Řidiči osobáků jsou stále bezohlednější, míní Malina

Řidiči osobáků jsou stále bezohlednější, míní Malina
Foto: pas  /  Letos se počítadlo jeho tachometru zastaví na 1750000 kilometrech bez nehody!
Uherské Hradiště Zajímavosti 25 / 02 / 2021

Řidiče autobusu ČSAD Uh. Hradiště Milana Malinu znají především zaměstnanci LETu v Kunovicích, obyvatelé Jalubí nebo víkendoví cestující do Brna. Jeho osoba se stala zájezdovým talismanem souboru Míkovjan a Mužského sboru z Míkovic, ale i věřících kolem hradišťského pátera Josefa Říhy, členů Muzejního spolku nebo zaměstnanců finančního úřadu v Uh. Hradišti.

1. září 2020, přesně na den 26 let u ČSAD Uh. Hradiště, dostal úplně nový autobus. Na jeho životním tachometru brzy najdeme 1 750 000 odjetých kilometrů bez nehody.

Milan Malina se původně vyučil zámečníkem v LETu, ale zaměstnání jeho táty Květoslava - jezdil pro Slovácké konzervárny - mu přeurčilo celoživotní profesní dráhu.
Má dvě dcery - Lucie  se vyučila švadlenou a zůstala s rodinou v Hradišti, mladší Kateřina, inženýrka ekonomie, bydlí v Praze. Je trojnásobným dědečkem. Před rokem se rodák ze Sušic a třináct let obyvatel Topolné přestěhoval do Uherského Hradiště.

Čím jste chtěl být jako malý kluk, řidičem jako táta?

Ano, tatínek byl řidič z povolání. Když jsem začal chodit do školy, můj tatínek jezdil pro Slovácké konzervárny a o prázdninách jsem s ním jezdil.

Na jakém stroji jste začínal?

Stejně jako většina kluků jsem jezdil na pionýru. Dokonce jsem se přes učňák dostal až na mistrovství republiky v orientačním závodu do Holic. Ale jestli myslíte auta, tak "sedmsetšestkou" jsem jezdil pro Slovácké konzervárny od Aše až po Košice. Ale až po vojně v Přerově.

Je důležité řídit autobus s praxí na nákladních vozidlech?

Ano. V ČSAD máme spousty řidičů, kteří vůbec neřídili nákladní auto a šli z osobáku přímo do autobusu, a  při řízení je to hodně poznat.

Víte, kolik máte naježděno?

Tak vím zcela přesně. Pokud se něco nestane, budu mít letos naježděno celkem 1 750 000 kilometrů bez nehody. Myslím jen ty v ČSAD Uh. Hradiště.
Jelikož jsem jezdil linku Zlín-Praha a řadu zájezdů, dosáhnu na další ocenění za 250 000 km po 4 letech, nikoliv po 5 jako v posledních rocích.

Ještě se v dnešní době oceňují tzv. řidiči-milionáři?

V ČSAD Uh. Hradiště ano.  Vždy na konci roku vyhodnocuje ředitel s náměstky nejlepší řidiče a dostáváme finanční odměnu.

Než nasednete ráno do autobusu, co všechno musíte zkontrolovat?

Obejít autobus, jestli není poškozený za večer z venku i uvnitř, a přetáhnout kola. Kapaliny a olej kontroluji až v průběhu dne, protože denně ráno vyjíždím ještě za tmy. Každý den v průběhu přestávky musím autobus uklidit a umýt.

Z které linky vás lidí za ty roky, co jezdíte, mohou znát?

Momentálně jezdím nejčastěji linku Uh. Hradiště - Zlín a Kunovice LET -  Jalubí. Každou druhou neděli pak dálkově Luhačovice - Brno.

Máte raději linku, nebo dálkové trasy?

Určitě dálkové trasy. Celý život jsem byl zvyklý jezdit pryč na zájezdy, nejlépe do zahraničí, a tak se na linkách celkem trápím. Mými cíli byly Francie nebo Itálie. Jezdil jsem sezónní linku Brno - Livorno. Teď mi zbyla pouze nedělní linka Luhačovice - Brno. Kdyby nebyla pandemie, jezdil bych alespoň zájezdy.

Kam?

Roky rokoucí jezdím zájezdy s farářem Říhou a farností Uherské Hradiště, s farníky z Bílovic, ob rok jezdím se souborem Míkovjan do Německa. Jsem jejich dvorním šoférem, stejně jako poutníků z Hradiště. Právě s nimi jsem byl ve Španělsku v Santiagu de Compostela na 14denním zájezdu. To byla moje nejdelší cesta.

Každý řidič vozí s sebou talisman. Jaký je ten váš?

Obrázek svatého Kryštofa, patrona řidičů. Ten při mně stojí. (ukazuje prstem na stínidlo nad svojí hlavou)

Popíšete mi vašeho typického cestujícího?

Přes covidové měsíce jezdí pouze dělníci a důchodci. Školáci jsou doma, takže nedělají během cesty nepořádek. Zrovna včera jsem vezl dělníky do LETu a jak jsem se vracel a zamířil do Jalubí, nasedala partička mladých, roztrhali jízdenky na malé kousky a poházeli mi je po celém autobusu.

