřebné ze stroje vyždímat veškeré možnosti, přitom jsem nemohl riskovat pád a nešlo jít za hranice možného. Přece jenom jsme pouze na dvou kolech, i když chvílemi jen na jednom. Je to také o štěstí, a v sezóně 2010 při nás štěstí stálo.

autor: RADEK SALAQUARDA
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace