Roboti v knihovně
Foto: zdk
Knihovny v 21. století už dávno neplní jen funkci zpřístupňování knih veřejnosti, jejich role se proměňuje a dnes už jsou dalším místem, které se podílí na rozvoji vzdělávání. Současné moderní technologie vytvářejí zásadní potřebu rozvoje digitální gramotnosti a informatického myšlení a tento trend se rozhodli podpořit i v Knihovně Fanka Jilíka v Kunovicích.
Na sklonku loňského roku bylo vybavení knihovny rozšířeno o sadu 6 Bee-Botů, programovatelných včeliček, což jsou takové startovací robůtky, díky nimž se děti naučí základům programovaní. Včelky se umí pohybovat dopředu, dozadu, otáčet se doprava a doleva. Děti je mohou jednoduše ovládat pomocí tlačítek na hřbetu včeličky, jednotlivé kroky potvrzuje Bee-Bot blikáním očí a když dojede do cíle, ještě děti odmění zvukem. Tato didaktická hračka zaujme děti od tří let, ale zabaví i desetileté.
Kromě včelek mají v kunovické knihovně ještě sadu Matatalab. Jedná se opět o krokové programování bez nutnosti používat počítač, ale tento robůtek umožňuje kromě základního pohybu do čtyř stran také složitější programování, vytváření smyček, jednoduché funkce. Navíc se neprogramuje mačkáním tlačítek, ale děti musí vyskládat program do tabulky, kterou si pak robot načte a provede daný úkol. Je to ideální doplněk k Bee-botům, pro starší nebo zkušenejší děti.
„Vzrůstající zájem o rozvoj logického myšlení, paměti a schopnost řešit problémy pozorujeme v knihovně již několik let, máme k půjčování několik deskových her z řady SmartGames, které jsou primárně zaměřeny na tyto dovednosti a jsou prakticky neustále v oběhu mezi čtenáři. Takže robotické hračky jsou dalším krokem na cestě k rozvoji počítačové gramotnosti,“ vysvětluje knihovnice Dagmar Šiková přítomnost robotů v knihovně.
V průběhu jarních prázdnin zorganizovali pracovníci knihovny dvě dopoledne, během nichž se mohly děti seznámit s touto novou atraktivní aktivitou. Robohrátek, jak byla tato dopoledne nazvaná, se zúčastnilo celkem sedmnáct dětí. „Zájem dětí byl zcela patrný a rozhodně se chystáme na jejich opakování o dalších prázdninách. Děti byly úplně nadšené, těch 90 minut, po které trval program, uteklo velmi rychle a ani se jim nechtělo odcházet domů. Program byl postaven tak, že kromě toho, že se naučily programovat Bee-Boty, plnily s nimi různé úkoly, vyzkoušely si také roli programátorů, testerů a některé děti se proměnily dokonce v samotné roboty. A na spoustu aktivit ani čas nezbyl. Pomocí robůtků lze třeba i malovat, přemísťovat objekty, ale tyto funkce zatím zůstaly dětem utajeny,“ popisuje lákovou programovou novinku knihovny Dagmar Šiková.
Jako první se s robůtky seznámily týden před jarními prázdninami děti z mateřské školy a teď už včelky čekají na školáky z 1. stupně obou kunovických základních škol. Robůtci budou rozhodně zakomponovaní i do letošního programu Noci s Andersenem. „Když už je v knihovně máme, tak je nenecháme zahálet a budeme je využívat třeba jen jako doplňkovou aktivitu pro zpestření jiných programů. Děti to s nimi baví a i tak nudná věc, jako je násobilka, se díky včelkám může stát zábavou,“ plánuje Dagmar Šiková.