Pořád nacházíte žvýkačky pod sedačkami?

Ano, žvýkačky tam nacházím stále. Novým nešvarem jsou roztrhané jízdenky pod sedáky. Ještě když měl autobus síťky na sedadle, tak mi v nich nechávali nepořádek a používali je jako odpadkový koš.

Denně najezdíte stovky kilometrů. Když jedete na dovolenou, řídíte?

Ano, jezdívali jsme na rodinnou dovolenou do Bulharska, Chorvatska i Itálie naším Peugeotem 306. Teď už jezdím jenom autobusem se zájezdy, protože po 36 letech odešla moje žena. Neunesla časovou náročnost mého povolání.

Takže nemáte čas na žádné koníčky?

Nemám. Relaxuji cestováním jako řidič-turista a dělám dědečka na plný úvazek. Dvěma vnoučatům v Hradišti a jednomu v Praze. Od 15 let jsem členem SDH Sušice.

Jak vypadá váš pracovní den?

Ve tři ráno vstávám do práce a kolem půl sedmé nebo v sedm přijdu domů. Mám střídavé týdny, tzn.  první týden šest pracovních dnů, druhý pět pracovních. Jeden víkend pracovní, druhý volný.
Kdybych tu práci neměl rád, už jsem dávno pryč.

Každý pracovní den máte na krku minimálně pět paragrafů. Jak se vám usíná?

Nemůžete na to vůbec myslet, musíte se soustředit pouze na jízdu. Za ty roky, co jsem jezdil do zahraničí, jsem viděl spousty nehod, i smrtelných.

Které tři vlastnosti musí mít řidič autobusu?

Trpělivost s cestujícími, předvídavost a hlavně pozornost. A taky vás práce musí bavit.

Jak důležitý je odpočinek?

Nesmírně. Ať je v televizi, co chce, ráno ve tři vstávám a o půl deváté večer chodím spát. Mezi jízdami musím mít minimálně devět hodin odpočinku, nejlépe spánku. Ten je velmi důležitý. Když jedeme do zahraničí ve dvou, střídáme se po 3 a půl hodinách.

Autobus je hůře ovladatelnější než běžné auto. Chápou to ostatní účastníci silničního provozu?

Vůbec! Podle mojí zkušenosti jsou lepší motorkáři než řidiči osobních vozidel. Buď vám dělají myšky před autobusem nebo vám stojí na autobusových zastávkách. A když na ně zatroubíte, podívají se na vás a mávnou rukou, ať dáte pokoj.

Pokud dupnou na brzdy, vy musíte taky. Používají cestující bezpečnostní pásy, které má váš autobus?

V lince je vůbec nepoužívají. Když jsem jezdil linku do Prahy, pokaždé jsem cestující přivítal, popřál jim příjemnou cestu a poprosil je, ať si před dálnicí zapnou pásy. Nikdo to neudělal.

Stalo se vám někdy, že jste musel poskytovat v autobuse první pomoc?

Musím to zaklepat, zatím ne. Napadá mě jenom vzpomínka, jak jsem jel před rokem linku na Zlámanec. Přistavím autobus a vtom lidi začali křičet: Pane řidiči, honem, honem, pojďte sem, tady se vyvrátil chlap. Zavolejte hned sanitku! Nástupiště bylo plné lidí, ale chtěli po mně, abych zavolal sanitku, a oni jenom přihlíželi. Cestující měl epileptický záchvat. Poskytl jsem mu první pomoc a zavolal sanitku. Lidé okolo se na mě jenom dívali, nikdo mi nepomohl.

Musel jste někdy změnit naplánovaně trasu, třeba ze závažného důvodu?

Nemůžu uhnout z trasy, jsem sledován přes GPS dispečinkem ve Zlíně. Tam všechno vidí. Když ráno vyjíždím, musím se zahlásit do systému a potvrdit, že vyrážím na plánovanou trasu. Žádnou zastávku nesmíme podjet, tzn. nesmíme odjet ze zastávky dřív. Pokud to uděláte, máte problém a dostanete pokutu. Odjet později můžete, to není problém, protože na cestě potkáte bouračku nebo zácpu. Často se mi stává, že když odjíždím z LETu 14.45, od Bělinky popojíždím až po křižovatku v Kunovicích. Když jsem ještě jezdil linku z Prahy, byla standardně zacpaná dálnice i magistrála přímo ve velkoměstě.

Jak to děláte, když se vám v polovině cesty chce opravdu na záchod?

Na záchod vždycky zajdu těsně před odjezdem. Ještě se mi nikdy nestalo, abych musel někde zastavovat. Při cestách do Prahy jsem zastavoval po dvou a půl hodinách, a to si každé ráno dávám kafe. Horší je to s cestujícími. Například když jedu s Míkovjanem, nestane se, že bychom jeli déle jak 45 minut v kuse. (smích)

Od Nového roku jezdíte s autobusem ČSAD pro Zlínský kraj. Co se změnilo?

V našich autobusech můžete zaplatit jízdu také platební kartou, hodinkami nebo telefonem. Když ráno přijdu do autobusu, stroj rozjíždím pípnutím karty Zetka.
V současné době už i cestující mohou používat karty Zetka.

autor: Pavel PAŠKA

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace