Souboj českých žáků v informatice ovládl Tomáš Jestřabík z Uherského Ostrohu

Souboj českých žáků v informatice ovládl Tomáš Jestřabík z Uherského Ostrohu
Foto: ilustrační foto
Uherský Ostroh, Praha Zajímavosti 27 / 01 / 2021

Absolutním vítězem 11. ročníku vědomostní soutěže IT-SLOT mezi českými žáky se stal Tomáš Jestřabík, žák osmého ročníku Základní školy Uherský Ostroh. Vědomostního klání se zúčastnilo 2 959 žáků z 85 škol. Mezi nejlepšími 50 řešiteli byl Tomáš jediným z našeho kraje.

„V první desítce se umístilo rovnoměrně pět děvčat a pět chlapců, chlapci totiž v minulých ročnících soutěže na předních příčkách obvykle převažovali. Soutěžily školy z 12 krajů, nejpočetnější skupiny zástupců měly Praha a Ústecký kraj,“ uvedl Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky v Praze (SSŠVT), která soutěž IT-SLOT založila a pořádá.

V porovnání škol, které do soutěže vyslaly minimálně deset řešitelů, získali nejvyšší průměrný počet bodů žáci ze Základní školy Nový Bor v okrese Česká Lípa, druhou pozici obsadila ZŠ Dukelská Strakonice a na bronzovou příčku dosáhl tým žáků z MŠ a ZŠ Červený vrch v Praze.

Deset předchozích ročníků soutěže bylo dvoukolových, letos museli organizátoři od prezenčního finále v budově SSŠVT na Proseku upustit. Vědomostní klání proběhlo pomocí on-line testu ve dnech 14. až 19. ledna. Namísto školních IT učeben jej soutěžící vyplňovali doma, buď ve svém volnu, nebo v rámci on-line vyučování.

„Naší snahou je díky soutěži prohloubit zájem žáků o studium ICT a zároveň formovat jejich logické myšlení. Žáci zjistili, že ne na všechny otázky lze na internetu nalézt odpověď, a museli zapojit vlastní rozum. Každý takový trénink mozku je v dnešní době, kdy na vše používáme aplikace, cennou zkušeností,“ míní ředitel SSŠVT, která v roce 1994 stála u zrodu oboru ICT v Česku.

Současní teenageři nemají problémy s informatikou, ale pokulhávají ve schopnosti logicky myslet, až příliš si zvykli spoléhat na moderní technologie a aplikace. V covidové době a s distanční výukou se pomyslné nůžky rozevírají stále víc.

Název soutěže IT-SLOT poukazuje na Systém logických otázek, které se v testu dotýkají dvou oblastí - informačních technologií, tedy internetu, hardwaru, softwaru, operačních systémů, komunikace prostřednictvím ICT a programování, ve druhé části pak žáci řeší příklady z matematiky a logiky.

„Výsledky obou částí jsou každým rokem nepoměrné - zatímco otázky z informačních technologií zvládá většina soutěžících s přehledem, když dojde na matematické úlohy, které vyžadují logické myšlení a vlastní úsudek, pohoří. V letošním ročníku je tato propast ještě hlubší. Můžeme to jistě přičíst dlouhotrvající distanční výuce, ve které je učení více pasivní, chybí přímý kontakt s pedagogy, často i zpětná vazba a jakékoli hodnocení. Bohužel je stále patrnější, že měsíce strávené mimo školy budou této generaci dětí citelně chybět, jak ve znalostech, tak v celkovém přístupu ke vzdělávání,“ uzavřel Vodička.

Tagy článku

TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace