Žáci byli z ABAKU doslova nadšení!
Foto: archiv ZŠMKSTR
ABAKU působí jako hra, podporuje logické myšlení, a přitom odstraňuje stres z počítání
Základní škola Marie Kudeříkové ve Strážnici je jedinou na okrese zařazenou do sítě Škol podporujících zdraví, klade důraz na výuku cizích jazyků, českého jazyka a matematiky. A právě v tomto předmětu používá metodou Abaku, což je tzv. živá výuka aritmetiky. U jejího zavedení stála třídní učitelka 8.A Jana Aberlová.
Kdy a kde jste se vy osobně poprvé setkala s výukou pomocí metody Abaku?
Poprvé jsem se s metodou Abaku setkala na semináři pro učitele asi před dvěma lety. Bylo to na vzdělávací akci konané za podpory MAS Horňácko a Ostrožsko, která se zaměřovala na inovativní přístupy ve výuce matematiky. Finančně podpořila vzdělávání pedagogů v této metodě a zakoupila do škol pomůcky pro výuku živé aritmetiky metodou Abaku.
Čím si vás nejvíce získala?
Nejvíce mě oslovila její hravost a možnost zapojit všechny děti bez ohledu na jejich dosavadní matematické schopnosti. Abaku podporuje logické myšlení, a přitom působí jako hra, což odstraňuje stres z počítání.
Cítila jste po zavedení stejný obdiv i u žáků?
Ano, žáci byli nadšení! Bylo krásné vidět, jak se z počítání, které mnohým dříve přišlo jako povinnost, stala zábava. Dokonce i ti, kteří s matematikou bojovali, si začali věřit a odstranili ostych jít k tabuli.
V čem podle vás tkví největší motivace této metody?
V její univerzálnosti a soutěživém duchu. Žáci mají chuť zlepšovat se, protože vidí svůj pokrok, a zároveň mohou soupeřit nebo spolupracovat s ostatními. Motivace také tkví v okamžité zpětné vazbě a rozvoji kreativity při hledání různých řešení.
K jaké výuce nejvíce využíváte Abaku?
Nejčastěji ho zařazuji do hodin aritmetiky, ale skvěle funguje i jako rozcvička na začátku hodiny. Navíc je ideální pro skupinové aktivity, kde se žáci učí komunikovat a strategicky myslet.
Jak často jste školeni k co nejširšímu využití Abaku?
Já osobně jsem se účastnila pouze jednoho semináře. Další zkušenosti jsem získala při rozhovoru s jinými pedagogy na celostátním finále v Abaku v Praze, kam naši žáci už dvakrát postoupili.
Je něco, co vás velmi mile překvapilo při seznámení s metodou?
Ano, překvapilo mě, jak rychle si děti metodu osvojily. Myslela jsem, že bude chvíli trvat, než se naučí pravidla, ale ony měly hned jasno a začaly vymýšlet vlastní strategie.
Berete dnes Abaku jako nezbytný rozvoj výuky aritmetiky?
Rozhodně ano. Myslím si, že v dnešní době je potřeba hledat způsoby, jak žákům matematiku přiblížit a udělat ji pro ně přitažlivější. ABAKU tento cíl dokonale splňuje.
Myslíte si, že by byl J. A. Komenský na zavedení metody pyšný?
Jsem přesvědčená, že ano! Komenský zdůrazňoval názornost, hravost a radost z učení, což jsou přesně principy, na kterých je Abaku založené.
Má výuka s pomocí Abaku svoji třídu jako chemie či počítačová technika, nebo ji využíváte mobilně?
Nemá. Abaku je flexibilní. Používáme ho především ve třídě při klasické výuce. Kromě tzv. pomůcek do ruky jsou na oficiálních stránkách Abaku k dispozici metodiky a pracovní listy, které lze vytisknout pro žáky nebo promítnout na tabuli. V online prostředí lze hrát na iPadech nebo mobilních zařízení nebo využít počítačovou učebnu.
Jaké doplňkové části Abaku vaše škola pořídila?
Máme k dispozici hrací karty, kostky a kameny Abaku. Ty jsou výborné zejména pro práci ve skupinách. Tyto pomůcky máme díky MAS Horňácko a Ostrožsko.
Tedy i mobilní aplikaci Abaku LAB?
Ano, aplikaci Abaku LAB nám také pořídili. Další rok jsme získali licenci za podpory sdružení OSMA, což je spolek rodičů naší školy. Je to skvělý doplněk, protože žáci mohou trénovat i doma a aplikace jim ukazuje jejich pokrok. Pro rodiče je to navíc skvělá možnost, jak vidět, že učení může být zábavné.
Žáci ze Strážnice dvakrát postoupili do celostátního finále v Praze
Abaku - hra, která mění výuku matematiky
Abaku je nejen hra, ale i originální česká metoda určená k podpoře výuky aritmetiky. Nabízí jednoduchý a flexibilní „modul“, který snadno začleníte do své práce. Jeho hlavním cílem je jediné: pomoci vám rozvíjet dovednost počítání z hlavy - efektivně, rychle a zábavně. V České republice již s touto metodou pracují stovky škol a v online prostředí uživatelé spočítali více než 160 milionů příkladů.
Ověřená metoda:
Žádná jiná výuková metoda aritmetiky na trhu vám nenabídne tolik klíčových výhod jako Abaku.
Úspora času a energie:
Výuka a procvičování aritmetiky je díky Abaku efektivní, což učitelům šetří čas na vysvětlování a opakování.
Snadnější motivace:
Metoda Abaku přirozeně motivuje žáky k zapojení, což učitelům snižuje námahu spojenou s udržováním zájmu a disciplíny.
Zapojuje celý kolektiv:
Abaku funguje jako magnet, který vtáhne všechny děti do výuky najednou, téměř bez výjimky.
