Autobusy nikdo do Brna nejezdil, petice asi nic nezmění
Foto: Ilustrační foto / Změny v jízdním řádu podle starostů zkomplikují život hlavně studentům a seniůorům.
I když autobusy jezdí od včerejška podle nového jízdního řádu, obyvatelé Hradčovic a Drslavic sepisují petici proti novinkám na trase Uherský Brod - Brno. Autobusové linky už totiž kvůli zrychlení cestování do moravské metropole v obcích nezastavují, což podle petentů i starostů komplikuje život hlavně školákům a seniorům. Zlínský kraj argumentuje daty o prodeji jízdenek, místní podle nich spoji prakticky necestovali.
„Občané obcí kolem Olšavy spoje více než dvě desetiletí využívají, hlavně pak studenti vysokých škol, ale i lidé jezdící do Brna za prací nebo lékařem. Je nepředstavitelné, že třeba starší lidé se zdravotními problémy teď musí na spoje do Brna cestovat nejprve do Uherského Brodu,“ kroutí Jitka Zemková, iniciátorka petice, pod kterou přibývají podpisy jako houby po dešti. „Spoustě lidí se totiž výrazně zkomplikuje život, autobus přitom minutím obcí ušetří sotva několik málo minut,“ dodala Zemková.
Nový jízdní řád nechápou ani starostové, kteří „bombardují“ Zlínský kraj. „Je to obrovský problém, přišli jsme o polovinu spojů. Autobusy jezdí dál, jenom už k nám nezajíždějí, na padesátku najedou u Pepčína. Lidé je přitom využívali i na cestování do Uherského Brodu nebo Uherského Hradiště,“ posteskl si Karel Sedláček, starosta Drslavic, který se o změnách v jízdních řádech dověděl úplně náhodou od dcery. „Nikdo s námi nic neřešil. Hned jsem volal na hejtmanství, řešil situaci s koordinátorem dopravy, ale zatím marně. Kraj prý usiluje o zrychlení dopravy s Brnem, opírá se o statistiky, podle kterých lidé z obcí podél Olšavy spoji příliš necestují,“ diví se Sedláček.
Petiční archy se podepisují na obecních úřadech a obchodech. „Už tady máme přes dvě stě podpisů a stále přibývají další. Vždyť jsme přišli o šedesát procent spojů, kterými jezdí hlavně školáci a důchodci, kterým se teď cestování výrazně zkomplikuje,“ potvrdil Antonín Ondrůšek, starosta Hradčovic, podle kterého argument o úspoře času neobstojí. „Když zastaví u nás a v Drslavicích, nabere maximálně pět minut, ani ne. Z rozpočtu navíc uvolňujeme prostředky na zajištění adekvátní veřejné dopravy, jenže teď o tom vážně pochybuji,“ nezakrývá rozčarování Ondrůšek.
Zlínský kraj ale s největší pravděpodobností neustoupí ani o píď. Jelikož jsou krajské linky do Brna financované z veřejného rozpočtu provozně nejdražší, pečlivě zvažuje jejich ekonomickou udržitelnost a úlohu, jakou plní. „Jakmile linka plní příliš úloh najednou - dálkové spojení i místní obsluhu dohromady, ztrácí se její celkový přínos a atraktivita pro všechny. Zlínský kraj pracuje s přesnými daty o prodeji jízdenek, která jsou naprosto jednoznačná,“ prohlásil Radek Doležel, náměstek hejtmana pro dopravu. Za tři neprázdninové měsíce roku 2023 jelo podle něj inkriminovanými autobusy do Brna jen minimum cestujících… Z Drslavic denně v průměru 0,5 cestujícího, z Hradčovic 1,3, z Podolí 0,4 a z Veletin 1,3. „Časová úspora a zvýšení spolehlivosti při cestě mezi Uherským Brodem a Brnem, mimochodem přetrasováním přes silnici I. třídy, má tudíž vzhledem k omezeným prostředkům na provoz veřejné dopravy pozitivní přínos pro nepoměrně větší skupinu cestujících než kombinování dálkové linky s místní obsluhou jmenovaných obcí,“ je přesvědčený Doležel.
I tak ale podle něj mají obce podél Olšavy výrazně nadstandardní spojení s Brnem ve srovnání s jinými stejně velkými obcemi v kraji. „Pro občany se sníženou pohyblivostí jsme zachovali přímý autobusový spoj, který jezdí jednou denně do Brna i zpět. Zrychleným autobusovým spojům navíc zůstává zastávka v Kunovicích. Současně objednáváme každé dvě hodiny moderní nízkopodlažní vlak s garantovanou návazností na rychlík ze Starého Město do Brna, který mohou využít obyvatelé Hradčovic, Veletin, Podolí, Popovic, Míkovic a Vések,“ připomněl náměstek hejtmana s tím, že pro obyvatele Drslavic je k dispozici pětkrát denně spojení s Brnem oběma směry s jedním bezpečným přestupem v Uherském Brodě nebo Uherském Hradišti na autobusových terminálech s vytápěnými čekárnami.