Zvedněte kotvy, sezona začíná

Zvedněte kotvy, sezona začíná
Foto: ara  /  ODEMYKÁNÍ PŘÍSTAVU - Ředitel Baťova kanálu Vojtěch Bártek odemyká symbolickým klíčem přístav ve Veselí nad Moravou, který je centrem vyhledávané vodní cesty.
Slovácko Zajímavosti 02 / 05 / 2011

Hloubka vody jen půldruhého metru a hlemýždí rychlost lodě, plíživých osm kilometrů za hodinu. Přesto patří „toulka“ po Baťově kanálu k tahákům, na které jeho návštěvníci nedají dopustit. Každý rok jich k němu přijedou desítky tisíc. Letošní plavební sezonu zahájilo sobotní odemykání Moravy v Napajedlích. „Nestěžujeme si na nezájem, ale snad se nám nebude opakovat minulá sezona,“ říká Vojtěch Bártek, ředitel Baťova kanálu. On i podnikatelé mají rok 2010 stále v živé paměti. Loni na konci jara se krajem prohnala velká voda a zisky všech, které kanál živí, šly dolů.
„Podnikání na kanálu je jako každé jiné. Stejně jako může hospodářská krize postihnout automobilový trh, tak dokáže počasí zasáhnout do turistického ruchu,“ pokračuje Bártek. „Jediné, co nám může pomoci, je rozvrstvení rizik. Snažíme se proto, aby měli návštěvníci co nejširší nabídku služeb, které dokáží zmírní negativa. Když přijde povodeň, je tady vždy silný dopad na psychiku člověka. Vnímá ji všeobecně jako neštěstí a v reakci na to ruší pobyty a zájezdy. Loňská povodeň sice nebyla přímo o Baťově kanálu, ale dopad na něj byl velký. Východiskem je proto rozvrhnout rizika do nabídky stravování, ubytování a samotného provozu lodí. Podnikatelé kolem Baťova kanálu musí také sledovat a přizpůsobit se trendům. Velký boom stále prožívá cykloturistika, bruslení a chůze s holemi, stále oblíbenější nordic-walking.“
Pokud jde o zisk, které roční období nebo měsíce jsou pro Baťův kanál rozhodující?
Zcela jistě už období května a června. To je čas skupinových výletů, školních a firemních zájezdů. Pro lidi, které Baťův kanál živí, jsou komerčně nejzajímavější. Pokud nastane pohroma zrovna v tomto období, tak se peníze nesnadně dohání.
Proč?
Prázdniny jsou u nás převážně o menších skupinách nebo přímo o jednotlivcích. V tento čas se už nepořádá ani tolik seminářů nebo školení. Firmy si už lodě neobjednávají včetně cateringu.
Co návštěvníky zajímá nejvíc?
Kromě samotné plavby, která je něco zcela výjimečného - vždyť pohled na život z lodi je naprosto odlišný od výhledu z auta nebo z kola, je to „duch třicátých let“. Návštěvník se u nás může vrátit do historie a pocítit atmosféru Baťovy éry. Její odkaz je všudypřítomný. Lidé to mohou zažít jen tady.
Co tím myslíte?
Například průjezd plavebními komorami nebo jezy, to všechno patří k původnímu kanálu. Zařízení, křížení s řekou Veličkou ve Strážnici nebo s Moravou ve Vnorovech. Zajímavý je historický výklopník v Sudoměřicích, kde se svého času nakládaly dopravní lodě lignitem. Zajímavý je také samotný pohyb na vodě. Lidé zažijí klid a pohodu, soulad s přírodou. Loď jede pomalu, nevydává žádný vysokofrekvenční zvuk, který by rušil člověka i přírodu. Je to příjemné. Obzvlášť tehdy, když plavbu zpříjemní některý z kulinářských nebo kulturních zážitků. Mám s tím vlastní zkušenost. Lidem se po jedné čtyřhodinové plavbě, kdy se na lodi podávaly slovácké speciality a domácí víno, z lodi vůbec nechtělo. Byli naprosto spokojení a v pohodě. Neobvyklé nejsou ani svatební hostiny na lodi. A proč to nepřiznat - plavba může posloužit také jako prostředek k uzavření důležitých obchodních dohod a smluv. Často se na nás obrací společnosti s přáním uspořádat výjezdní zasedání nebo klíčové jednání o své budoucnosti s novým strategickým partnerem. Zkrátka na vodě se dá spojit příjemné s užitečným.
Domníváte se, že jen sázka na klid může dlouhodobě stačit? Loď přece může plout jen omezenou rychlostí osm kilometrů za hodinu a to může návštěvníka začít nudit.
Jsem přesvědčen o tom, že lidé klid budou vyhledávat dál a v budoucnu možná ještě víc. Navíc my sázíme právě na nízkou rychlost plavby. Je to přednost Baťova kanálu. Na řece je limit jiný, tam jde o takzvanou výtlačnou plavbu. To znamená, že před přídí musí být vidět „rozhrnutá voda“, loď ji tlačí před sebou a neklouže po ní tak, jak to známe ze záběrů od moře. Nízkou rychlost na Baťově kanálu považujeme svým způsobem za způsob turistiky. Jde o klid, pohodu a relaxace. Z průzkumů brněnské Masarykovy univerzity, které máme k dispozici, víme, že Baťův kanál společně s western parkem v Boskovicích patří mezi pamětihodnosti, které si nejčastěji vybírají prarodiče se svými vnuky. Tuto věkovou kategorii velmi citlivě vnímáme. Především o prázdninách k nám zavítají starší lidé se svými potomky. V pobytu na kanálu vidí příjemný způsob strávení volného času. Považují ho za neagresivní způsob relaxace, kterou mají rádi a kterou vyhledávají. S čímž nelze než souhlasit. Na pohodě a klidu proto budeme stavět i nadále. Myslíme si, že adrenalinu a klidu má člověk v běžném týdnu a vůbec ve svém životě až dost.
