Aircraft zaplatil, ale insolvenční řízení trvá!

Aircraft zaplatil, ale insolvenční řízení trvá!
Foto: ilustr. web
Kunovice Zprávy 01 / 06 / 2016

Aircraft Industries (AI) má nejspíš vyhráno. Společnost Aero Vodochody totiž vzala insolvenční návrh zpět a brněnský krajský soud řízení zastavil. A do ztracena zatím vyznívá i „boj“ Petra Bernátka, druhého z věřitelů, který se připojil k insolvenčnímu návrhu na největšího výrobce civilních letadel v Česku.
„Žádám insolvenční soud, aby neprodleně ustanovil předběžného správce,“ uvedl v písemném vyjádření krajskému soudu Bernátek, zlínský insolvenční správce. Soud jeho návrh sice v pátek zamítl, ale Bernátek má 15 dní na odvolání.
Insolvenční řízení krajský soud zahájil na začátku května na popud Aero Vodochody. Kunovická firma totiž dlužila dlouholetému partnerovi za podvozky pro letoun L 410 po splatnosti více než 90 dnů 38,3 milionu korun. Bernátek se přihlásil s pohledávkou na 23 127 korun, kterou mu postoupila otrokovická společnost Toma, zpracovávající pro Aircraft Industries rozbory vody.
Když AI pochopil, že mu „teče do bot“, začal splácet dluhy, které podle Aero Vodochody atakovaly hranici 450 milionů korun. „Dne 13. května 2016 dlužník (Aircraft Industries) uhradil navrhovateli (Aero Vodochody) částku ve výši 46 590 260,74 Kč. Uvedenou platbou došlo k úhradě veškerých existujících pohledávek navrhovatele za dlužníkem,“ uvedl ve zprávě brněnskému soudu Michal Žižlavský, právní zástupce kunovické společnosti, která zaplatila miliony také firmám Evektor, Mikrotechna Praha nebo ABS Jets.
Peníze přistály i na účtech dalších drobných věřitelů. Zároveň se AI dohodl na splátkových kalendářích s firmami GE Aviation Czech, Alkor a Fornax, kterým dohromady dlužil více než 60 milionů korun.
Když Aero Vodochody insolvenční návrh stáhlo zpět, krajský soud řízení zastavil. To se však podle insolvenčního rejstříku nelíbilo Petru Bernátkovi, který na návrhu trval a soud opětovně požádal o ustanovení předběžného správce. Ale marně.
I přesto napjatá situace v letecké továrně zatím trvá.
Firmě se kvůli protiruským sankcím stále nedaří prodávat letadla, na což už doplatila zhruba třetina zaměstnanců, kteří jsou od 8. prosince na nucené dovolené, při níž pobírají 60 procent mzdy. „Je tady smutno neveselo, nikdo nic neříká, nikdo nic neví, nikdo nikoho neinformuje. Co bude dál, je jako věštit z křišťálové koule,“ nechal se slyšet jeden ze zaměstnanců, který odmítl zveřejnit jméno.
Zábleskem naděje je písemné prohlášení generální ředitelky Ilony Plškové směrem k věřitelům, ve kterém uvádí, že AI má uzavřeny kontrakty na dodávku 7 letounů L 410. Jelikož letos společnost dodala zákazníkům jen dvě letadla a loni čtyři, šlo by o tučnou finanční injekci. Cena jednoho stroje se pohybuje kolem 100 milionů korun.

autor: PETR ČECH
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace