Posádka tvoří tandem a ten musí fungovat bezchybně

Posádka tvoří tandem a ten musí fungovat bezchybně
Foto: iDobryDen.cz
Kunovice Zajímavosti 07 / 11 / 2023

Celý život Petra Jarockého se točí kolem letadel. Narodil se v Kunovicích, na dohled od letiště. Začínal ve Slováckém aeroklubu na větroních, to mu bylo 15. Absolvoval jedinou civilní leteckou vysokou školu. V Žilině si také udělal piloťák na motorová letadla a po škole nastoupil jako pilot zemědělských letadel.

Reprezentoval naši zemi v letecké akrobacii na letounech řady Zlin a přes turbočmeláka se dostal jako pilot do Moravanu Otrokovice. Po jedenácti letech létání odešel do ČSA. A nyní už dvanáctým rokem působím jako zkušební pilot v Aircraft Industries, dříve známých jako LET Kunovice.

Při létání akrobacie se seznámil se svojí manželkou Ivanou, která pracuje ve společnosti ve vývoji a certifikačních zkouškách L 410NG. "Přátelé ji škádlí, že letadlo je jediné místo, kde ji manžel poslouchá," říká s úsměvem šéfpilot Petr Jarocký.

Říkal jste již od malička: Jednou bud pilotem?

Jako malý kluk jsem chtěl být kosmonautem. Hltal jsem všechny knihy i články v časopisech. Jelikož nejsem ani Američan, ani Rus, dotáhl jsem to jen na zkušebního pilota. (smích)

Na jakých strojích jste začínal?

L 13 Blaník, Z 126 Trener, Zlin 142. To jsou letadla na výcvik. Je pozoruhodné, že se v Česku, a ještě k tomu v našem regionu, vyráběly tak skvělé stroje.

Role šéfpilota, to zní majestátně a zároveň mírně riskantně, znáte vůbec stav jménem strach?

Ne, strach opravdu už nepociťuji, ale respekt k tomu, co, jakým způsobem a v jakých podmínkách létáme, ten mě doprovází při každém letu. Díky tomu jsem přežil ve zdraví a bez nehody tisíce hodin zkušebních letů a byl jsem schopen zvládnout i situace, které byly nebezpečné.

Tisíce letových hodin, ve výšce několik kilometrů nad zemí, pokořil jste pět kontinentů. Dá se u vás ještě mluvit o trémě, když se odlepíte od země?

Pilot může mít trému leda tak před přezkušující komisí, inspektorem, ale to už u pilota s takovým náletem také není obvyklé. Pokud sedne zkušený pilot do letadla, zná svou roli už tak bezpečně, že nejistota, že z ní vypadne, by se měla blížit nule.
Může však být nepozorný nebo indisponovaný, a proto má u letadel kategorie Commuter druhého pilota, jenž musí být natolik zkušený a asertivní, aby se ozval. Posádka tvoří tandem a ten už musí fungovat bezchybně, jelikož chybovat v letadle - to se může rovnat v lepším případě nebezpečí, v horším případě katastrofě.

Máte nějaký rituál, který dodržujete před odlepením ze země?

Nespěchat, vědět, co a jak chci provést, a mít všechny znalosti, které k dosažení cíle potřebuji - ať už je to přistání v konečné destinaci přeletu nebo bezpečné provedení zkušebního letu. 

Jaké lékařské parametry musíte splňovat, případně jak často vám je kontrolují?

Byly doby, kdy každý pilot s kvalifikací pro motorové létání musel plnit požadavky skoro jako na kosmonauta, už silnější dioptrie představovaly pro lékaře problém. Chodili jsme na prohlídky jedenkrát ročně do Ústavu leteckého zdraví v Praze a absolvovali jsme přísné prohlídky na interně, chirurgii, očním, ORL, kožním, neurologickém, stomatologickém i psychologickém oddělení. Pamatuji časy, kdy nám dělali rentgen plic každé dva roky.

Nyní se situace změnila, zdravotní stav se stále sleduje, ale požadavky jsou rozumnější, přizpůsobily se věku i stavu pilota, na prohlídku chodím jedenkrát ročně, ale nestrávím v nemocnici celý den.

Samozřejmě, pokud tyto požadavky nesplňuji, nemohu létat,

Potvrdíte mi, že největším soupeřem pilota je počasí? Kde s ním nejčastěji bojujete?

Dnes už ne největším, letadla disponují výborným vybavením, mají přesné GPS, radary, spojení s ATC… Není to jako před lety, kdy se dopravní letadlo neobešlo bez radisty, navigátora a palubního inženýra. Ale určitě zůstává významným faktorem, zejména mimo Evropu, kde letiště nejsou vybavena přesnými radionavigačními přístroji.

Jistě sledujete technologický vývoj L 410. V čem ho nejvíce oceňujete u posledních verzí?