Radost z efektivní práce: Vaše úsilí je okamžitě odměněno nadšením dětí, které se začnou zapojovat s chutí hned od první chvíle.
Jednodušší příprava na hodiny:
Abaku LAB nabízí předem připravené aktivity a interaktivní hry, které snadno integrujete do výuky.
Větší angažovanost žáků:
Motivovaní žáci znamenají méně kázeňských problémů a více času na skutečnou výuku.
Osobní profesní rozvoj:
Účast v soutěži nebo implementace inovativní metody jako Abaku vám může přinést pozitivní hodnocení ve škole i při profesních hodnoceních.
Možnost školení:
Přístup k webinářům a školením vám pomůže lépe využívat aplikaci a zvýšit vaši odbornou způsobilost.
Viditelné výsledky:
Díky pravidelným statistikám a výsledkovým tabulkám budete mít přehled o pokroku svých žáků a zlepšení jejich matematických dovedností.
Nová jiskra ve výuce:
Abaku může být tím svěžím impulsem, který do vaší výuky vnese novou energii. Pokud máte pocit, že už vás nic nepřekvapí, Abaku vás dokáže mile překvapit. Žáci najednou začnou reagovat s nadšením a vy uvidíte, jak jim matematika začne dávat smysl.
Znovuzískání pocitu smysluplnosti:
Jestli už máte pocit, že se v práci opakujete a nic se nemění, Abaku vám ukáže hmatatelné výsledky. Uvidíte, jak se děti zlepšují, a s nimi poroste i váš pocit úspěchu a smysluplnosti vaší práce.
Méně stresu, více úsměvů:
Abaku přináší do tříd přirozenou soutěživost a hru, což děti motivuje samo od sebe. Méně stresu pro vás znamená více času na to, abyste si mohli užít pozitivní atmosféru ve třídě.
Metoda Abaku
Nepředstavujeme dětem čísla klasicky jako „mrtvé“ dogmatické symboly a znaky, ale jako „živoucí“ dílky matematické stavebnice. Tyto stavební dílky (čísla) se dětem vkládají přímo do rukou, protože přímá manipulace vede rychleji k přímému pochopení vlastností a možností čísla. Dávají dítěti možnost číslo uchopit, přivlastnit si ho a svobodně o něm rozhodovat na základě svých schopností.
Metoda abaku je s používáním pomůcek přímo provázaná, a tak je používání pomůcek její nedílnou součástí - originální vybavení „do ruky“ ideálně pro každé dítě ve třídě. Pomůcky „do ruky“ dítě využije v praxi výuky i opakování v rámci 5-10minutových her, úloh, kvízů, cvičení, testů a jiných zadání.
Co děti budou potřebovat?
Na začátku se neobejdete, a platí to především pro MŠ a 1. stupeň ZŠ, bez abakových kostek, karet a později bez kamenů. Tyto pomůcky „do ruky“ jsou určeny pro častou práci s metodou a má je na hodinu matematiky po ruce každé dítě. Zda dětem pomůcky přidělíte na stálo, nebo zda jim je bude rozdávat na začátku hodiny, je na učiteli. Číslovky jsou do dřevěných pomůcek vyraženy a pro karty byl zvolen velmi ohebný a pevný karetní papír.
Hlavní pomůckou jsou magnetická čísla určená pro magnetickou tabuli. Doporučeno je pořídit si alespoň 5 sad (50 magnetů). Jsou využitelné dobře i mimo metodiku Abaku a pokud zůstanou na tabuli, děti si s nimi budou hrát i mimo výuku, což je žádoucí.
Doplňkové pomůcky jsou desková hra Abaku a Velká desková hra Abaku. Ty pravděpodobně přímo v hodině matematiky nevyužijete, protože časové nároky na dokončení hry jsou 20-40 minut. Ale dobře se hodí pro speciální výuku, kroužky, družinu či jako vybavení školní herny nebo výuku nadaných dětí. Velká deskovka se výborně uplatní jako demonstrační pomůcka a jako možnost pro hru - například na chodbě školy.
Metodika
Pro děti, které již znají a umějí definovat „abakové číslo - příklad“, je určena digitální webová pomůcka/aplikace Abaku LAB. Tuto aplikaci učitelé můžou používat pro individuální nebo skupinovou výuku a hraní. V nabídce je rozsáhlá a editovatelná knihovna zadání, chat, administrativa školního účtu a velká herna. Právě v této aplikaci se škola a její žactvo mohou účastnit celostátní školní soutěže počtářů. Ve školním roce 2022/23 žáci správně spočetli přes 500 000 příkladů a v roce 2023/2024 už to bylo 1 370 000 příkladů.
Základní popis pomůcek
Sada „do ruky“ pro každého žáka v zatahovacím pytlíku a dohromady v tašce či přenosném vaku.
Kostky - základní sada „do ruky“ obsahuje 10 originálních kostek s barevnými číslicemi 0 až 9
Karty - základní sada „do ruky“ obsahuje 22 originálních karet s barevnými číslicemi 0-10
Kameny - základní sada „do ruky“ obsahuje 30 originálních koleček s číslicemi 0-9
Magnety - základní sada „do třídy“ obsahuje 50 magnetů s číslicemi 0-9
Deskovka - hra v deskové podobě pro 1-4 a více hráčů. Tato hra existuje i v online podobě coby součást webové aplikace Abaku Lab nebo Abaku Play.
Variabilní devítidílný dřevěný výukový a hrací plán - základní sada obsahuje 9+1 destiček.
Plachta (rolovací herní plán)
Kameny velké - základní sada obsahuje 10 kamenů s číslicemi 0-9
zdroj: Vladimír Tesař, ABAKU.cz