Archeologové předali štafetu, stavba dálnice D55 se rozjíždí

Archeologové předali štafetu, stavba dálnice D55 se rozjíždí
Foto: ŘSD ČR  /  Množstí nálezů v trase budoucí dálnice D55 archeology překvapilo.
Babice, Staré Město Zprávy 12 / 06 / 2021

Archeologové si sbalili nádobíčko, štafetu definitivně přebírají stavaři, kteří se pustí do výstavby dálnice D55 mezi Babicemi a Starým Městem. Extrémně náročný záchranný archeologický výzkum trval pět měsíců a přinesl nespočet objevů, které reprezentují průřez celým pravěkem. Nejstaršími poklady jsou žárové pohřebiště a šipka z období neolitu.

Archeologové na 8,5kilometrovém úseku nově vznikající dálnice objevili více než 200 archeologických situací, nejstarší nálezy jsou sedm tisíc let staré, pocházejí z období neolitu. „Úplně nejstarší je žárové pohřebiště z období pozdního neolitu a štípaná industrie - šipka z období neolitu. Ale za zmínku stojí i žárové hroby z období lužických a popelnicových polí doby bronzové zhruba 1250 až 1000 let před naším letopočtem, laténské chaty z doby železné (480 až 30 př. n. l.) a keramika z období Velké Moravy (800-950 n. l.),“ prozradil archeolog Ladislav Kaiser.

I když archeologové očekávali, že v trase plánované dálnice objeví spoustu nálezů, jejich četnost jim vyrazila dech. „Už původní predikce hovořila o bohatém nalezišti, nicméně reálná situace ji výrazně překonala, množstvím nalezených objektů i materiálu. Výzkum navíc prověřil i naše schopnosti,“ uvedl Jan Vízner, vedoucí archeologického výzkumu. Jeho tým totiž bojoval s klimaticky velmi nevhodnými až extrémními podmínkami. „Záchranný výzkum jsme zahájili na začátku ledna a letošní zima skutečně předvedla, co umí. Ani deštivé jaro nebylo k naší práci příliš příznivé. I přesto jsme dodrželi termíny a dali archeologii všechno, co si žádala,“ doplnil Vízner.

Jestliže archeologové mají po šichtě, stavaře náročný úkol teprve čeká. Výstavba 8,5 kilometru dlouhého úseku dálnice D55, hlavní práce se už rozjíždějí. Součástí stavby za 2,850 milionu korun bez DPH je 18 mostů, tři mimoúrovňové křižovatky a dvě protihlukové stěny o délce 200 metrů. Řidiči se po novém úseku poprvé projedou v roce 2024. „Ve stejném roce počítáme také s dokončením prací v navazujícím úseku dálnice ze Starého Města do Moravského Písku. Už aby to bylo. Aktuální dvouproudé uspořádání silnice I/55, po kterém je dnes veden veškerý provoz, už není kapacitně dostačující. Frekventovaná silnice navíc prochází zastavěným územím obcí, takže vybudování dálnice přispěje ke zvýšení bezpečnosti obyvatel,“ zdůraznil Karel Chudárek, ředitel zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Tagy článku

TOPlist