To je těžká otázka... asi glass kokpit... to, že se modernizoval kokpit tak, aby bylo letadlo, jeho ovládání pro pilota bezpečnější a splnilo tak požadavky kladené na současná letadla. I když první letadlo tohoto typu vzlétlo před 53 lety.

A to, že ten vývoj tu stále ještě je, že úplně nezanikl. Navzdory tomu, že fabrika několikrát doslova vstala z popela.

Čtyřistadesítka není pouze dopravní letadlo, ale má několik verzí využití. Která vás nejvíce fascinuje?

Před třemi lety jsme vyrobili a dodali dva letouny pro polskou pobřežní stráž. Jsou vybavené špičkovou technologií pro vyhledávání pozemních, námořních i leteckých objektů. To, co tento systém dokáže i na velkou vzdálenost odhalit, je neuvěřitelné.

Neuvěřitelné je, že L 410 dokáže přistát i na jakémkoliv povrchu. Který nejvíce nesnášíte?

Nejhorší je, když nevíte. Seženete si veškeré informace, ale někdy máte přistát tam, kde jsou skoupé, a ještě k tomu se podmínky rychle mění. Obecně přistání na letištích nižších kategorií, myslím na ostrovech, v horách bez vybavení a s proměnlivým počasím, například ve vysokých nadmořských výškách. Třeba Nepál, ale neřekl bych, že nesnáším, každá nová situace je výzvou a posouvá vás dál, jen si musí člověk vyjasnit mantinely, za které nepůjde, a mít v záloze plán B. Pro standardní situaci je to záložní letiště, v případě závady při zkušebním letu včasné přerušení testu, zvážení situace a například vyžádání pohotovostních jednotek při přistání.

Když už zmiňujete Nepál, je místní letiště opravdovým oříškem, jak se traduje mezi piloty? Kunovický stroj má přeci výborné jméno na extrémně krátkých dosedových plochách.

Ano, Lukla v Nepálu. Velmi krátká jednosměrná runway ve výšce 2 850 m, která končí kopcem. Když se rozhodnete přistát, není cesty zpátky. Z toho pocitu i zkušeného pilota mrazí v zádech. Zároveň je to nepopsatelný zážitek.

Za dvanáct let se ze L 410 stalo něco jako člen vaší rodiny. Co máte na tomto stroji nejraději?

Řeknu vám, co mám nejraději na každém letadle, když se odlepím od země. Spolehlivost.
Jistotu, že každý člověk, jenž se podílel na jeho vývoji, výrobě, kontrole a přípravě na let, odvedl svou práci zodpovědně.

A tím se dostávám oklikou k L 410. Lidé, kteří vymysleli, sestavili a připravují čtyřistadesítku na vzlet, jsou pořád nadšenci, lidé, kteří mají svou práci rádi a dělají ji nejlépe, jak umí a mohou. Tedy tomu vždy pevně věřím, tak jako věřím členům své rodiny.

Když se bavíme o rodině, co říká na vaši pracovní pozici manželka?

V tom budu asi výjimkou, neřeknu vám ani, že mě má manželka bezmezně podporuje, ani to, že se o mě strachuje - i když by to určitě nebyla lež.

Moje manželka totiž často sedí v kokpitu se mnou. Neřídí, i když pilotní průkaz má, ale je leteckou zkušební inženýrkou, připravuje programy zkušebních letů, následně s posádkou odlétá a vyhodnotí je. Je specialistkou na letové vlastnosti.

Při létání akrobacie jsme se vlastně seznámili a po desítkách let práce v rozdílných leteckých firmách jsme se nakonec sešli i pracovně v  Aircraft Industries při vývoji a certifikačních zkouškách L 410NG.

Přátelé ji škádlí, že letadlo je jediné místo, kde ji manžel poslouchá. (smích) Já mohu jen dodat, že je jedním z těch lidí, o kterých jsem mluvil před chvílí, svou práci dělá dobře. I když není jednoduché nebavit se doma o práci, snažíme se oddělit práci a domov, a až na výjimky se nám to daří.

A co vaše děti, hodlají pokračovat ve vašich šlépějích?

Možná právě proto se naše děti, i když byly s létáním v neustálém kontaktu a syn má také letecký průkaz, profesně vydaly jinou cestou. A my jsme jim v tom nebránili, také jsme si cestu k létání proklestili sami.

Máte i jiné koníčky než létání?

Kolo, ochutnávka piv, lyžování, cestování.

A poslední otázka. Kde vidíte svoji budoucnost?

Letadla a letectví mne provází téměř celý život. Koníček brzy přerostl v koně a záhy se mi stal povoláním. Takže  to časem obrátím, pořídím si větroň a budu si létat pro samotnou radost z letu.

 

Tagy článku

TOPlist