Autobusem rychle, levně a o víkendu? Jen sen

Autobusem rychle, levně a o víkendu? Jen sen
Foto: ilustr., web
Slovácko Zprávy 10 / 10 / 2013

Pokud by se měla vyspělost Zlínského kraje měřit úrovní dopravy, Slovácko by pomyslnou misku vah nejspíš zatížilo. Dopravní obslužnosti tady patří k dlouhodobým problémům. Nic na tom nezměnil ani fakt, že dálnice D1 už dnes začíná za Otrokovicemi. Obyvatele víc než snadnější cesta do metropole zajímá, jak se co nejrychleji a nejlevněji dostat ve svém okolí do zaměstnání, školy, za sportem nebo za kulturou. Zatímco na Hradišťsku si na četnost autobusových linek a vlakových spojů příliš nestěžují, na Brodsku se ozývají i hlasy, že tato oblast by se měla lépe, kdyby nebyla součástí Zlínského, ale Jihomoravského kraje.
Tři týdny před předčasnými parlamentními volbami se na téma dopravní obslužnost živě debatuje, výjimkou není ani internetová verze DOBRÉHO DNE. „Kdyby byl Brod součástí Jihomoravského kraje, měl by daleko lepší dopravní napojení. Tím, že je nejen na okraji státu, ale zároveň i součástí malého pohraničního kraje s dnes bohužel vcelku bezvýznamným krajským městem, je situace ještě horší,“ tvrdí například čtenář Lumír. „Kdysi Brod ležel na ne úplně bezvýznamné Vlárské dráze z Brna na Trenčín. Dneska ho - bohužel zřejmě hlavně díky vzniku Zlínského kraje - přesunuli na bezvýznamnou lokálku ze Starého Města někam do zapadlého pohraničí. Snad už za císaře pána jezdily z Brodu do Brna přímé rychlíky za zhruba dvě hodiny. Dneska tak kvalitní spoj v jízdním řádu vůbec nenajdete.“
Četnost spojů je pravidelným terčem kritiky v malých obcích. Lidé tady stále víc využívají vlastního automobilu, na benzin se často skládá celá posádka. „Bývá to výhodnější než cesta autobusem,“ potvrzuje například starosta Drslavic Rostislav Mihel. „Optimalizace spojů by se měla zlepšit. Zatímco ráno od nás jezdí v poměrně rychlém sledu tři autobusy ve směru Uherský Brod, později se do města nemáte jak dostat.“
Také s úrovní veřejné dopravy to není nejlepší. „Souhlasím, že jsme periferií Zlínského kraje, který dopravní obslužnost brodského regionu nezajímá. Je velký problém cestovat dál než do Uherského Hradiště. A spoje na Brno a dál? To je zoufalství. Trať Bylnice-Brno je nasekána na úseky, Bojkovice-Kunovice podobně. Nechápu, proč vlaky z Bojkovic mají denně zpoždění deset minut už třeba v Šumicích a na takovou dopravu kraj ČD doplácí,“ uvedl v internetové debatě čtenář s pseudonymem Občan B. „Špína, zima a vyhlášený smrad na brodském nádraží je vizitka tohoto maloměsta. Silniční síť a její údržba je taky katastrofa. Hlavně, že dálnice, kde je provoz „nula nula nic“ na Zlín, končí v kopřivách v Hulíně s odbočkou do Otrokovic, a možná povede jednou dál za Zlín, ze druhé strany od Fryštáku. Zase do kopřiv a bez reálné návaznosti.“
Starosta Uherského Brodu Patrik Kunčar si nemyslí, že by k nápravě pomohla nová regionální mapa. „Pouhým přeřazením pod správu jiného krajského úřadu by se nic nezlepšilo. Ledaže by Jihomoravský kraj přispíval většími částkami než Zlínský. Vše totiž závisí na penězích,“ prohlásil.
Dopravní obslužnost financují tržby z přepravy a dotace. Na tuto veřejnou službu má však hejtmanství stále méně a není tajemstvím, že trendem pro nadcházející roky nebude zvyšování podpory. To je také jeden z důvodů, proč se kraj obrátil na vedení všech 307 obcí se žádostí o navýšení příspěvku na jednoho občana. Pro nadcházející rok se má platba zvýšit z dosavadních 70 na 85 korun, v roce 2015 pak na rovnou stokorunu. Termínem pro vyjádření bylo pondělí 30. září. Kdo s návrhem nesouhlasí, kdy se o definitivní výši příspěvku rozhodne a jak se bude situace řešit v případě většího nesouhlasu, to ještě koordinátoři dopravy nevědí. „Vše je ve fázi jednání a zatím nejsou k dispozici relevantní údaje,“ sdělila Gabriela Sýkorová Dvorníková, mluvčí Zlínského kraje.
Hejtmanství vychází při svém požadavku z toho, že v obecních pokladnách je letos více peněz z takzvaného rozpočtového určení daní. „A právě systém ve stylu z jedné strany vám přidáme a z druhé ubereme se nám nelíbí. Jistě, nejedná se o dramatické částky, v našem případě jde při počtu 3 400 obyvatel o 51 tisíc korun navíc. Domníváme se ale, že jsou i jiné zdroje, ze kterých se dá čerpat,“ zformuloval názor nespokojených Stanislav Tureček, starosta Ostrožské Nové Vsi.
Otázkou je, co se stane, pokud k navýšení příspěvku ze strany obcí nedojde. „Zlínský kraj může - kromě rušení některých spojů, zrušit nebo omezit výdaje na jinou činnost. Je to jen věc dohody. Uvidíme,“ řekla už dřív Hana Příleská, starostka Uherského Ostrohu. Tady zastupitelé příspěvek na příští rok schválili s tím, že k debatě o dalším zvýšení na rok 2015 se ještě vrátí.
„My žádost o navýšení sice podpoříme, systémově ale není vše v pořádku,“ doplnil uherskobrodský starosta Patrik Kunčar. „Rezervy by měli začít hledat i dopravci, spousta spojů jezdí poloprázdných. To je také náš případ. Třeba autobusová linka Havřice - Újezdec vykazuje ročně více než milionovou ztrátu,  zkrátka o ni není zájem. Dokud lidé nebudou více jezdit, nebude tady prostor ke zlevnění.


JAKÉ NABÍZÍ ŘEŠENÍ LÍDŘÍ POLITICKÝCH STRAN? ČTĚTE ANKETU V NEJNOVĚJŠÍM VYDÁNÍ DOBRÉHO DNE

autor: JAROSLAV CHUDARA
TOPlist

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace