Baťův kanál je v kurzu, přilákal 181 tisíc lidí
Foto: Petr Chmelař / Zájem o plavbu po Baťova kanálu opět roste, návštěvnost atakuje rekordní čísla.
Návštěvnost Baťova kanálu atakuje rekordní čísla. Rok 2023 se do novodobé historie vodní cesty zapíše stříbrným písmem, plavební sezona přilákala 181 546 lidí. Povodí Moravy zaznamenalo na plavebních komorách 38 751 proplutí lodí. S rostoucím lodním provozem státní podnik vynakládá větší finanční prostředky na bezpečnost a plynulost plavby.
„Každou plavební komorou tak v průměru proplulo 3 523 lodí a 16 504 osob, nejvytíženějšími byly komory ve Veselí nad Moravou, Vnorovech a Petrově,“ uvedl Petr Chmelař, mluvčí Povodí Moravy, s tím, že návštěvnost Baťova kanálu meziročně vzrostla přibližně o sto proplutí a tři tisíce osob. „Na každé plavební komoře evidujeme počet proplutí lodí a počet osob na palubě. Když plavidlo projede pět komor, je započítáno pětkrát. Je-li na palubě pět lidí, je počet proplavených osob pětadvacet,“ objasnil mluvčí.
Od roku 2013, kdy se statistické údaje počítají, rostl počet proplutí až do roku 2020, kdy Baťův kanál zaznamenal neuvěřitelných 42 072 proplutí plavebními komorami s 193 770 osobami. V následujících letech křivka mírně klesá, od roku 2021 se počet proplutí pohybuje okolo 38 tisíc.
Rostoucí počet lodí na Baťově kanálu vyžaduje zvýšené náklady na provoz, opravy a údržbu. „Zvyšující se obliba a zájem o plavbu nás těší, s rostoucí návštěvnosti však rostou nároky na údržbu a zajištění plavby. Investujeme proto nemalé prostředky do zajištění plynulosti a bezpečnosti plavby, jen v posledních pěti letech jsme kromě běžných provozních nákladů investovali dalších více než tři sta milionů korun, většinou ze zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury,“ připomněl Václav Gargulák, generální ředitel Povodí Moravy.
Aktuálně probíhají stavební práce na modernizace posledních dvou rejd plavebních komor na Baťově kanále, konkrétně v Babicích a Spytihněvi. „Po rekonstrukci návštěvníkům poskytnou dostatek prostoru pro bezpečný vjezd i výjezd z plavební komory, plavbu tak bude komfortnější, plynulejší a bezpečnější,“ dodal Gargulák s tím, že stavební práce skončí do zahájení nové plavební sezony.