Na pohádky bychom si měli udělat čas

Na pohádky bychom si měli udělat čas
Pokud chcete, aby děti byly inteligentní, čtěte jim pohádky. Pokud chcete, aby byly inteligentnější, čtěte jim další pohádky. Albert Einstein
Zajímavosti 30 / 09 / 2012

Dávejme si pozor na špatně přeložené knihy

Je krásné pozorovat, jak se rozzářená dětská očka těší do postýlky na pohádku. Jenže rodičů, kteří si najdou čas a před spaním vezmou knížku do ruky, žalostně ubývá. A přitom děti společné chvíle milují! Čtení dětem v postýlkách vyžaduje čas i trpělivost a tu mnozí rodiče už dnes nemají. Žijeme totiž v uspěchané době. Rodiče zahlceni prací a každodenními starostmi přichází domů pozdě večer, když už děti spí. Povídat si s nimi, natož jim večer číst pohádku před spaním považují za ztrátu času. Uchylují se k odkládání dětí k televizorům, počítačům a všemožné technice. Namísto čtení pohádky před spaním pouští video, vánoční koledy nezpívají, ale poslouchají z CD, člověče, karty či pexeso už nehrají a dětem raději koupí nějakou multimediální počítačovou hru.

Čtení prospívá i nejmenším
Nemyslete si, že vaše děti jsou ještě příliš malé. Už i ty nejmenší můžeme seznamovat s knihou, naučit je otáčet listy. Pro nejmenší čtenáře náš trh nabízí knížky s omyvatelným povrchem, nejrůznější leporela z tvrdších materiálů.
Dítěti bychom měli začít číst knížky přibližně od půl roku. Melodické čtyřverší může zaujmout i devítiměsíčního človíčka. Zpočátku dětem popisujeme obrázky, později necháme malého posluchače doplňovat další slova nebo děj příběhu.

Batolata hltají každé slůvko
V roce a půl věnujeme dítěti a knize více času, vyprávíme příběh. Když už se dítě orientuje v základech řeči, má smysl vyprávět mu krátké příběhy. Děti v tomto věku už mívají rády přímo předčítání, nikoli volné převyprávění, pamatují si konkrétní slovní spojení. Kolem druhého roku dochází při čtení knih ke stimulaci řeči. Zkuste občas záměrně udělat chybu, pojmenujte špatně například nějaké zvíře a čekejte, až malý čtenář zareaguje. Tříleté dítě dovede vyprávět velmi krátkou pohádku nebo říkanku samo. Jednoho dne nastane zlom. Dítě s vámi bude chtít o obrázcích a básničkách diskutovat. Začne období proč? a kam jde? a  podobných otázek. Fantazie a mozek rodičů se musí roztočit na plné obrátky.
Pro předškolní dítě je čtení knížek mimořádně důležité pro celkový rozvoj učení. Děti, kterým je čteno ještě v období předškolního věku, lépe prospívají po nástupu do školní docházky - a to nejen v učení se jazyku, slovní zásobě, tvoření vět, ale dosahují lepších výsledků i třeba v matematice a jiných techničtějších předmětech, protože se jim lépe rozvíjí logické myšlení.
Později, když už jsou děti větší a čtou si samy, je vždy vhodné, aby si spolu s rodičem dítě povědělo, co právě čte. Rodič může spolu s ním zajít do knihovny a ukázat mu i jiné žánry knih, které ho mohou bavit.

Jakou knihu vybrat?
Když vybíráme první knížku pro čtení pohádek, řídíme se většinou tím, co jsme v dětství sami milovali. Správnou volbu poznáme až podle reakce, pocitů, jimiž malý posluchač dává najevo, co v jeho mysli pohádkový příběh vyvolává. Jestliže dítě pohádka nezaujme, příště raději sáhneme po jiné.
Do čtyř let jsou vhodnější spíše říkanky a krátké rýmovačky, později kratší pohádky. Pro školáky jsou vhodné i delší příběhy na pokračování. Často je jedna knížka zabaví nadlouho a vy budete dokola číst stále to samé, až do zbláznění. Ten důvěrně známý svět na stránkách knížky budou totiž děti milovat

Proč máme číst?
Pravidelné čtení, a to nejen večer, ale kdykoliv během dne, má obrovský význam pro emocionální vývoj dítěte i pro formování jeho návyku číst si také v dospělosti. Kromě toho, že čtení vytváří pevné pouto mezi rodičem a dítětem, učí rovněž morálním hodnotám a napomáhá tak při výchově. V záplavě špatně přeložených braků upřednostňujeme knihy vkusné, s kvalitním textem a nekýčovitými ilustracemi.
Hlasité předčítání, nejlépe dvacet minut denně, nenásilnou formou rozvíjí u dítěte jazykové dovednosti, paměť, obrazotvornost a představivost. Učí jej také myšlení a posiluje sebevědomí. Předčítání také rozšiřuje znalosti dítěte, zlepšuje jeho soustředění a usnadňuje učení.

Pohádky pomáhají s výchovou
Pohádky mohou mít i výchovný efekt. Švestky z básničky sedící na hrnečku mohou povzbudit k používání nočníku, Budulínek může naučit jíst dítě odmítaný hrášek a zároveň poučit o tom, že se nevyplácí neposlouchat rodiče, pohádky o zoubcích zase pomohou rodičům při výchově k čištění zubů.

Vztah ke knížce se musí vypěstovat
Od útlého dětství musíme v dítěti pěstovat ke knížkám vztah. Že se knížka netrhá, neslouží jako podložka pod jídlo, že se po ní nešlape a ukládá se na své místo, to se musí vštěpovat dítěti od malička.


ČTENÍ...
- vytváří pevné pouto mezi rodičem a dítětem
- podílí se na emočním rozvoji dítěte
- učí morálním hodnotám, napomáhá při výchově
- rozvíjí jazyk, paměť a představivost, učí myšlení
- formuje čtecí návyky a podporuje získávání vědomostí po celý život
- rozšiřuje znalosti, zlepšuje soustředění, usnadňuje učení
- je tou nejlepší investicí do úspěšné budoucnosti dítěte



autor: IVA PAŠKOVÁ
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace