Asie objevuje sklo z Květné, zakázky míří do Číny a Indie

Asie objevuje sklo z Květné, zakázky míří do Číny a Indie
Foto: ara  /  „Daří se nám“- Ředitel skláren v Květné Marek Mikláš chystá útok na asijské trhy. „Jsem přesvědčen, že uspějeme i tady,“ prohlásil.
Strání Zprávy 01 / 08 / 2013

Sklárnám ze Strání-Květné začíná být svět malý. Rozmach, který tady nastal v roce 2011 poté, co krachující podnik koupil a pod křídla svého Crystalite Bohemia zařadil Lubor Cerva, pokračuje. Továrna vyváží 99 procent své roční produkce do ciziny a počet zemí, které dobyla, začíná nebo se chystá dobývat, se stále zvyšuje.
K tradičním odběratelům z Ruska, kam míří 60 procent produkce, trojici arabských zemí Egypt, Irák, Írán, dále Japonska, USA a Rakouska přibyla také Itálie a nejnověji Čína a Indie. Noví zákazníci se po účasti na veletrzích v Hongkongu a Mumbaji hlásí také z Argentiny, Uruguaye, Alžíru nebo Turecka. „Zakázek máme dnes jednou tolik co loni a největší vývoz do Ruska se nám zvedl o zhruba čtyřicet procent,“ těší ředitele skláren Marka Mikláše.
Jeho závod přitom sází stejně jako před 219 lety, kdy ho tady založili Lichtenštejnové, na tradiční ruční výrobu. I když se sklo musí z pece „jen chrlit“, vyměnit řemeslo za automatické a výkonnější linky tady nepřichází v úvahu.
Každý z nových odběratelů přitom vyžaduje něco jiného. Italové si potrpí na designové, hladké a výrazně barevné sklo. „A pokud chtějí dekoraci, tak jen tu nejjemnější. Maximálně proužek zlata nebo platiny,“ říká Marek Mikláš. Sklárny zatím dodávají výrobky především na bohatší a ekonomicky silnější sever Itálie. V Číně a Indii, kde sklárnám otevřela dveře dokořán účast na dvou prestižních veletrzích, si zase potrpí na jemné vzory a malbu.
„Jsme přesvědčeni, že prorazíme také na asijském kontinentu. Už při první prezentaci jsme tady sjednali zakázky v řádech milionů korun, přičemž větší část z nich se týkala čínského trhu. Navíc jsme byli na přehlídce ve vybrané společnosti, z Evropy se zúčastnily jen čtyři sklárny.“
V Květné pokrývají vysoké náklady na ruční výrobu způsobem, o kterém se jiným může jen zdát. „Měsíčně musíme vyvézt zboží za zhruba 8,5 milionu a to se nám daří především díky zákazníkům z Ruska. Tady dokázali majitel Lubor Cerva a generální ředitel Martin Fait uzavřít smlouvy s firmami, které mají zdravou ekonomiku, a nemají tak potíže s platbami. Ruské zakázky pro nás představují až pět milionů korun za jediný měsíc,“ podotkl ředitel Mikláš.

Sklo „za hubičku“
Sklárny v Květné pořádají v sobotu letos už druhý den otevřených dveří. V únoru se přišlo podívat pět tisíc lidí, o víkendu jich může být podle ředitele možná i dvojnásobek. „Strání se kvůli nám zase hodně „nafoukne“,“ usmívá se Marek Mikláš. „Jako obvykle ukážeme zájemcům veškeré způsoby dekorování ručně vyráběného skla.“
Kromě toho bude v areálu létat horkovzdušný balon, děti si budou moci zajezdit na koni nebo vyzkoušet skákací hrad, prohlédnout si hasičskou techniku a historické vojenské vozy.
Lákadlem je také prodej skla za „lidové ceny“. „Sklo nabídneme za „hubičku“, tedy od desetikoruny po maximálně stovku za kus. Uvědomujeme si, že tradiční české sklo je pro mnoho lidí kvůli nákladům na jeho ruční výrobu nedostupné. Kupní síla našich zahraničních odběratelů je stále někde jinde než u těch domácích a my jim chceme vyjít vstříc a nabídnout kvalitu za superceny,“ shrnul ředitel skláren Marek Mikláš.

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace