Aircraft zatím pád rublu neřeší. V plánu je zvyšování výroby i nábory

Aircraft zatím pád rublu neřeší. V plánu je zvyšování výroby i nábory
Foto: sal
Kunovice Zprávy 19 / 02 / 2015

Výrobce letadel Aircraft Industries (AI) s napětím sleduje kurz rublu, jeho prudký pád stojí společnost desítky milionů korun. Její vedení však zatím letošní plány nemění, vyrobí 18 letadel a usiluje o přijetí 77 zaměstnanců. A navíc chce dobýt další trhy, třeba v Indii nebo Číně.
„Společnost je v dobré kondici, výrobou šestnácti letounů jsme splnili loňský plán a nadále pracujeme na dalších kontraktech. Teď musíme pokračovat v navyšování výroby i zaměstnanosti,“ prohlásila Ilona Plšková, generální ředitelka AI, která má ruské majitele a Rusko je pro ni stěžejním trhem. Sankce Evropské unie proti Rusku a následný strmý pád rublu tak samozřejmě nejsou zanedbatelné. „Ještě více ale ohrožují export do Ruska otřesy na finančních trzích, u kterých existuje obrovské riziko nákazy. Sankce i rubl se dotýkají jen Ruska, ale otřes ohrožuje i Bělorusko, Ukrajinu, Ázerbajdžán nebo Kazachstán,“ podotkla Plšková. I když společnost očekává těžký rok, ruský trh zůstává neochvějnou jedničkou.
Letecká společnost se však zaměří i na dobývání jiných teritorií, jako jsou třeba Nepál, Indie, Čína nebo Vietnam. AI přitom očekává i vládní podporu. „Do Nepálu jsme loni prodali první letadlo a chtěli bychom uzavřít i další kontrakty. Úspěch v Nepálu nám navíc otevírá dveře i na trhy okolních zemí. Letos chceme dodat letadlo do Indie,“ prozradila Plšková. Asijská země, druhá nejlidnatější země na světě, je podle ní pro L-410 jako šitá na míru, nemá problém s přistáváním na nezpevněných terénech.
AI má za sebou úspěšný rok, vyrobila i prodala 16 letounů, roční obrat dosáhl zhruba 1,8 miliardy korun. „Na přesný hospodářský výsledek je ještě brzy, ale určitě skončíme v plusu,“ zdůraznila Plšková. Společnost letos plánuje navýšení výroby o dvě letadla, což bude hlavně kvůli nedostatku kvalifikovaného personálu oříšek. Nedostatkovým zbožím jsou dlouhodobě soustružníci, frézaři, klempíři, ale i technologové a konstruktéři. „Zájemců máme dost, ale ani polovina nedokáže odvést požadovaný výkon. Profese je totiž mimořádně náročná, práci na CNC strojích každý nezvládne,“ vysvětluje Plšková, která citelně pociťuje absenci učňovských středisek a specializovaných škol. „U některých profesí nás trápí i vysoký věkový průměr. Jenže lidé z technologie a konstruktéři nemají zkušenosti komu předat,“ posteskla si generální ředitelka. AI přitom potřebuje 77 lidí do všech oborů.
Do dvou let totiž začne vyrábět nový modernizovaný letoun L-410, který bude rychlejší, lehčí a výkonnější. Stroj nové generace ozdobí výkonnější motory, účinnější vrtule a křídla, která unesou dvojnásobné množství paliva. „Už se budou vyrábět z frézovaných panelů, takže je kompletně naplníme palivem. Ze současných 1 350 kilometrů tak zvýšíme dolet na dva a půl tisíce kilometrů, což výrazně zlepší jeho prodejní vlastnosti,“ těší Plškovou. Projekt modernizace výrazně podpořila dotace z Ministerstva průmyslu a obchodu. Jakmile společnost dokoupí horizontální frézu, může vyrábět i 30 letadel ročně.

autor: PETR ČECH
TOPlist