Baťův kanál „dusí“ provozní doba plavebních komor, Povodí Moravy však její prodloužení odmítá
Foto: iDobryDen.cz
Snaha majitelů půjčoven lodí, provozovatelé přístavů, restaurací a ubytoven žijící z turistického ruchu na Baťově kanále, kteří několik měsíců bojovali za prodloužení provozní doby plavebních komor od května do září, skončila fiaskem! Povodí Moravy totiž nechce ani slyšet, argumentuje rostoucími náklady na údržbu a provoz vodní cesty.
„Rok od roku roste poptávka po co nejširších možnostech spojit plavbu na lodi s cyklistikou, návštěvou památek, kulturních akcí, restaurací, vinařství nebo přírodních krás. Jenže limitujícím faktorem pro další rozvoj synergického spojení mezi plavbou a turistikou v okolí Baťova kanálu jsou manipulační časy na plavebních komorách,“ rozplétá Michal Hampala, jeden z majitelů půjčovny lodí, důvod iniciativy, pod kterou se podepsalo 48 subjektů v čele s obecně prospěšnou společností Baťův kanál.
Aktuální provozní doba plavebních komor podle nich působí spíše jako špunt, uzavírá turisty na konkrétních místech a přispívá k přetížení turisticky významných cílů. I v hlavní turistické sezoně se totiž zavírají už v 18 hodin.
„Vycházíme ze zkušeností provozovatelů služeb turistického ruchu a z názorů posádek lodí a provozovatelů služeb,“ poznamenal Hampala. „Vždyť v létě je světlo do devíti hodin. A navíc letos lidé opět zacílí na domácí destinace, kvůli pandemii koronaviru nejspíš stále nepojedou do zahraničí, jenže Povodí Moravy to vidí jinak. Argumentuje omezeným rozpočtem,“ nechápe Zdeněk Klečka ze spolku Lodě-hausbóty, který spravuje přístaviště ve Starém Městě.
Prodloužení provozu plavebních komor v době od května do září podle iniciativy přispěje k lepšímu využití kapacit vodní cesty a lodního parku. Aktuálně platí, že plavební komory jsou splavné od pátku do neděle v květnu a září a od úterý do neděle v letních měsících, a to vždy od 9.30 do 18 hodin. „Nově navrhujeme v letních měsících každý den od 9 do 20 hodin a v květnu a září od úterý do neděle od 9.30 do 18 hodin. Povodí Moravy to ale odmítá,“ posteskl si Hampala.
Současná provozní doba plavebních komor je podle Petra Chmelaře, mluvčího Povodí Moravy, výsledkem dlouho hledaného kompromisu mezi provozními, legislativními a finančními možnostmi státního podniku a požadavky provozovatelů půjčoven lodí, jejichž zájmy reprezentuje obecně prospěšná společnost Baťův kanál.
„Kompromis několik let na Baťově kanálu úspěšně funguje,“ je přesvědčený Chmelař. „Zajištění plavby nicméně zůstává naší prioritou, a proto jsme se i v současné nelehké ekonomické situaci, která dopadá rovněž na hospodaření Povodí Moravy, rozhodli zachovat již dříve schválený rozsah komorování,“ pokračoval mluvčí.
Organizace si podle něj navíc neúčtuje žádné poplatky za plavbu ani komorování.
„Když provozujete autodopravu, neobejdete se bez placení daní a mýtného, díky kterým je financována údržba a správa silnic a dálnic. Údržbu a provoz vodní cesty však platíme pouze z vlastních prostředků, bez dotací a jakéhokoliv příjmu z provozu Baťova kanálu,“ zdůraznil Chmelař. Jen mzdové náklady ročně představují více než 2,4 milionu. „Z turistiky na Baťově kanálu nemáme žádný profit, naopak z naší činnosti profitují provozovatelé půjčoven a dalších subjektů napojených na turistický ruch,“ prohlásil mluvčí.
Argument, že Povodí Moravy nemá z provozu na Baťově kanálu žádný příjem, považují na druhé straně „barikády“ za nepravdivý a zavádějící. „Jen nájemné za pozemky ve správě povodí od subjektů, které na vodní cestě působí, se pohybuje v řádu stovek tisíc ročně. A samozřejmě platíme daně a další poplatky do státního rozpočtu, ze kterého je organizace financována,“ vrací „úder“ Hampala.