Aircraft tone v dluzích, čelí insolvenci

Aircraft tone v dluzích, čelí insolvenci
Foto: iDobryDen.cz
Kunovice Zprávy 11 / 05 / 2016

Stovky lidí se bojí o práci a konec letecké výroby. Vstoupí do hry Synot senátora Ivo Valenty?

Nad největším výrobcem civilních letadel v Česku se stahují černá mračna, letecká společnost Aircraft Industries (AI) se topí v dluzích. Pohár trpělivosti jednoho z největších věřitelů se naplnil. Firma Aero Vodochody podala na podnik, který zaměstnává 1 057 lidí, návrh na insolvenci. Krajský soud v Brně vzápětí zahájil insolvenční řízení. Co bude dál s továrnou, je zatím ve hvězdách. Není však vyloučeno, že do hry vstoupí také mezinárodní skupiny Synot slováckého senátora Ivo Valenty.
„Krok jsme dlouho zvažovali, nicméně vzhledem k vývoji jednání s Aircraft Industries se ukázal jako nevyhnutelný,“ prohlásila Tereza Vrublová, mluvčí Aero Vodochody, kterému AI dluží za podvozky pro letoun L 410 38,3 milionu korun.
I když Aero dodalo do Kunovic všechny podvozky podle smlouvy uzavřené už v roce 2010, dodnes firma marně čeká na úhradu faktur od dubna 2015. AI v prosinci loňského roku uznal dluh a podle dohodnutého splátkového kalendáře jej měl vymazat v šesti měsíčních splátkách ve výši bezmála 6 milionů korun. Jenže na účet věřitele neposlal ani korunu… „I když jsme se snažili s kunovickou společností situaci řešit, její akcionáři jednání odmítli. Problémy s placením trvají už několik let, zhruba rok jej intenzivně řešíme a od ledna je situace už velmi vyhrocená,“ pokračovala Vrublová.
AI přijal krok Aero Vodochody se znepokojením, spolupráce mezi společnostmi totiž byla až do roku 2014 naprosto bezproblémová. „Let“ odebral a zaplatil zboží za 229 milionů korun. „Zadluženost vznikla až v roce 2015, kdy jsme místo 91 zaplatili jen 52 milionů. Za vším stojí náhlá změna ekonomické situace v Rusku, dvojnásobná devalvace rublu a neschopnost ruských nakupujících dostát závazkům z dříve uzavřených smluv. O situaci jsme informovali všechny partnery, včetně Aero Vodochody, a nabyli jsme dojmu, že byla přijata s pochopením,“ prohlásila Ilona Plšková, generální ředitelka AI.
Jenže podle některých zaměstnanců začátky současných problémů sahají ještě dál… „Když před pěti lety Karel Musela zastřelil předsedu představenstva Pavla Vacha a jeho pravou ruku Petra Veselého, podnik se zadrhl, jede jen setrvačností. De facto se pouze dodělaly nasmlouvané zakázky, Vach měl obrovské kontakty, které teď citelně chybí,“ je přesvědčený jeden ze zaměstnanců, který si nepřál zveřejnit jméno. Redakce jej však zná.
Že má AI problémy, nikdo z vedení nezastírá. Letouny se totiž nedaří prodávat, loni vyletěly z hangáru pouze čtyři, letos dva. A tak se zhruba 350 zaměstnanců, převážně dělnických profesí, ocitlo v prosinci na nucené dovolené, na 60 procentech mzdy. Kdy se vrátí? Vedení AI tvrdí, že nejdříve 1. června, zaměstnanci jsou však skeptičtí. „Vidím to tak do konce roku, možná i déle. Jestli neprodáme pět šest letadel, situace se nezlepší,“ krčí rameny zaměstnanec. „Společnost v současnosti nemá reálné kontrakty, které jí zajistí budoucnost. Její závazky podle všeho dosahují stovek milionů korun a každý měsíc se ztráta firmy prohlubuje o 50 milionů, protože společnost nevyrábí a neprodává, pouze platí provoz,“ tvrdí mluvčí Aero Vodochody. Stamilionové investice ruských majitelů do strojního vybavení tak zůstávají nevyužity… „Situaci intenzivně řešíme. Už máme uzavřeny kontrakty na dodávky letadel a zahájili jsme převod záloh od kupujících. Zároveň se blížíme k podpisu závazného kontraktu pro první dodávku letounů L 410 do Číny, což bude první hmatatelný krok memoranda o porozumění se společností China Aviation Supplies Holding Company,“ reagovala Plšková.
Aktuálně AI podle insolvenčního návrhu dluží více než 450 milionů korun, mezi věřiteli je třeba i kunovický Evektor. „Jelikož společnost prodala loni jen čtyři letouny, je evidentní minimálně hrozící úpadek společnosti. Její vedení přitom jen pasivně čeká, jak se situace vyvine, a nepodniká větší kroky k nápravě,“ poznamenala Vrublová. Aero podle ní chce, aby se situaci v AI věnovala pozornost. Současný stav totiž ohrožuje jeden z nejvýznamnějších produktů českého leteckého průmyslu. Za znepokojující označila i zprávy z ruského tisku o zahájení výroby L 410 v Rusku. „Aero je připravené se podílet na jakémkoliv smysluplném postupu, který zachová výrobu v Kunovicích. A není přitom podstatné, kdo ji bude realizovat,“ dodala mluvčí.
Černý scénář však vedení AI odmítá. „Do konce roku chceme vyřešit veškeré problémy s prodejem, které vznikly loni, což umožní v plné míře se vypořádat se všemi věřiteli. Cílem je v co nejkratším termínu zvýšit ekonomickou efektivitu závodu, aby byla udržena a rozvíjena výroba letounů L 410 v Kunovicích,“ zdůraznila Ilona Plšková, generální ředitelka AI.  
Ke vzniklé situace však není lhostejný slovácký senátor Ivo Valenta, který o osudu továrny mluvil minulý týden s generální ředitelnou AI během návštěvy bývalého prezidenta Václava Klause na Slovácku. Dokonce naznačil, že mezinárodní skupina Synot bude velmi pozorně sledovat další vývoj kolem AI.
„Pro náš region je nesmírně důležité, aby byla zachována letecká výroba i provoz místního letiště. Jde nejen o tisíc zaměstnanců a desítky dalších živnostníků, ale také o tradici a perspektivu rozvoje Slovácka i celého Zlínského kraje. Proto v nejbližší době osobně navštívím Aircraft Industries, abych se seznámil s aktuálním vývojem, ale také nabídl nějaká řešení,“ uvedl Ivo Valenta, který se zároveň ostře opřel do vládních politiků.
„Vláda fatálně selhala v případě „LETu“ a to hned dvakrát. Poprvé v případě nesmyslných sankcí proti Rusku, které ochromily obchodní možnosti kunovické továrny. Podruhé teď, když ignoruje osud všech zaměstnanců na úkor ostravských horníků. Kde jsou vládní politici? Proč se stejně jako na Ostravsku nesnaží zachránit pracovní místa na Slovácku. Zřejmě proto, že to není dostatečně politicky korektní …,“ zlobí se slovácký senátor. 

autor: PETR ČECH
TOPlist