Alšova? Řešení je v nedohlednu

Alšova? Řešení je v nedohlednu
Foto: ceh  /  Zástupce firmy GG Archico představuje jeden z návrhů na revitalizaci
Staré Město Zprávy 20 / 10 / 2010

Ve Starém Městě se rozcházejí názory obyvatel a radních na revitalizaci sídliště Alšova a Úprkova

Alšova ulice ve Starém Městě je už léta v dezolátním stavu, silnice z betonových panelů je rozbitá stejně jako chodníky. Jenže její oprava je hudbou budoucnosti. Obyvatele a radní totiž stále marně hledají společnou řeč v otázce plánované revitalizace sídliště Alšova, Úprkova. A výrazný posun kupředu nepřineslo ani pondělní společné jednání.
„Občany trápí nedostatek parkovacích míst, ale zároveň nechtějí přijít o zbytky zeleně. Jenže to v dané lokalitě není možné, její disproporce umožňují výstavbu parkoviště jen na úkor zeleně. Jestli se chceme pohnout dál, musíme najít kompromis,“ zdůraznil Josef Bazala, starosta Starého Města, který jednání u kulatého stolu vyvolal na základě srpnové petice občanů. Její iniciátorkou byla Ivana Kovaříková, na petiční archy posbírala 153 podpisů. „Obáváme se nárůstu dopravy a úbytku parkovacích míst v souvislosti se sousední výstavbou dvou bytových domů s šestašedesáti byty. Dopravní situace v ulicích je už tak neúnosná, vyžaduje okamžité řešení,“ vysvětlila pohnutky petice Kovaříková.
Na radniční půdu dorazila čtyřicítka velmi nespokojených občanů. „Jsme moc zvědaví, co vymyslí,“ neslo se velkým sálem. A někteří se nestačili divit. Vyslanci architektonické a projekční kanceláře GG Archico, kterou si radní vzali na pomoc, totiž proměňovali jednu zelenou plochu vedle druhé v parkoviště a korunu všemu nasadili v okamžiku, kdy na úkor dvanácti parkovacích míst chtěli posunout na jaře postavené dětské hřiště za 400 tisíc korun... „Vždyť je to holý nesmysl, děti by si hrály v obklíčení zaparkovaných automobilů. Ale snahou města je asi proměnit sídliště v betonové,“ protestovali obyvatelé.
Nedostatek parkovacích míst je každopádně obrovskou Achillovou patou sídliště. I proto aktuálně jeden jízdní pruh v Alšově i Úprkově ulici zabrala parkující vozidla, což je však v rozporu s dopravními předpisy. „Čísla hovoří jasně, pro obyvatele ulic je k dispozici 96 míst, včetně neregulérních. Ale podle současných požadavků potřebují 163, což je propastný rozdíl, který se pak samozřejmě odráží v realitě,“ potvrdil projektant Karel Kroupa z GG Archico, který lidem představil variantu navýšení kapacity sídliště na 146 míst, ale se zlou se potázal... „Nechceme betonové sídliště bez zeleně, takových už je ve Starém Městě dost,“ znělo unisono. A tak musí projekční kancelář připravit nové řešení, do kterého na přání obyvatel začlení jen kolem třiceti nových parkovacích míst. Jenže u čtyřvchodových bytovek se na absenci parkovacích míst vůbec nic nezmění... „Rozšiřovat není kam, na jedné straně jsou bytovky, na druhé ochranné pásmo plynařů, kteří rozšíření silnice nepovolí,“ podotkl místostarosta Radoslav Malina. Silnice se tudíž rozšíří pouze o 80 centimetrů směrem k bytovým domům a zůstane zachováno podélné stání.
Jeho podmínkou je však zjednosměrnění ulice Alšovy, ať už od Velehradské nebo od ulice U Sklépka. A právě doprava zřejmě bude dalším oříškem k rozlousknutí. Kde je háček? V ulici U Sklépka, kterou je nutné o kapánek rozšířit. Jenže potřebné pozemky nejsou pouze ve vlastnictví města, ale také italského podnikatele, který je asi jen tak neprodá. A navíc se záměr nelíbí ani majitelům garáží v ulici... „Už stávající provoz jim dává zabrat a při větším náporu vozidel by hrozilo jejich zřícení. Když nám město zpevní zdi i silnici až ke vjezdu, možná změníme názor,“ nechala se slyšet jedna z majitelek. „Ulice U Sklépka je opravdu klíčová, bez jejího zkapacitnění se neposuneme dál. I proto vyvoláme jednání s majitelem sousedního pozemku a pokusíme se jej přesvědčit k odprodeji. A samozřejmě myslíme i na majitele garáží, třeba i s protihlukovou stěnou,“ ví o problému starosta Bazala, který je spíš zastáncem varianty zjednosměrnění ulice Alšovy od Velehradské. „Jenže policie zase upřednostňuje vjezd od Sklépka, takže uvidíme. Každopádně nájezd z ulice Huštěnovské získá úplně jinou tvář,“ zdůraznil Bazala.
Revitalizace sídliště, které je domovem bezmála tří set obyvatel, tak zůstává během na dlouhou trať. I z toho důvodu, že představený návrh řešení lidé rozcupovali. „Uděláme změny podle jejich přání a představíme novou variantu. Je však nutné si uvědomit, že bez kompromisu se neobejdeme,“ zopakoval závěrem Bazala.

autor: PETR ČECH
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace