Na železnici přichází zcela nová kvalita a kultura cestování, říká statutární náměstek hejtmana Radek Doležel

Na železnici přichází zcela nová kvalita a kultura cestování, říká statutární náměstek hejtmana Radek Doležel
Foto: archiv   /  Radek Doležel, statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje
Zlínský kraj Zajímavosti 16 / 12 / 2024

Jaké jsou trendy v obsluze autobusových zastávek? Jak se mění ceny jízdného ve veřejné dopravě? Co nového čeká cestující na železnici? O tom, co cestujícím Integrovanou dopravou Zlínského kraje přináší nový grafikon, který právě začíná platit, hovoří statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje zodpovědný za dopravu Radek Doležel.

Pane náměstku, v neděli 15. prosince vstoupily v platnost některé novinky v Integrované dopravě Zlínského kraje (IDZK). Představte nám tedy prosím na úvod, čeho všeho se novinky týkají.

Ano, víkend v polovině prosince je celostátně vyhlášeným termínem, kdy můžou vstupovat v platnost změny v pravidelných jízdních řádech. My jsme tento termín využili i ke spuštění dalších změn, takže kromě úprav jízdních řádů přicházíme i s novinkou v podobě zavedení všech autobusových zastávek na znamení a přistoupili jsme také k úpravě ceníků v krajské dopravě. Kvalitativní změny pak cestující zaregistrují zejména na železnici.

Začněme tedy zastávkami na znamení. Jaké přínosy má tato novinka mít?

Zavedením tohoto opatření bychom rádi snížili počet zastavení a rozjezdů v zastávkách, a přispěli tím k lepší plynulosti dopravy i snížení hlukové zátěže. Méně zastavování nám také umožní lépe dodržovat jízdní řád. Toto všechno jsou benefity, které se přímo dotýkají cestujících. Navíc díky tomuto ustanovení bude docházet k menšímu opotřebení vozidel i ke snížení spotřeby pohonných hmot, a tedy i emisí. Některé zastávky v kraji jsou totiž pro nástup a výstup využívány jenom minimálně, eventuálně pouze v časech dopravní špičky. V takovém případě zde není nutné zastavovat, pokud řidič vidí, že na zastávce nikdo nečeká a ani nikdo z pasažérů v autobusu se nechystá vystoupit. Vozidlo tak nemusí zpomalovat ani se později znovu rozjíždět a plynule pokračuje v jízdě. Díky tomu může také snížit případné zpoždění, které cestou nabralo.

Změní se něco pro cestujícího, který chce nastoupit do autobusu?

Pro toho, kdo chce nastoupit do autobusu, se nic nemění. Pokud se na zastávce nebo v jejím bezprostředním okolí nachází lidé, řidič autobusu je vždy povinen zde zastavit. Cestující tedy nemusí na řidiče mávat nebo jej jiným způsobem upozorňovat, že má v úmyslu nastoupit. Je ovšem v zájmu bezpečnosti každého člověka, aby zejména za snížené viditelnosti byl na neosvětlených zastávkách dostatečně viditelný. Ideální je použití reflexních prvků na oblečení nebo na zavazadle. Rád bych také cestující ujistil, že řidič autobusu nesmí ze zastávky odjet dříve, než mu stanoví jízdní řád. Pokud by tedy na některou zastávku přijel dříve, musí na ní vyčkat času pravidelného odjezdu i v případě, že se zde nikdo nebude nacházet.

A jak se má chovat cestující, který chce z autobusu vystoupit?

Cestující dá řidiči prostřednictvím tlačítka STOP signál, že na následující zastávce bude vystupovat. Signál je vhodné dát s dostatečným časovým předstihem – ideálně po opuštění předchozí zastávky. Řidič sice má na odbavovacím zařízení informaci o tom, jestli je do následující zastávky prodaná nějaká jízdenka, nicméně pokud někdo cestuje na mobilní aplikaci nebo na časový kupón, pak odbavovací zařízení informaci o jeho záměru vystoupit nemá. Když cestující stiskne tlačítko, na čelním panelu autobusu i nade dveřmi se rozsvítí nápis STOP, který je jednoznačným upozorněním na to, že na následující zastávce bude cestující vystupovat.

Fungují zastávky na znamení i v jiných krajích?

Ano, zavádění zastávek na znamení je trendem, který se v současné době ve veřejné dopravě prosazuje. Například v Ústeckém kraji fungují zastávky na znamení už několik let, v letošním roce je po Praze zavedl také celý Středočeský kraj a dá se očekávat, že se tato praxe rozšíří i do dalších regionů. Dle zkušeností z jiných krajů není třeba se novinky obávat, lidé si na ni zvykli velmi rychle.

Jak už bylo řečeno, Zlínský kraj přistoupil k úpravě cen v IDZK. Co vás k tomuto kroku vedlo a kolik cestující za služby veřejné dopravy zaplatí?

Je pravdou, že ceny za veřejnou dopravu ve Zlínském kraji se už rok a půl neměnily. Za tu dobu ovšem stouply ceny vstupů, které odrážejí cenu dopravního výkonu – tedy ceny energií, pohonných hmot, lidské práce… Pokud tedy chceme zachovat dopravní obslužnost ve stávajícím rozsahu, přinášet inovace a neomezovat služby, musíme přistoupit k úpravám cen. Snažili jsme se ovšem i nový ceník nastavit citlivě. V případě jednotlivého jízdného tedy pouze zvyšujeme nástupní sazbu z dosavadních 11,- na 15,- korun, kilometrická sazba zůstává na stávající úrovni 1,50 Kč za ujetý kilometr. Upravili jsme ceny časového jízdného, například základní cena měsíční jízdenky na jednu běžnou zónu se mění z dosavadních 250,- nově na 300,- korun. Za celodenní jízdenku pak cestující namísto dosavadních 200,- zaplatí 220,- korun.

Zmínil jste, že na železnici čekají cestující kvalitativní změny. V čem spočívají?

Ano, troufám si říct, že novinky na železnici jsou nepřehlédnutelné. Zcela novou kvalitu a kulturu cestování do Zlínského kraje přinášejí elektrické jednotky 640 RegioPanter, které začaly pravidelně obsluhovat linku S9 Přerov – Otrokovice – Staré Město u Uherského Hradiště – Břeclav. Celkem pět souprav z plzeňské Škodovky představuje budoucnost železniční dopravy – vlaky jsou bezbariérové, klimatizované, disponují elektrickými zásuvkami i wi-fi připojením a také oddílem 1. třídy.

Druhou dlouho očekávanou novinku na železnici pak představuje obnovené přeshraniční spojení mezi Horní Lidčí a slovenským Púchovem. Jsem velmi rád, že po pěti letech lidé opět mohou cestovat mezi oběma zeměmi, a to pětkrát denně v obou směrech.

Blíží se Vánoce a konec roku. Co byste popřál občanům kraje do následujících let?

V první řadě zdraví, štěstí a osobní i rodinnou pohodu – zkrátka spokojený život, ze kterého člověk může mít radost. A protože náš rozhovor je o dopravě, tak našim spoluobčanům také přeji, aby pro ně cestování veřejnou dopravou bylo příjemně stráveným časem. Za sebe i za své spolupracovníky můžu slíbit, že budeme i nadále pracovat na tom, aby se doprava ve Zlínském kraji posouvala správným směrem a byla pro občany kraje atraktivní.

autor: Karel Výborný

Tagy článku

TOPlist