Mladší ročníky a především milovníci hausbótů mají problém s termíny komorování. Vadí jim, že se nemohou podle libosti přesunout tam, kam chtějí. Musí čekat, až se jim vodní cesta otevře. Změní se obvyklé časy?
Limit plavební komory a časy, kdy jsou v provozu, jsou zásadní, a to především pro ty, kteří si kupují vícedenní pobyty. Dnes je komorování zajištěno od května do konce srpna každý den od 10. do 18. hodiny, výjimkou jsou jen pondělky. Případné úpravy budou muset vycházet také ze Zákoníku práce. Kdyby se totiž hodiny navyšovaly, stouply by také náklady na provoz. To je také důvod, proč i letos nakonec vše zůstane tak jako dřív. Jistě, v květnu a září se komoruje jen o víkendech a dalo by se říct, že tím lidé trpí. Není to ale jediný limit, který nás trápí. V takzvané „břehové infrastruktuře“ je třeba udělat ještě hodně práce.
Například?
V přístavech a jejich zázemí není všechno ideální. Infrastrukturu považujeme celkově za nedokončenou. Kanál má potenciál, který stále nemůžeme používat naplno. Náš tlak vůči Povodí Moravy, aby se komorovací hodiny rozšířily, musí jít ruku v ruce se službami. Chybí nám přístavy pro celoroční, dlouhodobé kotvení. Na březích postrádáme patřičná sociální zařízení, tedy sprchy a toalety na úrovni. Chybí nám také solidní stravovací prostory. Bufet, kde dostanete párek v rohlíku, to už nestačí. Je třeba mít restaurace nebo i hřiště pro děti. V některých úsecích kanál nekopíruje cyklostezka a lidé na kolech, to je pro kanál velmi velká klientela.
Čím letos Baťův kanál překvapí?
Vždy se snažíme otevírat novou sezonu tam, kde se podařilo zprovoznit něco nového. Letos jsou dvě místa, která se významně proměnila k lepšímu. Sezona začíná v napajedelském autokempu Pahrbek, který prošel rozsáhlou rekonstrukcí. Nabízí se tam kvalitní ubytování v obnovených chatkách. Pahrbek má kvalitní restauraci s celosezonním provozem. Areál s dětským hřištěm a sociálním zázemím je navíc v těsné blízkosti frekventované cyklostezky. Dalším místem je výklopník v Sudoměřicích. Areál je po další etapě rekonstrukce. Také historický výklopník prošel obnovou. Vypadá znovu jako v minulém století, kdy ho využívala Baťova firma. Dříve byl v Sudoměřicích jen přístav s „výdejním místem“ pro občerstvení s pergolou. Dnes to tam nepoznáte. V případě špatného počasí se můžete najíst uvnitř, otevřena je také letní zahrádka. To jsou změny, které by měly přispět k většímu pohodlí návštěvníků. Věřím, že za rok budeme otevírat další místa.
Bude k nim patřit i Strážnice? To je místo, kam lidé jezdí obzvlášť rádi.
Tamní přístav patří k nejnavštěvovanějším a nejfrekventovanějším. Lidé tam mají obrovský zájem o vícedenní plavby na hausbótech. Bude se tam posilovat zázemí pro společenské a kulturní akce. Přibudou stánky, stany a chladicí boxy. Přístav poněkud trpí kratší přístavní hranou. V průběhu podzimu nebo do příští plavební sezony by mělo Ředitelství vodních cest připravit projekt rozšíření kotviště. Jedná se zhruba o 150 dalších metrů s vyvazovacími prvky. Jde o zcela zásadní projekt.
Jak pokračuje případ Bělov? Jeho jez je vůbec jediným místem, které lodím brání v plynulé jízdě. Kdo by se chtěl plavit z Otrokovic do Kroměříže, musí v Bělově „přesedat“.
Problém, který nastal, je pro mne stále nepochopitelný. Potíže nastaly kolem roku 2004, kdy stát naplánoval prodloužení turistické plavby z Bělova do Kroměříže. Bělov záměr zmařil prodejem části pozemku pod plánovanou plavební komorou. Nový vlastník nyní chce půdu lukrativně zpeněžit. Tím se nám významně zkomplikoval rozvoj kanálu, což vnímám jako velký problém. Jez tak nadále zůstává bez komory. Přes jez se tak lodí nikdo nedostane. Přitom napojení na turisticky zajímavou Kroměříž je jednou z našich priorit. Kdy se problém vyřeší, to zatím nelze ani odhadnout. Původně se mělo začít stavět už loni… Na každý pád nám bělovská kauza brání v záměru, který je cílem každého, kdo podniká v turismu. Tedy aby návštěvník zůstal na vybraném místě co nejdéle.

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist