Asfaltkou do přírodního parku? Žádný problém!
Foto: ara, koláž DOBRÉHO DNE / Po kvalitní silnici by se mohly klidně prohánět silné sportovní vozy. V některých úsecích cesta s trochou fantazie připomíná závodní trať.
Tak co říkáte na novou magistrálu? Hezká, že? Zatímco my marně žádáme o peníze na opravy poničených komunikací a silnic v obci, tady si státní podnik razí krásnou přírodou asfaltku přímo do lesa. Nejsem sám, kdo tuto stavbu nechápe, ulevuje si Vlastimil Řezníček, starosta Pašovic.
Stojíme na kopci v přírodním parku Prakšická vrchovina, v místech zvaných Hrabina. Nepotřebujete ani příliš fantazie, abyste si představili, jak po vlásence několik metrů pod vámi burácí závodní speciál. Výhled odtud na část autodromu je perfektní. Ve skutečnosti se díváme na lesní cestu, která se klikatí v celkové délce 3,6 kilometru. A cena? Přesně 23,8 milionu korun!
V místech, kde silnice míjí rozcestník pro turisty a začíná pravotočivá zatáčka mířící dál do kopce, potkáváme tříčlennou rodinu z Pašovic. Chodili jsme tady dřív pěšinou na maliny. S tím je ale konec. Nepochopím, proč se pro náklaďáky staví uprostřed přírodního parku široká cesta, říká mladá maminka. A manžel ji doplňuje: Ale ten asfalt je kvalitní. Určitě něco vydrží, podupává si a pokouší se o úsměv.
Lidé mi píší nebo se rovnou ptají, co má výstavba cesty v turisty navštěvované lokalitě znamenat. Mimochodem, silnice zasahuje i do trasy nové naučné stezky Historií po hranici devíti katastrů. Jistě, souhlas se stavbou získal investor v Pašovicích i v dalších okolních obcích, ale že půjde o tak velké dílo, to jsme netušili, diví se starosta Vlastimil Řezníček.
Eva Jouklová, mluvčí státního podniku Lesy ČR, majitele silnice, vysvětluje zpevnění dříve klasické lesní cesty takto: Pokud bychom cestu nezpevnili, lesní technika by se musela dostávat do porostů po cizích pozemcích. S tím jejich vlastníci nesouhlasili. Zpřístupnění porostů je nutné především pro zajištění hospodářských opatření, tedy zpracování nahodilé těžby po vichřicích, útoku kůrovce nebo po vývratech stromů. Bez této odvozní cesty by bylo nutno dříví soustřeďovat na velké vzdálenosti traktory, které způsobují zejména za mokrého počasí erozní rýhy. Zpevněná cesta také řeší přístup požární techniky, který byl doposud velmi omezený.
I když nová cesta působí v krajině nepatřičně, Lesy ČR dodržely platné normy a parametry současných odvozních souprav. Cesta bude sloužit také pro turistiku, cyklistiku a jiné pohybové aktivity návštěvníků lesa. Mnozí už nyní cestu využívají. Asfaltový povrch navíc nejlépe odolává opotřebení, v případě jiného povrchu by bylo nutné každoročně tuto cestu opravovat a v konečném důsledku by bylo opatření neekonomické, dodala mluvčí Eva Jouklová.